Bródno o krok od metra – ZTM Warszawa

Bródno o krok od metra

Pociąg metra stoi przy peronie stacji metra Zacisze

Prace na budowie bródnowskiego odcinka linii M2 dobiegły końca. Miasto czeka na wydanie pozwoleń na użytkowanie. Obecnie w tunelach odbywają się jazdy testowe.

– Otwarcie kolejnego odcinka drugiej linii metra jest już niebawem. Mieszkańcy Bródna i okolic dojadą do centrum Warszawy w niecałe 20 minut. To ogromna zmiana, wręcz cywilizacyjna, która uatrakcyjni tę część miasta. Do otwarcia brakuje nam jeszcze pozwoleń na użytkowanie. Jeśli nie będzie opóźnień, to otwarcie odcinka bródnowskiego odbędzie się jeszcze we wrześniu – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

24 sierpnia wykonawca – firma Gülermak – złożył zawiadomienie o zakończeniu budowy. Wszystkie trzy stacje – C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno uzyskały pozytywne opinie od sanepidu i straży pożarnej. Teraz w tunelach odbywają się przejazdy techniczne pociągów, dzięki którym maszyniści zapoznają się z trasą. Sprawdzane jest też działanie systemów. Z nowymi stanowiskami pracy oraz obiektami zaznajamiają się dyżurni stacji.

Swoje prace na nowym odcinku linii M2 rozpoczęła komisja odbioru końcowego Metra Warszawskiego. Ostatnim akcentem będzie wydanie przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego pozwoleń na użytkowanie. Te otworzą drogę do uruchomienia odcinka na Bródnie i udostępnienia go pasażerom.

Gdzie są nowe stacje?

Pasażerowie będą mogli korzystać z trzech nowych stacji:

Długość odcinka wschodnio-północnego to 3,9 kilometra, a jego tuneli to blisko 5,8 km. Na szlaku powstały również trzy wentylatornie.

Ułatwienia dla pasażerów

Na nowych stacjach po raz pierwszy zastosowano system wspomagania słuchu. Zainstalowane zostały pętle indukcyjne, czyli urządzenia, które łączą się bezpośrednio z aparatami słuchowymi. Komunikaty nadawane na stacjach (w głośnikach) będą równolegle wzmacniane w aparatach. Dzięki temu osoby używające tego typu urządzeń nie będą narażone na szumy, zakłócenia i echa.

Na trzech najnowszych stacjach, oprócz schodów ruchomych, nie zabraknie wind. Pomogą one m.in. osobom z wózkami czy z niepełnosprawnościami dostać się na perony, antresole i poziomy przejść podziemnych. Na posadzkach wytyczono linie prowadzące, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. Z kolei przy krawędziach peronów zainstalowano tzw. guzki. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są także toalety. Jest tu też miejsce na przewijaki.

Udogodnieniem dla pasażerów będą także ruchome chodniki – znane np. z lotnisk. Zainstalowano je w jednym z najdłuższych korytarzy podziemnej kolei – na stacji C20 Kondratowicza, pod ulicą św. Wincentego. To rozwiązanie jest szczególnie istotne z uwagi na bliskość szpitala i pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.

Sztuka na ścianach

Charakterystycznym elementem stacji będą ściany znajdujące się za torami. Składają się z aluminiowych paneli, na których metodą sitodruku nałożone zostały grafiki wybitnego polskiego artysty – Piotra Młodożeńca. Przedstawiają najbliższe otoczenie danej stacji, czyli na przykład bloki, skrzyżowanie czy drzewa. Każda ze stacji posiada swoją barwę przewodnią: dla C20 Kondratowicza to kolory żółty, pomarańczowy czy czerwony, dla C21 Bródno – fiolet i granat, a dla C19 Zacisze – zieleń.

Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Ostatnia aktualizacja 5 września 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.