Plan remontów warszawskich torów tramwajowych – ZTM Warszawa

Plan remontów warszawskich torów tramwajowych

remonty warszawskich torów kolejowych

Tramwajarzy czeka seria remontów stołecznych torów. Prace zaplanowano w taki sposób, aby wyłączenia ruchu tramwajów były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów, czyli w weekendy, w czasie długiego weekendu majowego oraz w wakacje.

W tym roku tramwajarze zaplanowali kompleksowy remont torów tramwajowych o długości ponad 5 km. Z kolei naprawy bieżące obejmą łącznie 15 km torów, a dodatkowo wymienionych zostanie 1,2 km szyn i 30 zwrotnic. Na tym nie koniec prac – do regeneracji szyn wytypowanych zostało 6 km, a szlifowanych będzie kolejne 15 km szyn. Część z zaplanowanych prac polega nie tylko na wymianie zużytych elementów infrastruktury torowej, ale wiąże się również z ich modernizacją.

Wygodne wsiadanie do tramwaju na ulicy Obozowej

Budowa platform przystankowych na ulicy Obozowej to duże zadanie, które w ubiegłym roku objęło wymianę torów oraz obsadzenie ich rozchodnikiem. Na ten rok tramwajarze zaplanowali przebudowę przystanków – jednych z ostatnich w Warszawie, które nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prace zostały rozplanowane w weekendy, tak żeby ograniczyć uciążliwość w dojazdach do pracy. Dwie platformy – przystanki przy ulicy Dalibora są już gotowe – zyskały dojścia z dwóch stron, a na dachach wiat rośnie już rozchodnik. Cała inwestycja ma zakończyć się do końca lata.

Tory dojazdowe do zajezdni Annopol

Kolejny, właśnie rozpoczęty remont, objął wymianę torów wzdłuż ulicy św. J. Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Wykonane zostanie tzw. korytowanie i ułożenie całego torowiska od nowa. Wymienione zostaną podkłady i wszystkie szyny. Sporo prac związanych jest z siecią trakcyjną (wymiana słupów, naciągów i kabli zasilających). Do tego dojdzie naprawa przejazdów, położenie nowych nawierzchni asfaltowych i brukowych. A to wszystko na odcinku ok. 4 km. Nowością będzie odwodnienie, którego wcześniej nie było.

Prace na Annopolu odbywają się na dwie zmiany w godzinach 6:00-21:00. Remont torów na ulicy św. J. Odrowąża był bardzo potrzebny. Najstarsze fragmenty torowiska pamiętają jeszcze lata 1999-2000. Wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty szyny są jeszcze przytwierdzone do drewnianych podkładów. Modernizacja tego odcinka zapewni jednolity standard wykonania torów na kilkadziesiąt lat – trasa ta stanie się za kilka miesięcy jedną z najbardziej obciążonych na całej sieci w Warszawie. Wyjeżdżać i zjeżdżać do nowej zajezdni na Annopolu będzie kilkadziesiąt tramwajów na godzinę.

Odwodnienie na ulicy Filtrowej

Kolejne zadanie, które wiąże się z podwyższeniem jakości infrastruktury to prace przy ulicy Filtrowej – zaplanowane między majem a czerwcem. Obejmą nie tylko wymianę zużytych szyn, ale i budowę odwodnienia, dzięki czemu torowisko nie będzie już zalewane po intensywnych ulewach.

Remonty w alei J. Waszyngtona

Na początku sierpnia, przez jeden tydzień, przeprowadzona zostanie naprawa torów na dwóch skrzyżowaniach al. J. Waszyngtona – przy ulicy Kinowej oraz Międzynarodowej. Udało się tam rozwiązać problem odwodnienia z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Do czasu pełnej modernizacji al. J. Waszyngtona wykonywane będą bieżące remonty. Ogłoszenie przetargu na dokumentację potrzebną do jej modernizacji zostało zaplanowane na ten rok. Jest to możliwe dzięki wykonanej szczegółowej inwentaryzacji i analizach stanu drzew, co pozwoli je zabezpieczyć podczas prac.

Terminal końcowy tramwaju z Wilanowa

Również na sierpień zaplanowana została kolejna rozbudowa infrastruktury tramwajowej. Na ulicy Stawki, przy Pokornej, dzięki dobudowie rozjazdów powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu (umożliwia on zmianę kierunku jazdy). Przebudowa jest powiązana z budową tramwaju do Wilanowa.

Uruchomienie połączeń tramwajowych z pasażerami do Wilanowa jest zaplanowane na koniec wakacji – część linii będzie dojeżdżała do nowego terminalu przy ulicy Stawki.

W wakacje remont na Kercelaku

Od końca czerwca do końca sierpnia będzie trwał remont węzła torowego na skrzyżowaniu ulicy Okopowej z al. Solidarności. Jest to jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej w Warszawie. Prace będą polegały nie tylko na wymianie szyn i rozjazdów, ale również obejmą wymianę wyeksploatowanej płyty betonowej. Żeby nie zwiększać w tym roku utrudnień, druga część prac zostanie wykonana w przyszłym roku. W planach jest również modernizacja przejazdu drogowego przez ulicę Chłodną na ulicy Towarowej, a także przejazdu przez M. Anielewicza przy Okopowej. Na wymianę czeka także zwrotnica na ulicy Okopowej – przy rondzie Zgrupowania AK „Radosław”.

Praca głównie w weekendy

Aż 12 z 21 zadań zaplanowanych przez Tramwaje Warszawskie jest przewidzianych na weekendy lub przedłużone weekendy. Prace, które będą wymagały zamknięcia torów na dłuższy czas to np. remont na ulicy Filtrowej, trasy dojazdowej do zajezdni Annopol, torów na skrzyżowaniach na ulicy W. Broniewskiego, wymiana szyn i rozjazdów na Kercelaku.

Torowy program remontowy na lata

W kolejnych latach zwiększona zostanie intensywność remontów infrastruktury tramwajowej. Warunkiem jest wcześniejsze przygotowywanie dokumentacji projektowej. Tramwaje Warszawskie już podpisały umowę na opracowanie projektu modernizacji torów wzdłuż al. Jana Pawła II – między kinem Femina a Placem Grunwaldzkim.

W tym roku gotowa będzie również dokumentacja potrzebna do modernizacji torów na ulicy Z. Słomińskiego. Prace zaplanowane są w przyszłym roku. A wkrótce tramwajarze podpiszą umowę na dokumentację potrzebną do naprawy wiaduktu na torami kolejowymi w al. Jana Pawła II. Wyeksploatowane torowisko przejdzie remont w pierwszym możliwym terminie w przyszłym roku.

Tramwaje Warszawskie są również w trakcie wyboru projektanta dokumentacji potrzebnej do przebudowy torów na rondzie I. Daszyńskiego. Już w przyszłym roku odbudowana zostanie tu tramwajowa relacja skrętna północ – zachód.

W planach są również modernizacje obiektów kubaturowych – m.in. budynków podstacji zasilających torowiska, przebudowa budynków ekspedycji dla motorniczych oraz obiektów na terenie stołecznych zajezdni. Trwają też prace w zajezdni Wola (remont przechodzi główny budynek) i zajezdni Żoliborz, gdzie m.in. przebudowywana jest sieć wodociągowa i ciepłownicza.

Ostatnia aktualizacja 12 kwietnia 2024

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.