Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdziecie państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

Euro 2012

odlotowe połączenie kolejowe

Odlotowe połączenie kolejowe Lotnisko Chopina w Warszawie - Centrum Warszawy

1 czerwca pociągi połączyły lotnisko z centrum

Odlotowa WKM

Pociąg do informacji

Z elfami na lotnisko

 

1 czerwca pociągi połączyły lotnisko z centrum

lotnisko_chopina_skm_12_542

Witamy w Warszawie. Pociąg w kierunku Sulejówka Miłosnej. Do Strefy Kibica – wysiądź na przystanku Warszawa Śródmieście. Do Stadionu Narodowego – wysiądź na przystanku Warszawa Stadion – tak zostaną powitani w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej na przystanku kolejowym Warszawa Lotnisko Chopina, w językach polskim, angielskim, rosyjskim i greckim kibice, którzy przylecą do Polski na EURO 2012. 1 czerwca na trasę łączącą Stadion Narodowy i centrum stolicy z Lotniskiem Chopina, wyjechały pierwsze pociągi.

1 czerwca br. zostało uruchomione połączenie kolejowe, które zapewnia szybką
i wygodną podróż na odcinkach Lotnisko Chopina – centrum Warszawy – Lotnisko Chopina.

Na Stadion Narodowy dowiozą pociągi SKM i KM

Połączenie kolejowe jest obsługiwane przez dwóch przewoźników – Szybką Kolej Miejską
i Koleje Mazowieckie.

Linia Szybkiej Kolei Miejskiej S2, kursująca dotychczas na odcinku Warszawa Zachodnia – Sulejówek Miłosna, została wydłużona do przystanku kolejowego Warszawa Lotnisko Chopina. Od 1 czerwca linia SKM S2 obsługuje trasę: WARSZAWA LOTNISKO CHOPINA – Warszawa Służewiec – Warszawa Żwirki i Wigury – Warszawa Rakowiec – Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Zachodnia – Warszawa Ochota – Warszawa Śródmieście – Warszawa Powiśle – Warszawa Stadion – Warszawa Wschodnia – Warszawa Rembertów – Warszawa Wesoła – Warszawa Wola Grzybowska – Sulejówek – SULEJÓWEK MIŁOSNA. Pociągi pokonują całą trasę w około 50 minut. Z lotniska do centrum Warszawy można się dostać w 25 minut.

1 czerwca została także uruchomiona nowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej – S3, która kursuje na trasie Lotnisko Chopina – Legionowo przez stację Warszawa Centralna. Pociągi te jeżdżą trasą: WARSZAWA LOTNISKO CHOPINA – Warszawa Służewiec – Warszawa Żwirki i Wigury – Warszawa Rakowiec – Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga – Warszawa Toruńska – Warszawa Żerań – Warszawa Płudy – Warszawa Choszczówka – Legionowo – LEGIONOWO PIASKI. Kurs na całej trasie, realizowanej przez Warszawę Centralną, zajmuje niecałą godzinę. Wybrane pociągi linii S3 jeżdżą przez stację Warszawa Śródmieście i zatrzymują się na przystankach kolejowych WARSZAWA LOTNISKO CHOPINA – Warszawa Służewiec – Warszawa Żwirki i Wigury – Warszawa Rakowiec – Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Zachodnia – Warszawa Ochota – Warszawa Śródmieście – Warszawa Powiśle – Warszawa Stadion – Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga – Warszawa Toruńska – Warszawa Żerań – Warszawa Płudy – Warszawa Choszczówka – Legionowo – LEGIONOWO PIASKI. Pociągi pokonują całą trasę w około 55 minut.

Pociągi Kolei Mazowieckich będą kursują na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina. 

Pociągi mazowieckiego przewoźnika – z wyjątkiem dwóch kursów, realizowanych przez Warszawę Śródmieście (odjazd ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina o godzinie 7.16 oraz odjazd ze stacji Warszawa Śródmieście o godzinie 15.54 w kierunku lotniska) – jeżdżą przez stację Warszawa Centralna. Pomijają przystanki: Warszawa Stadion, Warszawa Powiśle, Warszawa Śródmieście i Warszawa Ochota.

Rozkład jazdy

W godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego pociągi w kierunku Lotniska Chopina odjeżdżają z centrum miasta co 10 – 12 minut, przy czym część kursów jest realizowana przez stację Warszawa Śródmieście, a część przez Warszawę Centralną. W przeciwnym kierunku, czyli z lotniska do centrum pociągi kursują z podobną częstotliwością. Poza godzinami szczytu pociągi są uruchamiane średnio co 15 minut. Rozkład jazdy, obowiązujący przede wszystkim w godzinach wieczornych, ulegnie zmianie w dniu meczów rozgrywanych w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

Jakie bilety?

Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie - w czasie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, od 1 czerwca do 2 lipca - wzajemnie honorują wszystkie rodzaje biletów w pociągach kursujących między Lotniskiem Chopina a Dworcem Wschodnim.

W pociągach Kolei Mazowieckich, na odcinku Warszawa Lotnisko Chopina - Warszawa Wschodnia (tylko w pociągach linii KML), honorowane są wszystkie bilety z taryfy ZTM (łącznie z jednorazowymi i czasowymi). W pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, na tym samym odcinku (tylko w pociągach linii S2 i S3), są honorowaane wszystkie bilety z taryfy Kolei Mazowieckich.

 

Odlotowa WKM

odlotowe_polaczenie_wkm_542 

Elfy Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich oraz startujący tuż nad nimi samolot – taka ilustracja znajduje się na awersie Warszawskiej Karcie Miejskiej, przygotowanej z okazji uruchomienia nowego połączenia kolejowego, łączącego centrum stolicy z Lotniskiem Chopina. Kartę można wyrobić od 21 maja do 30 czerwca br.

1 czerwca zostało uruchomione nowe połączenie kolejowe łączące centrum Warszawy z lotniskiem. Z tej okazji Zarząd Transportu Miejskiego przygotował specjalną Warszawską Kartę Miejską. Na awersie karty umieszczono ilustrację nowoczesnych pociągów należących do Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, które będą dowoziły pasażerów na lotnisku.

Warszawska Karta Miejska jest nośnikiem biletów ZTM krótko- i długookresowych (dobowych, 3-dniowych oraz 30- i 90-dniowych). Można ją wyrobić we wszystkich Punktach Obsługi Pasażerów oraz korzystając ze strony internetowej personalizacja.ztm.waw.pl.

Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził w 2008 roku. Na rewersie karty standardowo znajduje się miejsce na imię i nazwisko użytkownika. Na awersie przygotowano miejsce na imię, nazwisko i zdjęcie pasażera oraz specjalną grafikę. Dodatkowo, korzystając z kreatora kart, znajdującego się na stronie internetowej, można zaprojektować własny, niepowtarzalny awers. Dotychczas ZTM wydał kilka limitowanych serii kart okolicznościowych, m.in. z okazji roku Fryderyka Chopina, 20-lecia ZTM oraz Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. W ciągu 4 lat pasażerowie wyrobili łącznie ponad milion Warszawskich Kart Miejskich.

 

Pociąg do informacji

skm_okecie_plakat_542

1 czerwca uruchomione zostało połączenie kolejowe Lotniska Chopina z centrum Warszawy. Pociąg jest najszybszym sposobem na dostanie się z portu lotniczego do centrum Warszawy. By informacja o tym udogodnieniu dotarła do jak największej grupy pasażerów, Zarząd Transportu Miejskiego przygotował dużą akcję informacyjną.

Informacje o uruchomieniu połączenia kolejowego są publikowane na stronie ZTM od 18 maja. Od 21 maja w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM dostępna jest również specjalna, okolicznościowa Warszawska Karta Miejska.

A 23 maja rozpoczęła się prawdziwa informacyjna ofensywa. Komunikaty o uruchomieniu połączenia emitowane są na wyświetlaczach LED w pociągach SKM. Na ekranach reklamowych w wagonach metra, w tramwajach autobusach i pociągach SKM są emitowany  promocyjny spot. Spot reklamowy emitowany jest także na antenie TVP Warszawa.  

Informacje o „Odlotowym Połączeniu Kolejowym” zostały umieszczone na stronie Szybkiej Kolei Miejskiej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich, a także na stronie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Od 24 maja można zobaczyć plansze informacyjne na wyświetlaczach biletomatów w pojazdach. Na tyłach dziesięciu autobusów kursujących na linii 175 (linia do Lotniska Chopina) zostały umieszczone reklamy.

Dzień później pojawiły się spoty na ekranach na stacjach metra oraz informacje w taborze komunikacji miejskiej.

Na wiatach (lub słupkach przystankowych) na trasie linii 175 (w gablotach z informacją pasażerską w zależności od dostępnego miejsca) oraz na przystankach na terenie lotniska od 26 maja pojawiły się plakaty. Plakaty są również umieszczone w autobusach komunikacji miejskiej, w gablotach na stacjach metra, w pociągach SKM oraz w składach KM. Nie zabraknie plakatów na peronach przystanków i stacji kolejowych na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina.

