Podziemne odkrycie na budowie metra – ZTM Warszawa

Podziemne odkrycie na budowie metra

Widok na wewnętrzne pomieszczenia piwniczki

Nie tylko budowniczowie, ale również archeolodzy pracują na terenie ostatniego odcinka linii M2 na Bemowie. Niedawno udało się im odkopać pomieszczenia prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. Znalezisk może być jednak więcej.

Nad budową bemowskiego odcinka II linii metra na Karolin czuwa zespół ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili na tym terenie tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty ceramiki – datowane na okres późnego średniowiecza. Wykonano również kwerendę w materiałach archiwalnych dotyczących tej części Warszawy.

Piwniczka i komin

Po rozpoczęciu prac ziemnych archeolodzy mogli już zajrzeć pod ziemię – w miejscu, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. W jej zachodnim fragmencie odkryli zabudowę – najprawdopodobniej piwniczkę. Znajduje się ona w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin, ale prawdopodobnie była to zupełnie odrębna konstrukcja ceglana.

Składały się na nią pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Do jednej ze ścian przylega tzw. komin. Na jego wewnętrznej ścianie archeolodzy znaleźli pozostałości po metalowych stopniach, które najprawdopodobniej służyły do wchodzenia i wychodzenia. Ściany tzw. komina były okopcone.

Skarby z prehistorii

Wraz z postępem budowy archeolodzy spodziewają się, że na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej mogą jeszcze kryć się przedmioty z dawnych lat. Tam, gdzie na początku XX wieku były folwarki, mogą to być m.in. narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. A na dawnych dobrach wsi Mory na przykład ceramika późnośredniowieczna.

A co może kryć się pod ziemią na terenie budowanych stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin? Doświadczenie z budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra mówi, że jest spora szansa na znaleziska prehistoryczne – np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.

Status prac

Obecnie na trasie II linii metra trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć ogromne tarcze wiertnicze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku, już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji.

Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra prowadzony jest w trybie „Projektuj i buduj”. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem z wykonawcą prac, zakończą się one w październiku 2025 roku.

Ostatnia aktualizacja 20 listopada 2023

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.