Budowa przedłużenia ulicy Światowida – ZTM Warszawa

Budowa przedłużenia ulicy Światowida

zdjęcie z budowy skrzyżowania Światowida-Modlińska

Drogowcy zamknęli fragment zachodniej jezdni ulicy Modlińskiej od skrzyżowania z Prząśniczek i Sprawną do M. Ćwiklińskiej. Ruch w obu kierunkach został poprowadzony nitką wschodnią. Zmiany związane są z budową nowego skrzyżowania z ulicą Światowida.

Przedłużenie ulicy Światowida

W maju tego roku Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę na budowę przedłużenia ulicy Światowida do Modlińskiej i wykonania skrzyżowania tych ulic. Dotychczas przeprowadzono prace porządkowe – m.in. rozebrano kolidujące z nową jezdnią zabudowania, a na Modlińskiej wykonano poszerzenia jezdni i wyasfaltowano przewiązki potrzebne do wprowadzenia zmian w ruchu drogowym.

Nowa jezdnia ul. Światowida będzie miała dwa pasy ruchu z poszerzeniem do trzech przed nowym skrzyżowaniem. U zbiegu z Modlińską dwa z nich będą przeznaczone do skrętu w prawo (w kierunku ulicy Jagiellońskiej), a jeden do skrętu w lewo (w kierunku granicy miasta). Na jezdnię w przeciwnym kierunku złożą się dwa pasy ruchu. Z ulicy Modlińskiej, jadąc od strony Jagiellońskiej, będzie można skręcić w Światowida dwoma pasami; od północy – jednym pasem. Wyznaczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – przez ulicę Światowida i przez Modlińską, po północnej stronie skrzyżowania. Na skrzyżowaniu zaplanowano sygnalizację świetlną.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane chodniki i nowe przystanki autobusowe – jeden na ulicy Modlińskiej w kierunku Żerania, za skrętem ze Światowida, a drugi na ulicy Światowida za zjazdem z Modlińskiej. Będzie także droga rowerowa, która połączy się z infrastrukturą rowerową na ulicy Modlińskiej.

Wzdłuż nowego fragmentu ulicy Światowida nie zabraknie zieleni. Posadzone zostaną m.in. klony i śnieguliczka, a w sąsiedztwie chodników i drogi rowerowej – pięciornik i tawuła japońska.

Kontrakt na budowę, zawarty z firmą PORR S.A, opiewa na ponad 23 mln zł. Zgodnie z umową, wykonawca na realizację inwestycji ma czas do listopada 2023 roku.

Węzeł przesiadkowy

Nowy odcinek ulicy Światowida powstaje w sąsiedztwie pętli linii tramwajowej, która łączy Tarchomin i Winnicę z pierwszą linią metra. Mieszkańcy Białołęki mają do dyspozycji 8-kilometrową trasę z 10 przystankami, kursują tu tramwaje linii 2 i 17. Ostatni fragment, od ulicy Strumykowej w pobliże Leśnej Polanki, został oddany do użytku we wrześniu zeszłego roku. Przy końcowych przystankach tramwajowych wybudowano także pętlę autobusową, dojeżdżają do niej autobusy linii 509 i N03. Połączenie ulicy Światowida z Modlińską da nowe możliwości rozwoju układu komunikacyjnego w północnej części Warszawy i aglomeracji. Jest to w tej chwili przedmiotem analiz.

W sąsiedztwie skrzyżowania ulicy Światowida z Modlińską planowany jest węzeł przesiadkowy, który połączy linię tramwajową Młociny – Winnica, komunikację autobusową miejską i podmiejską oraz parking „Parkuj i Jedź” dla kierowców z Białołęki i północnej części aglomeracji.

Zmiana organizacji ruchu

Drogowcy rozpoczęli usuwanie kolizji z infrastrukturą podziemną m.in. sieciami teletechnicznymi, energetycznymi, gazowymi, oświetleniowymi, sygnalizacji świetlnej i kanalizacji deszczowej, a następnie przystąpią do zasadniczej budowy skrzyżowania.

Na czas robót zamknięta została zachodnia jezdnia ulicy Modlińskiej (w stronę Żerania). Ruch został poprowadzony jezdnią wschodnią (w kierunku Legionowa). Dla obu kierunków wyznaczone zostały tam po dwa pasy o szerokości 3 metrów.

Kierowcy jadący w stronę Warszawy przejeżdżają na wschodnią jezdnię („pod prąd”) na wysokości skrzyżowania z ulicą Prząśniczek. Powrót na „właściwą” jezdnię możliwy jest przewiązką zlokalizowaną przed fotoradarem i za przejściem dla pieszych przez ulicę Modlińską.

Wyjazdy i wyjazdy z ulic dochodzących do zamkniętej jezdni ulicy Modlińskiej zostały doprowadzone do czynnej jezdni. Funkcjonują wyłącznie w prawo (wjazd od strony Legionowa, wyjazd w stronę Żerania).

Poruszający się w stronę Legionowa, przed skrzyżowaniem z Prząśniczek mają do dyspozycji cztery pasy: prawoskręt w ulicę Prząśniczek i trzy pasy do jazdy prosto. Na skrzyżowaniu obowiązuje zakaz skrętu w lewo. Dojazd do ulicy Sprawnej możliwy jest przez skrzyżowanie na wysokości Aluzyjnej.

Tak jak dotychczas, z ulicy Prząśniczek kierowcy mogą z jednego pasa skręcić w prawo w stronę Legionowa, a z drugiego pojechać prosto lub skręcić w lewo.

Jadący w kierunku Warszawy przed skrzyżowaniem z ulicą Sprawną mogą korzystać z osobnych pasów do skrętu w prawo lub lewo oraz z dwóch pasów do jazdy prosto.

W rejonie przewiązek prędkość została ograniczona do 40 km/h, a na odcinku pomiędzy nimi do 50 km/h.

Na odcinku przed przewiązką w stronę Warszawy od ulicy Aluzyjnej do Sprawnej na prawym pasie Modlińskiej wytyczony został buspas. Ruch na nim dopuszczony jest dla autobusów komunikacji miejskiej, dojazdu do posesji, pojazdów MTON, motocykli, taksówek i dojazdu do obiektów handlowych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do końca marca 2023 r. Następnie zamknięta zostanie jezdnia w stronę Legionowa, a ruch będzie przekierowany na jezdnię w stronę Żerania.

Ostatnia aktualizacja 1 grudnia 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.