Tramwaj wraca na ulicę M. Kasprzaka – ZTM Warszawa

Tramwaj wraca na ulicę M. Kasprzaka

zdjęcie tramwaju na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka i Skierniewickiej

Tramwajarze zakończyli pierwszą część budowy trasy na ulicy M. Kasprzaka. Już w najbliższy piątek, 6 stycznia, mieszkańcy miasta pojadą nowymi torami do ronda ONZ. Na nowo oddanej trasie pasażerów wozić będą tramwaje linii 78.

Ostatnie porządki na nowych torach na ulicy M. Kasprzaka tramwajarze mają już za sobą. W środę, 4 stycznia rano, szlifowali szyny i przeprowadzili jazdy kontrolne tramwajem pomiarowym, a potem jednym z najnowszych Hyundai Rotem.

Pierwszy odcinek gotowy

Prace przy budowie tramwaju na ulicy M. Kasprzaka ruszyły w marcu 2022 roku. Dziś gotowych jest już ponad pół kilometra nowych torów – miedzy ulicą Skierniewicką a Karolkową.

– Łącznie w ramach tej inwestycji wybudujemy lub wyremontujemy 3,5 km torów. Zapewnimy mieszkańcom dynamicznie rozbudowujących się osiedli dzielnicy Wola szybki, wygodny dojazd do metra. Na całej trasie tramwaju na Kasprzaka torowiska będą zielone – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Po oddaniu do użytku cała trasa – między ulicą Wolską a rondem ONZ – będzie w jednolitym standardzie technicznym. Najważniejszą częścią zakończonych prac jest nowy węzeł rozjazdowy na skrzyżowaniu ulicy M. Kasprzaka i Skierniewickiej, który pozwoli tramwajom skręcać ze Skierniewickiej także w prawo, kierunku Wolskiej. Dotychczas nie było takiej możliwości.

Bezpieczne i wygodne przystanki

Tramwajarze nadal będą pracować nad budową torów wzdłuż ulicy M. Kasprzaka i węzła u zbiegu Wolskiej, M. Kasprzaka i Elekcyjnej. Prace prowadzone są na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między ulicą Wolską a Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory – około 2,3 km a istniejące na Wolskiej będą zmodernizowane. Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ulicy J. K. Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.

Nie tylko zielone tory

W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą aż 94 nowe drzewa. Będą to rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Zaplanowano nasadzenie 413 m kw. traw ozdobnych i bylin, a także 6603 m kw. krzewów.

Miejsca dla krzewów, traw ozdobnych i bylin zaplanowano przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż ulicy Wolskiej. Natomiast nowe drzewa będą uzupełnieniem dzisiejszych szpalerów wzdłuż ulicy Wolskiej i M. Kasprzaka a także zostaną posadzone w obrębie inwestycji. 

Tory na ulicy M. Kasprzaka, podobnie tak jak na innej budowanej trasie czyli do Wilanowa, zostaną obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie 2,5 km. Ta roślina stała się już standardem na torach tramwajowych w Warszawie. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu ulicy Wolskiej i M. Kasprzaka będą obsadzone roślinami pnącymi. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych i zmniejszy się powierzchnia jezdni –  na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.

Terminy i koszty

Trasa na ulicy M. Kasprzaka, na całej długości inwestycji, gotowa będzie w tym roku. Realizacją zajmuje firma Strabag – za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinansowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.

Dodatkowe informacje, zdjęcia, plany, mapy, relacje z budowy na stronie: tramwajnakasprzaka.pl

Ostatnia aktualizacja 5 stycznia 2023

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.