Razem tworzymy WTP – ZTM Warszawa

Razem tworzymy WTP

logo WTP na autobusie

Warszawski Transport Publiczny w 2020 roku – podsumowujemy jak zmieniła się warszawska komunikacja w zeszłym roku. Warszawskie Linie Turystyczne, Zielona Mapa, konsultacje społeczne, a także Rada WTP i Forum Pasażerów działały mimo epidemii.

Warszawa turystycznie

O ostatecznym kształcie zeszłorocznych Warszawskich Linii Turystycznych zadecydowała – podobnie jak w przypadku wielu innych miejskich aktywności – epidemia koronawirusa. Uruchomiliśmy je z opóźnieniem, czyli nie tradycyjnie w maju, ale dopiero w lipcu i sierpniu.

Brzegi Wisły połączyły trzy promy, na stołeczne ulice wyjechały autobusy jednej i tramwaje dwóch specjalnych linii. Pod Warszawą można się było wybrać na przejażdżkę Piaseczyńsko-Grójecką Koleją Wąskotorową.

Przez Wisłę można było przeprawić się w trzech miejscach: między Cyplem Czerniakowskim a Saską Kępą, wzdłuż mostu Józefa Poniatowskiego do Stadionu PGE Narodowego i między Podzamczem Fontannami a ZOO.

Autobusy linii 100 kursowały po najatrakcyjniejszych historycznie i architektonicznie częściach Warszawy – wyruszały z centrum, przejeżdżały w sąsiedztwie Starego Miasta, mostem Śląsko-Dąbrowskim na Pragę, następnie wracały do Śródmieścia mostem Józefa Poniatowskiego i po „odwiedzeniu” fragmentu Traktu Królewskiego docierały do punktu startowego. Tramwaje linii T początkowo – z powodu prace remontowych na Ochocie – zaczynały kursy przy Metrze Marymont i po  „zrobieniu kółeczka” po Żoliborzu, Pradze i Woli wracały do Metra Marymont. Po zakończeniu remontu skierowano je na stałą trasę z pl. G. Narutowicza przez most Józefa Poniatowskiego na Pragę i z powrotem do Śródmieścia i na Ochotę przez most Śląsko-Dąbrowski. Jednocześnie uruchomiono drugą tramwajową linię turystyczną – 36, którą można było wybrać się na przejażdżkę z pl. G. Narutowicza na Żoliborz wzdłuż ulic: Filtrowej, Marszałkowskiej, A. Mickiewicza i J. Słowackiego. Do obsługi linii 100 i T skierowane zabytkowe wozy.

Pociągi Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolejki Wąskotorowej zabierały chętnych na wycieczkę z Piaseczna przez Zalesie Dolne, Gołków, Głosków, Runów i Złotokłos do Tarczyna i z powrotem. W drodze powrotnej pociągi zatrzymywały się w Runowie, gdzie przygotowano miejsce do biesiadowania i zabawy, wiaty ze stołami i miejsce na ognisko.

Rok 2020 był kolejnym rokiem, podczas którego zachęcaliśmy  warszawiaków i turystów do zwiedzania Warszawy z serwisem zielonamapa.waw.pl.

Jest to to mapa aglomeracji warszawskiej z zaznaczonymi  50 „zielonymi” miejscami, w tym lasami, rezerwatami, parkami i jeziorami. Na mapie zamieszczono także wskazówki, jak dojechać do wybranych miejsc Warszawskim Transportem Publicznym. Ważną część „Zielonej mapy” stanowią „Rośliny dla miasta”. To lista gatunków, wybranych przez ekspertów z Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie, które warto sadzić, by oddychać czystszym powietrzem, ale też takich które dobrze sobie radzą w przestrzeni miejskiej.

Konsultacje społeczne

Wiosną 2020 roku oddano do użytku kolejne wolskie stacje drugiej linii metra – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Wraz z rozbudową przyjaznego środowisku i szybkiego środka transportu, jakim jest metro, wprowadzamy zmiany w funkcjonowaniu komunikacji naziemnej, tak by ostateczny układ ułatwiał dojazd do podziemnej kolei. Warszawskim standardem są spotkania i rozmowy z mieszkańcami i wypracowanie wspólnych rozwiązań, które będą atrakcyjne dla jak największej liczby pasażerów WTP. Takie konsultacje rozpoczęły się w grudniu 2019 roku i trwały do lutego 2020 roku. Podsumowując – trwały 68 dni, w spotkaniach wzięło udział łącznie 680 osób, które rozmawiały z pracownikami ZTM 33 godziny i wypełniły 483 ankiety. Dodatkowo do ZTM wpłynęło prawie 3,7 tys. e-maili dotyczących proponowanych zmian.

Rozkłady jazdy na wyciągnięcie… smartfona

W ubiegłym roku przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego wyposażono w rozwiązania, które umożliwiają szybkie i wygodne sprawdzenie rozkładów jazdy – dla tramwajów w czasie rzeczywistym – w smartfonach.

W pierwszej kolejności na przystankach zaczęły pojawiać się naklejki z kodem QR. Kod ten – po zbliżeniu do niego telefonu komórkowego – przenosi na stronę internetową WTP z rozkładem jazdy dla danego przystanku. Pasażer może łatwo zorientować się, który autobus przyjedzie najszybciej, czy też o której będzie ten, na który czeka, bez konieczności przeglądania wielu rozkładów w gablocie przystankowej. 

Jesienią na przystankach tramwajowych Tramwaje Warszawskie umieściły dodatkowe „rozkładowe” naklejki bazujące na technologii NFC. Wystarczy zbliżyć do nich telefon, a na ekranie wyświetla się informacja, za ile minut przyjadą kolejne tramwaje.

Prawie 170 mln odwiedzin

Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi dwie strony internetowe – wtp.waw.pl i ztm.waw.pl oraz profile WTP w mediach społecznościowych. Strona wtp.waw.pl jest portalem pasażerów i zawiera wszystkie niezbędne dla pasażerów informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w aglomeracji warszawskiej. Na stronie ztm.waw.pl można znaleźć informacje o działaniach Zarządu Transportu Miejskiego, m.in. na temat miejskich inwestycji z zakresu transportu zbiorowego, postępowań przetargowych oraz ofert pracy. W 2020 roku na stronie WTP opublikowano 313 komunikatów i odnotowano prawie 170 mln odwiedzin. Na stronie ZTM pojawiło się 158 nowych komunikatów, a odwiedziło ją ponad 12,3 mln osób.

Rada WTP i Forum Pasażerów

W 2020 roku kontynuowały pracę inicjatywy Zarządu Transportu Miejskiego powołane w 2018 roku – Rada Warszawskiego Transportu Publicznego i Forum Pasażerów.

Rada WTP odbyła siedem posiedzeń oraz przygotowała i przekazała dyrektorowi ZTM rekomendacje dotyczące: przejrzystości rozpatrywania przez ZTM wniosków pasażerów dotyczących zmian tras linii komunikacyjnych; ekologicznych, edukacyjnych i promocyjnych działań ZTM; działań związanych z pandemią; zapewnienia równoprawnego korzystania wszystkim osobom z transportu publicznego oraz bezpiecznego korzystania z WTP. Posiedzenia, z powodu epidemii organizowane były w sposób zdalny. Podczas zeszłorocznego spotkania członków Forum Pasażerów zaprezentowano wyniki badania satysfakcji pasażerów z połowy 2019 roku. Rozmawiano także o nowej stronie wtp.waw.pl oraz aplikacjach mobilnych ułatwiających korzystanie z transport zbiorowego.

Ostatnia aktualizacja 13 maja 2021

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.