Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

linie turystyczne

kolejka wąskotorowa

Zabytkowa kolejka wąskotorowa wyrusza w każdą sobotę wczesnym popołudniem ze stacji w Piasecznie. Przejeżdża przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30 XX wieku, Głosków i Runów i dociera do Złotokłosu. W drodze powrotnej zatrzymuje się w Runowie, gdzie jest miejsce na piknik. Mogą Państwo upiec kiełbaski przy ognisku, poleniuchować na słonecznej polanie lub zagrać w piłkę. Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około 4 godziny. Do Piaseczna można dojechać z Warszawy m.in. specjalną zabytkową linią autobusową 51.

Kolejka wąskotorowa - fot. L. Peczyński

Pod koniec XIX wieku została uruchomiona Wilanowska Kolejka Wąskotorowa biegnąca od rogatki belwederskiej do Drogi Czerniakowskiej. Zamożny warszawski krawiec Eugeniusz Paszkowski pozazdrościł sukcesu właścicielom tego nowoczesnego środka transportu i zamarzył o konkurencyjnej kolejce z Warszawy do Piaseczna, biegnącej wzdłuż ówczesnego Traktu Aleksandryjskiego (obecnie ulica Puławska). Pierwsze pociągi w połowie 1898 roku wyjechały na odcinek plac Keksholmski (obecnie plac Unii Lubelskiej) – Dąbrówka, a w pod koniec roku dojechały do Piaseczna. Od tego czasu aż do lat 60 XX wieku linię regularnie rozbudowywano. Najpierw pociągi dojechały do Góry Kalwarii, później do Grójca i Jasieńca, a w końcu do Nowego Miasta nad Pilicą. W 1924 roku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa obsługiwała najdłuższą w swojej historii, prawie 90-kilometrową, trasę.

W połowie lat 30 XX wieku stołeczny magistrat zaczął być niechętny infrastrukturze kolejowej z powodu zwiększającego się ruchu ulicznego i coraz popularniejszych tramwajów elektrycznych. Najpierw wycofano linię z placu Unii Lubelskiej i skrócono ją do ulicy Odyńca, a później do stacji Warszawa Szopy (obecnie Metro Wilanowska).

Po II wojnie światowej kolej, w tym kolejki wąskotorowe, została znacjonalizowana. W latach 50 XX wieku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa odegrała jeszcze niebagatelną rolę w odbudowie stolicy. Mówiono, że co 10 cegła w Warszawie została przywieziona kolejką z cegielni w Gołkowie. Wraz z latami 60 XX wieku nastała fascynacja transportem samochodowym oraz rozwijającą się w Warszawie siecią tramwajową. W 1966 roku rozpoczęła się powolna likwidacja Piaseczyńskiej Kolejki Wąskotorowej. 1 lipca 1991 roku zawieszono ruch na ostatnim odcinku Piaseczno – Grójec. Siedem lat później, dzięki zaangażowaniu miłośników, kolejka wróciła na odcinek Piaseczno – Tarczyn. Od tego czasu organizowane są przejazdy turystyczne. Zachęcamy do odwiedzenia strony www.kolejka-piaseczno.pl

Linia 51 jest przeznaczona tylko dla osób wybierających się na przejazd Piaseczyńską Koleją Wąskotorową. Z autobusu można skorzystać na podstawie biletu, wydanego przez Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, na przejazd kolejką i dowożący do niej autobus. Nie ma możliwości zakupu biletu tylko na autobus linii 51.

Kolejka wąskotorowa i autobus linii 51 - fot. L. Peczyński

Trolejbusy po raz pierwszy pojawiły się w Warszawie w połowie lat 40. XX wieku. Po II wojnie światowej komunikacja miejska właściwie nie istniała. Z pomocą pospieszył marszałek Stalin i kraje Związku Radzieckiego, którzy podarowali Warszawie 30 mocno wyeksploatowanych trolejbusów, osprzęt i trakcję. Udało się je uruchomić w styczniu 1946 roku. Dwa lata później po raz pierwszy pojawiła się linia 51 z Dworca Gdańskiego do placu Unii Lubelskiej. Szczyt rozwoju sieci trolejbusowej w stolicy przypadł na początek lat 60 XX wieku. Funkcjonowało wówczas 6 linii obsługiwanych 127 wozami. Likwidację trolejbusów rozpoczęto w 1967 roku, a skończono 6 lat później.

O powrocie trolejbusów zaczęto mówić trzy lata później. Miały one jednak pełnić zupełnie inną rolę – zamiast obsługi centrum Warszawy, miały wyjeżdżać poza miasto. Planowano, by w pierwszej kolejności dotarły do Piaseczna, które intensywnie rozwijało się zarówno pod względem mieszkaniowym, jak i przemysłowym. Jednak dopiero 10 lat po likwidacji sieci w centrum udało się uruchomić połączenie trolejbusowe na odcinku Dworzec Południowy (obecnie Metro Wilanowska) z Piasecznem. 1 czerwca 1983 roku w trasę wyruszyły trolejbusy linii 51.

Dziewięć lat później, wraz z opracowaniem planów restrukturyzacji warszawskiej komunikacji zbiorowej, zaczęto mówić o likwidacji trolejbusów. Ostatni dzień wakacji 1995 roku był jednocześnie ostatnim dniem kursowania trolejbusów. Miejsce linii 51 zajęły autobusy 709.

Rozkład jazdy

Linie kursują we wszystkie soboty od 4 maja do 28 września oraz dodatkowo 1 maja.

Odjazdy autobusu linii 51:
przystanek Centrum 03 przy ul. Marszałkowskiej – 13
przystanek Metro Wilanowska 09 na pętli autobusowej – 13.20

Odjazd pociągu ze stacji Piaseczno Miasto – 14.20
Powrót pociągu do stacji Piaseczno Miasto – ok 17.40

Powrót autobusu linii 51 ze stacji Piaseczno Miasto ok. 20 min po przyjeździe pociągu (ok. godziny 18), przyjazd na przystanek Metro Wilanowska ok. godziny 18.40, przyjazd na przystanek Centrum ok. godziny 19.

Sprzedaż biletów

rodzaj biletu
cena
biletu
cena z przejazdem
autobusem linii 51
bilet normalny
30 zł 35 zł
bilet normalny dla osób posiadających
Kartę Warszawiaka lub Kartę Dużej Rodziny
25 zł 30 zł
bilet ulgowy dla dzieci w wieku 3-18 lat
20 zł 25 zł
bilet ulgowy dla osób w wieku 3-18 lat posiadających
Kartę Młodego Warszawiaka lub Kartę Dużej Rodziny
15 zł 20 zł

Szczegółowe informacje i zakup biletu na stronie www.kolejka-piaseczno.pl

Pociąg wąskotorowy i autobus linii 51 - fot. L. PeczyńskiPociąg wąskotorowy - fot. L. Peczyński

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat temu na trasy w aglomeracji warszawskiej wyruszyły autobusy linii lokalnych. Chyba mało kto wtedy przypuszczał, jak wielki sukces odniosą. To było coś nowego, a jednocześnie oferta, której potrzebowali mieszkańcy podwarszawskich gmin. Nic dziwnego, że po Lesznowoli, która pierwsza włączyła się we współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego, dołączały kolejne samorządy i linie dowozowe powstają w dalszym ciągu – dziś jest ich 48. Tego jubileuszu nie byłoby bez dobrej współpracy ZTM z władzami podwarszawskich gmin. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską