Przystanki czyszczone kompleksowo – ZTM Warszawa

Przystanki czyszczone kompleksowo

zdjęcie wykonane podczas sprzątania przystanku przez służby ZOM

Jak posprzątać 800 tys. m2 powierzchni? Opróżnić 6 tys. koszy? I w dodatku robić to regularnie? Odpowiedź znają pracownicy warszawskiego Zarządu Oczyszczania Miasta.

Codziennie z 4,3 tys. przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego korzystają miliony pasażerów. Łączna powierzchnia tych przystanków wraz z pętlami to około 800 tys. m2. Zarząd Oczyszczania Miasta obejmuje te miejsca szczególnym serwisem porządkowym. – Czyste przystanki nie tylko kształtują pozytywny wizerunek miasta. Przede wszystkim zapewniają pasażerom komunikacji miejskiej komfort i bezpieczeństwo – mówi Tadeusz Jaszczołt, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta. – Oprócz tego, że sprzątamy przystanki systematycznie, to reagujemy także w nagłych sytuacjach. Prowadzimy całodobowy monitoring porządku na przystankach. Taka organizacja pracy pozwala utrzymać wysoki standard czystości, który wyróżnia Warszawę na tle innych polskich i europejskich miast.

Codzienne porządki

To, jak często sprzątany jest przystanek, zależy od jego lokalizacji i natężenia ruchu pasażerów. W miejscach, gdzie jest ich najwięcej, jak np. na dużych węzłach przesiadkowych czy w okolicach stacji metra, serwis porządkowy odbywa się codziennie. Aby nie zaburzać komfortu podróżnych, ZOM prowadzi prace w nocy lub wcześnie rano. Ekipy sprzątające zamiatają przystanki, zbierają z nich zanieczyszczenia, zrywają nielegalne ogłoszenia z wiat i czyszczą je z pseudograffiti. Każdego dnia opróżniane jest również 6 tys. przystankowych koszy. Tam, gdzie jest taka potrzeba, śmieci są z nich zabierane nawet 4 razy na dobę.

Gruntowne sprzątanie

Każda wiata jest kilka razy w roku dokładnie czyszczona na mokro. Od wiosny do jesieni – od 4 nawet do 8 razy. Szyby i gabloty z rozkładem są myte wodą pod ciśnieniem. W razie potrzeby gruntowne mycie przechodzą również kosze, zwłaszcza jeśli zostały pomazane przez wandali. Gdy na przystanku pojawiają się zabrudzenia, z którymi nie radzą sobie miotły, do akcji wyrusza szorowarka. To nieduży pojazd, który czyści chodniki na mokro. Takie kompleksowe sprzątanie obejmuje też takie większe obiekty jak szklano-stalowe zadaszenia nad pętlą przy Dworcu Centralnym. To prace, które częściowo odbywają się na wysokości, wymagają specjalistycznego sprzętu i zmian w organizacji ruchu autobusów. Dlatego te porządki trwają dłużej i są rozłożone na dwa dni.

W nagłych wypadkach

Oprócz regularnych porządków Zarząd Oczyszczania Miasta działa również interwencyjnie. Gdy na przystanku pojawi się zagrażające bezpieczeństwu rozbite szkło, wiata zostanie pomazana przez wandali lub na ławce wylądują rozgniecione przejrzałe owoce, wtedy wkraczają grupy interwencyjnego sprzątania. To ekipy, które szybko reagują na nagłe zanieczyszczenia. Jeśli zagrożenie pojawi się na jezdni, np. z autobusu wycieknie olej, do akcji rusza Pogotowie Porządkowe ZOM.

Czystość przystanków codziennie sprawdzają kontrolerzy Zarządu Oczyszczania Miasta, a także Zarządu Transportu Miejskiego. Nagłe zanieczyszczenie mogą zgłosić również mieszkańcy za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.

Ostatnia aktualizacja 9 czerwca 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.