30 lat ZTM – ZTM Warszawa

30 lat ZTM

okolicznościower logo ZTM z okazji trzydziestolecia

Każdego dnia wprawiamy Warszawę w ruch

Dla pasażera najważniejsza jest dostępność, elastyczna oferta biletowa, bezpieczeństwo, komfort, nowoczesne, wygodne i ekologiczne pojazdy. Od trzech dekad wprawiamy w ruch stolicę, oferując jeden z najlepszych w Europie systemów komunikacyjnych dla milionów pasażerów, którzy każdego dnia poruszają się po mieście. W 2022 roku Zarząd Transportu Miejskiego obchodził 30 rocznicę działalności.

Organizacja przewozów, nadzór nad ich poruszaniem się pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego, tworzenie rozkładów jazdy, strategii komunikacyjnych, tysiące analiz danych, sprzedaż biletów, obsługa przystanków, realizacja inwestycji infrastrukturalnych dla ponad dwumilionowej metropolii, to dzień powszedni dla pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Tworzymy i nadzorujemy strukturę zapewniającą dojazd do pracy, szkół, czy miejsc aktywności i wypoczynku z bogatej oferty stolicy dla milionów pasażerów. Transport i komunikacja to druga co do wielkości pozycja w budżecie miasta – rokrocznie na kursowanie pojazdów WTP z miejskiej kasy wydawane jest ok. 2,7 mld zł.

Wszystko zaczęło się 1 stycznia 1992 roku. Nowa instytucja powstała w wyniku podzielenia ówczesnych Miejskich Zakładów Komunikacyjnych na Miejskie Zakłady Autobusowe, Tramwaje Warszawskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego. ZTM przejął zadania związane z tworzeniem form organizacyjnych komunikacji zbiorowej odpowiadających potrzebom aglomeracji warszawskiej i prowadzeniem badań nad właściwym i sprawnym funkcjonowaniem transportu miejskiego. To był początek wieloletniej budowy zrównoważonego, zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej, do którego doszły jeszcze, poza tramwajami i autobusami, pociągi Metra Warszawskiego i Szybkiej Kolei Miejskiej.

W ciągu trzech dekad działalności ZTM w Warszawie:

Jak widać przez ostatnich 30 lat warszawski transport publiczny zmienił się diametralnie. Nie sposób wymienić wszystkich elementów i działań, które wpłynęły na jego rozwój ale warto docenić, jak olbrzymie, pozytywne zmiany zaszły w codziennym podróżowaniu warszawianek i warszawiaków do pracy, szkoły czy miejsc wypoczynku. Odzwierciedlają to przede wszystkim ich opinie – ponad 90 proc. pasażerów pozytywnie ocenia warszawski transport publiczny.

Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

Zarząd Transportu Miejskiego to jednostka miejska integrująca i wytyczająca kierunki rozwoju stołecznej komunikacji miejskiej. Powstała na gruzach archaicznej struktury, aktywnie i z sukcesami przyczyniła się do rozwoju i wzrostu znaczenia gospodarczego Warszawy w ciągu ostatnich 30 lat. Skomplikowana struktura systemu komunikacji miejskiej to swoisty krwiobieg miasta, łączący osiedla, miejsca pracy, odpoczynku, aktywności. – Utrzymujemy Warszawę w ruchu, a w ciągu minionych dziesięcioleci pomogliśmy stolicy Polski stać się miastem tętniącym życiem przez 24 godziny, otwartym na mieszkańców i ich potrzeby – mówi Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Oddając do użytkowania kolejne stacje i odcinki metra czy torowiska oraz analizując potoki pasażerskie zapewniamy szybką sieć połączeń dostosowaną do potrzeb wszystkich, także osób z ograniczoną mobilnością.

Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego

Niewątpliwie rozwój komunikacji miejskiej wpływa na poprawę jakości powietrza. Stały wzrost jakości usług, wymiana pojazdów na nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane przyciągają kolejnych pasażerów. Stolica posiada największą, najbardziej dostępną i ekologiczną flotę autobusową w Polsce, a dostęp do sieci komunikacyjnej nigdy nie był tak powszechny na terenie całej metropolii. Dziś Warszawski Transport Publiczny to 335 linii autobusowych, tramwajowych i kolejowych – więcej o 70 proc. niż na początku lat dziewięćdziesiątych. Codziennie na ulicach i torach jest ponad 2,6 tys. pojazdów, które miesięcznie przejeżdżają prawie 20 mln kilometrów czyli ponad 60 proc . więcej niż 30 lat temu.

Zarząd Transportu Miejskiego ma swój udział w rozwoju gospodarki miasta i jego sukcesach w rankingu europejskich stolic.

Przed nami wyzwania na kolejne lata a nawet dekady. Warszawa nadal się rozbudowuje, powstają nowe osiedla mieszkaniowe. Do stolicy sprowadzają się nowi mieszkańcy, dla których przygotowujemy ofertę transportową, aby mogli komfortowo, szybko i bezpiecznie przemieszczać się po mieście. O sukcesie ZTM może świadczyć ponad miliardowa liczba podróży komunikacją miejską w roku przed wybuchem pandemii Covid.

Pomimo wyzwań, jakie stanęły przed nami w epidemicznych latach 2020 i 2021, pokazaliśmy, że ZTM jest instytucją godną zaufania, niezawodną i niezwykle ważną w kształtowaniu miasta i jego rozwoju. Udowodniliśmy, że potrafimy dostosować ofertę przewozową do nowych, nieoczekiwanych okoliczności, reagować na  zmieniające się trendy i potrzeby mieszkańców.

Pandemia Covid wywołała szok i zmieniła nasze spojrzenie na wiele obszarów gospodarki. Tempo powrotu do życia społecznego, aktywności gospodarczej może być różne; zapewne w jednych obszarach wolniejsze, w innych szybsze. Działalność ZTM jest gwarancją zrównoważonego transportu w Warszawie, jego integracji dla lepszego rozwoju miasta, skomunikowania z nim wszystkich, nawet najbardziej odległych obszarów metropolii. Przyczyniają się do tego kolejne inwestycje, m.in. budowa nowych odcinków metra, linii tramwajowych oraz dostawy kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownicom i pracownikom, którzy przez ostatnie 30 lat wprawiali w ruch Warszawę i czynili ją dla każdego miastem lepszym, funkcjonalniejszym oraz bezpieczniejszym.

Tradycyjnie, trzydziestą rocznicę ślubu nazywa się perłową. Czy Zarząd Transportu Miejskiego jest perłą w koronie Miasta Stołecznego Warszawy? Z pewnością jest solidnym filarem, na którym m.in. opiera się rozwój stolicy i jednym z autorów sukcesu w pozytywnym postrzeganiu Warszawy jako nowoczesnego miasta przez jej mieszkańców oraz odwiedzających. 

zdjęcie siedziby ZTM na ul. Grochowskiej 316/320
siedziba Zarządu Transportu Miejskiego
MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.