Tania i nowoczesna komunikacja publiczna w Warszawie – ZTM Warszawa

Tania i nowoczesna komunikacja publiczna w Warszawie

Pasażerka kupująca bilet w biletomacie stacjonarnym

Koszt biletów w transporcie publicznym w stolicy jest dla pasażerów jednym z najniższych na świecie. Stawki w Londynie, Nowym Jorku czy Dublinie są nawet dziesięciokrotnie wyższe. Modernizowana flota pojazdów, kolejne stacje metra, nowe linie tramwajowe i kolejowe – wszystko to sprawia, że komunikacja publiczna w Warszawie jest coraz bardziej atrakcyjna i dostępna.

Jedna z najtańszych stolic komunikacji

– Transport publiczny to nie tylko oszczędność dla domowego budżetu, dbałość o środowisko naturalne, ale także coraz większa wygoda podróżowania. Sam chętnie korzystam z komunikacji miejskiej i gorąco zachęcam do korzystania z niej na co dzień. Zwłaszcza, że stołeczna komunikacja publiczna jest na jednym z najwyższych europejskich poziomów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Warszawa bardzo dobrze na tle innych stolic wypada pod względem cen za bilety dzienne i miesięczne – zwłaszcza w relacji do zarobków – zarówno Europie, jak w kraju. Międzynarodowy serwis Picodi.com* zbadał ceny biletów w 45 dużych miastach Europy i świata, a wydatki mieszkańców na transport porównał z lokalnymi wynagrodzeniami.

Z badania wynika, że najdroższe bilety jednoprzejazdowe są w Londynie (4,85 euro), Zurychu (4,44 €) i Oslo (3,65 €); najtańsze – w Astanie (Kazachstan; 0,19 €) i Kijowie (0,20 €). W Warszawie jest to niecałe euro (4,40 zł). W Tallinnie, Valettcie i Luksemburgu komunikacja publiczna jest bezpłatna.

Z kolei najwyższe ceny za miesięczny bilet płacą mieszkańcy Londynu (253 €), Dublina (155 €) i Nowego Jorku (119 €). Dla porównania w Warszawie miesięczny bilet to koszt zaledwie 21 € (98 zł). Jednak jeśli zestawimy ceny biletów miesięcznych z wynagrodzeniami w poszczególnych miastach, to Warszawa w tym rankingu znajduje się w gronie najtańszych miast – 30-dniowy bilet Warszawiaka, który kosztuje 98 zł, to zaledwie 1,8 proc. średniej warszawskiej pensji netto. Jest to wynik zbliżony do Pragi (1,7 proc.) oraz Brukseli i Reykjavíku (również po 1,8 proc.). Dla porównania mieszkaniec São Paulo za miesięczny bilet zapłaci 61 euro (aż 14,3% średniego wynagrodzenia), a Londynu i Stambułu 253 i 38 € (odpowiednio 7,5 i 7,4 proc. pensji).

59% mieszkańców Warszawy codziennie podróżuje komunikacją miejską

Spośród 18 miast wojewódzkich najdroższy bilet jednoprzejazdowy jest w Krakowie, Szczecinie i Poznaniu – po 6 zł. Na drugim końcu rankingu są Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra – 3 zł. Warszawa z ceną biletu w wysokości 4,40 zł za normalny, 75-minutowy bilet przesiadkowy plasuje się w środku zestawienia.

W wielu polskich miastach w ciągu ostatnich lat zmieniano stawki, toczą się także pracy nad zmianą cen z powodu rosnących kosztów. Natomiast stołeczny ratusz i radni miejscy nie mają w planach podwyżek, najważniejsze jest żeby do korzystania z WTP zachęcić jak najwięcej pasażerów.

– Już dziś 59 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy – dodaje prezydent Trzaskowski.

W trakcie obecnej kadencji prezydenckiej stolica sukcesywnie rozbudowuje m.in. II linię metra – w latach 2019-2022 powstało 11 nowych stacji, z tego pięć w 2022 roku. Obecnie podróżni mogą korzystać w Warszawie z 39 stacji Metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. A według masterplanu komunikacyjnego dla Warszawy do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.

Stale rozwijana jest również sieć połączeń tramwajowych i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powstają linie tramwajowe do Wilanowa oraz na Kasprzaka, a w planach jest podziemna trasa na Dworzec Zachodni. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Z kolei pociągami SKM można od niedawna dojechać z Piaseczna do Warszawy.


* W badaniu wzięto pod uwagę ceny biletów jednorazowych i miesięcznych zgodnie z obowiązującymi cennikami spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską według stanu na marzec 2023 r. Przeciętne pensje netto dla miast uwzględnionych w rankingu pochodzą ze strony numbeo.com, a dla polskich miast – z portalu statystykamiast.stat.gov.pl (ostatnie dostępne dane dotyczą stycznia 2023 r.) Przy konwertowaniu walut wykorzystaliśmy średnie kursy za luty 2023 r. według Google Finance.

Ostatnia aktualizacja 17 sierpnia 2023

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.