Ponadto, od 28 maja dostępne są ulotki (zawierające informacje, mapkę i rozkład jazdy) w czterech językach (polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim). Można je otrzymać we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej, punktach informacji turystycznej Stołecznego Biura Turystyki, w punkcie informacyjnym na Dworcu Centralnym, w kasach KM i WKD, a także we wszystkich Punktach Obsługi Pasażera ZTM oraz w pociągach Intercity przejeżdżających przez Warszawę.

 

Z elfami na lotnisko

1 czerwca na lotnisko Chopina wyjechały pierwsze pociągi z pasażerami. Korzystający z nowego połączenia pasażerowie podróżują najnowocześniejszymi w Polsce, zapewniającymi bardzo wysoki komfort, pociągami typu Elf.

Do obsługi linii „lotniskowej” Szybka Kolej Miejska kupiła 13 Elfów od bydgoskiej Pesy. Kosztowały prawie 300 mln zł. Zakup pociągów został dofinansowany z funduszy unijnych. Wysokość dofinansowania to prawie 178 mln zł.

Elfy to obecnie najnowocześniejsze pociągi używane w kolejowym ruchu aglomeracyjnym w Polsce. Zapewniają pasażerom duży komfort. Mają wygodne siedzenia i wydajną klimatyzację. Są również bardzo bezpieczne. Pociąg jest monitorowany. Jest także jednoprzestrzenny, dzięki czemu kamery są w stanie zarejestrować wszystko to, co się dzieje we wnętrzu. 

Elfy są także bardzo pojemne. Choć nikt tego jeszcze nie próbował, to teoretycznie w pociągu można bić rekordy w sprincie. Długość Elfa przekracza bowiem sto metrów. Warto też podkreślić, że znaczna część siedzeń w pociągu jest ustawiona tyłem do jego ścian (jak w metrze). Dzięki temu pojemność Elfa może zostać maksymalnie wykorzystana. Nic więc dziwnego, że pociąg może jednorazowo zabrać „na pokład” nawet tysiąc pasażerów!

Elfy są również przyjazne osobom mającym trudności z poruszaniem się. W pociągu są wyznaczone dla nich specjalne miejsca. Ponadto krawędź podłogi jest równa krawędzi peronów (większość peronów wzdłuż linii do Sulejówka i Legionowa ma wysokość 760 mm).

W Elfach są również specjalne miejsca do przewozu rowerów.

Warszawska Szybka Kolej Miejska ma już prawie 7 lat. Pierwszy pociąg tej spółki wyruszył w trasę z Dworca Wschodniego do Falenicy w październiku 2005 roku. Obecnie spółka obsługuje trzy linie: S1 (Otwock – Pruszków), S2 (Sulejówek – Warszawa Zachodnia) i S9 (Warszawa Gdańska – Legionowo/Wieliszew). SKM, która przewozi ok. 43 tys. pasażerów na dobę, wprowadziła do komunikacji aglomeracyjnej nowe standardy, m.in. krótkie „miejskie” relacje w połączeniach kolejowych, pociągi tranzytowe przez Warszawę (zaczynające i kończące bieg poza centrum miasta) oraz wykorzystanie pojazdów zgodnych z europejskimi standardami – z jednoprzestrzennym wnętrzem, dużą liczbą poręczy dla stojących pasażerów, monitoringiem, klimatyzacją, informacją głosową i wyświetlaczami. Nie można zapominać, że SKM była „czynnikiem stymulującym” rozwój Wspólnego Biletu. Pierwszymi gminami podwarszawskimi, których mieszkańcy mogli – od listopada 2008 roku – korzystać z tego rozwiązania, były gminy obsługiwane przez SKM, czyli Sulejówek, Piastów i Pruszków.

Powiększ zdjęciePowiększ zdjęciePowiększ zdjęciePowiększ zdjęciePowiększ zdjęciePowiększ zdjęcie

zaplanuj podróż

kalandarz
Karta Warszawiaka i Karta Młodego Warszawiaka Katalog zniżek Karty Warszawiaka i Karty Młodego Warszawiaka

newsletter

Dzień w zajezdni Praga

Dzień w zajezdni Praga

Czy ktoś z nas, korzystających ze środków transportu miejskiego, zastanowił się, co dzieje się z tramwajami, kiedy zjeżdżają z trasy? Jak szykowane są przed ponownym wyjazdem? Gdzie? Kto to robi? W jakim czasie? W tym numerze postanowiliśmy poznać odpowiedzi na te wbrew pozorom ważne pytania. Tramwaje jak samochody potrzebują przecież schronienia przed złymi warunkami atmosferycznymi, stałej pielęgnacji, technicznego doglądu. Są przecież dobrem publicznym, maszynami bardzo drogimi, mającymi służyć mieszkańcom miasta przez długie lata, bezpiecznie ich przewozić. Wymagają więc wyjątkowej opieki. Zapewniają ją im zajezdnie. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską