Parking „Parkuj i Jedź” na Żeraniu – ZTM Warszawa

Parking „Parkuj i Jedź” na Żeraniu

zdjęcie infrastruktury parkingowej Parkuj i Jedź

Zakończyły się prace budowlane przy 16. parkingu „Parkuj i Jedź” w Warszawie – pierwszym na Białołęce, w sąsiedztwie stacji kolejowej Warszawa Żerań. Teraz czas na odbiory.

Dziś kierowcy mają w Warszawie do dyspozycji 15 parkingów „Parku i Jedź” z ponad 4,4 tys. miejscami postojowymi. Na pierwszy kwartał przyszłego roku planowane jest otwarcie kolejnego – na Białołęce, w sąsiedztwie stacji kolejowej PKP Warszawa Żerań, w rejonie skrzyżowania ulicy Płochocińskiej i Marywilskiej. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 235 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami.

Rowerzyści z kolei będą mogli zostawić pod wiatami niemal 140 rowerów. Przygotowano także pięć miejsc dla osób współdzielących podróże oraz trzy miejsca „Kiss and Ride”, gdzie można szybko i bezpiecznie wysadzić podwożoną osobę. Na parkingu są także dwa stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych (w tym jedno dla kierowców z niepełnosprawnościami) oraz jedno dla rowerów elektrycznych. Prace budowlane zakończyły się; pozostała jeszcze kontrola Urzędu Dozoru Technicznego ładowarek pojazdów elektrycznych, konfiguracja i testy systemów energetycznych, w tym m.in. elementów wspomagania zasilania parkingu energią słoneczną oraz montaż Systemu Poboru Opłat.

Zielono i oszczędnie

Już podczas projektowania parkingu położono duży nacisk, by był on przyjazny środowisku naturalnemu. Zatroszczono się m.in o zieleń. Na terenie obiektu nie zabraknie drzew, jest ich ponad 260, w tym: glediczie trójcierniowe, graby pospolite i klony czerwone. Ogrodnicy posadzili ponad 1000 krzewów takich jak: berberys, irga szwedzka, róża, suchodrzew chiński i trawuła, a także pnącza i trawy ozdobne.

Na dachu wiaty rowerowej zamontowane są panele fotowoltaiczne, które zostały włączone do systemu energetycznego parkingu, dzięki czemu pobór energii elektrycznej z sieci będzie mniejszy. Zostaną także zainstalowane banki energii, w których wytworzona przez panele energia, gdy pobór prądu będzie niski, jak np. w długie i słoneczne dni, będzie magazynowana. Tak zgromadzona zostanie wykorzystana w czasie zwiększonego zapotrzebowania, np. wieczorami i w nocy.

Zatroszczono się także o zagospodarowanie wód opadowych. Woda zbierana przez system odwodnienia parkingu nie trafi do kanalizacji tylko, po podczyszczeniu w separatorze, będzie odprowadzana do gruntu na całej działce poprzez drenaż rozsączający.

Szybki wjazd i wyjazd z parkingu

Użytkownicy nowego P+R będą korzystali z bezobsługowego systemu pobierania opłat. Usprawni on wjazd i wyjazd z parkingu oraz weryfikację dokumentów uprawniających do zwolnienia z opłaty za parkowanie lub jej naliczenie.

System będzie bazował na odczytach tablic rejestracyjnych. Przy wjeździe, po odczytaniu rejestracji szlaban się podniesie i kierowca wjedzie na parking. Przed wyjazdem, w kasie parkingowej kierowca poda numer rejestracyjny samochodu oraz przedstawi aktywny bilet ZTM lub Warszawską Kartę Miejską – w zależności od nośnika biletu może być to włożenie biletu kartonikowego, przyłożenie do czytnika karty lub QR kodu w urządzeniu mobilnym. W przypadku, gdy kierowca nie będzie posiadał dokumentu uprawniającego do zniżki w opłatach (przypomnijmy, że zgodnie z regulaminem parkowanie jest bezpłatne dla osób posiadających bilet dobowy lub dłuższy, bilet seniora, bilet dla dzieci z rodzin z trójką dzieci lub uprawnienia do bezpłatnych przejazdów), kasa parkingowa naliczy opłatę, którą trzeba uiścić przed wyjazdem. Potem, przy wyjeździe system ponownie odczyta tablicę rejestracyjną i szlaban automatycznie się podniesie.


Projekt budowy parkingów strategicznych P+R w Warszawie jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Projekt wpisuje się w cele Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+.

Ostatnia aktualizacja 23 listopada 2021

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.