Tramwajowy 2020 – ZTM Warszawa

Tramwajowy 2020

zdjęcie tramwaju

Warszawski Transport Publiczny w 2020 roku – podsumowujemy jak zmieniła się warszawska komunikacja w zeszłym roku. W 2020 roku Zarząd Transportu Miejskiego i Tramwaje Warszawskie kontynuowały  budowę ostatniego odcinka linii tramwajowej na Tarchominie. Trwały prace nad tramwajem do Wilanowa – podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wybudowania odcinka z Dworca Zachodniego do ulicy Grójeckiej oraz umowę na projekt i budowę odnogi na ul. J. Gagarina. Ogłoszony został także przetarg na wybudowanie nowej trasy na tramwajowej na ulicy M. Kasprzaka.

Rozwój ekologicznego transportu szynowego jest jednym z priorytetów Warszawy. Budowana jest druga linia metra i jednocześnie trwają prace nad rozbudową sieci tramwajowej.

Tramwajem do Winnicy

W ubiegłym roku trwały intensywne prace przy budowie ostatniego odcinka linii tramwajowej do Winnicy – od ul. Strumykowej do pętli przy ul. Modlińskiej. Odcinek mierzy 800 m. Po oddaniu go do użytku podróż z Winnicy do pierwszej linii metra zajmie ok. 20 min. Torowisko zostanie obsiane trawą, a na peronach będą tablice z elektronicznym systemem informacji pasażerskiej. Wraz z linią tramwajową budowane jest przedłużenie ulicy Światowida do ulicy Modlińskiej. Planowany termin zakończenia inwestycji to drugi kwartał 2021 roku. W sąsiedztwie końcowego przystanku tramwajowego na Winnicy planowany jest węzeł przesiadkowy z pętlą tramwajową, autobusową i parkingiem „Parkuj i jedź”.

Obecnie mieszkańcy jednego z największych białołęckich osiedli – Tarchomina korzystają już z linii tramwajowej na odcinku Metro Młociny – Nowodwory. Trasę obsługują tramwaje dwóch linii. Czas przejazdu z węzła przesiadkowego Młociny na Tarchomin wynosi około 10 minut, a na Nowodwory około 13 minut. Jest to jedna z najpopularniejszych tras tramwajowych w stolicy. W ciągu roku z przystanku końcowego na Nowodworach tramwaje odjeżdżają aż 70 tysięcy razy, a przez most im. Marii Skłodowskiej-Curie w godzinach szczytu przejeżdżają co dwie minuty.

Największa inwestycja tramwajowa

Rok 2020 przyniósł postępy w obecnie największym inwestycyjnym przedsięwzięciu Tramwajów Warszawskich – nowej linii tramwajowej do Wilanowa. Docelowo będzie miała ok. 20 km długości, połączy ul. M. Kasprzaka z A. Branickiego i będzie biegła przez cztery dzielnice – Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Na początku 2020 roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wybudowania odcinka z Dworca Zachodniego do ul. Grójeckiej. Ten docinek trasy będzie rozpoczynał się przy Dworcu Zachodnim, następnie przejdzie w tunel pod dworcem i Parkiem Zachodnim, a następnie wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku do Grójeckiej. Tutaj zostanie zbudowany węzeł rozjazdowy tzw. pełna gwiazda, pozwalająca tramwajom skręcać w każdym kierunku tj. do centrum, do P+R Al. Krakowska lub pojechać na wprost do pętli Banacha.

Odcinek będzie mierzył ok. 1,6 km i, co ważne pod Dworcem Zachodnim zaplanowano przystanki tramwajowe, co zdecydowanie usprawni przesiadki pomiędzy pociągami a Warszawskim Transportem Publicznym. Firma odpowiedzialna za przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych zgód administracyjnych ma na to czas do połowy bieżącego roku.

W maju Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka tramwaju do Wilanowa – odnogi wzdłuż ul. J. Gagarina.

Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wybudowanie zielonego torowiska o długości ok. 1 km pomiędzy ul. Sułkowicką a Czerniakowską. Zostaną także wykonane przystanki i terminal tramwajowy przy ul. Czerniakowskiej. Planowany termin zakończenia tej części inwestycji to 2023 rok.

Nowa trasa na ulicy M. Kasprzaka

Latem Tramwaje warszawskie ogłosiły przetarg na wybudowanie nowej trasy tramwajowej na ulicy M. Kasprzaka pomiędzy Wolską a Skierniewicką oraz modernizację istniejącego torowiska na ulicy Wolskiej na odcinku Redutowa – Elekcyjna.

Nowe trasa będzie miała 2,3 km długości i sześć przystanków: przy ul. Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. J.K.Ordona. Inwestycja jest realizowana przede wszystkim z myślą o mieszkańcach nowych rozbudowujących się osiedli na Odolanach oraz w celu skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Bemowem i Wolą a Śródmieściem. Zwycięzca przetargu będzie miał czas na realizację inwestycji do 2023 roku.

Najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce

Plany rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie są jednoznaczne z koniecznością rozbudowy zaplecza technicznego Tramwajów Warszawskich. Koniec grudnia przyniósł ogłoszenie przetargu na budowę nowej zajezdni na Annopolu.

Teren przeznaczony na zajezdnię zajmuje 12 ha. Długość torów, po których będą mogły poruszać się tramwaje przekroczy 14 km. Na terenie zajezdni zmieści się 150 tramwajów. Na zajezdni zostaną utworzone: stanowiska obsługi technicznej, lakiernia, myjnie i tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach.

Zajezdnia na Annopolu zostanie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Całość będzie obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu.

Duży nacisk podczas budowy tramwajarze położą na wdrożenie rozwiązań proekologicznych. Zostaną zainstalowane pompy ciepła i ogniwa słoneczne oraz magazynowana woda, która będzie używana do celów gospodarczych. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2023 rok.

Ostatnia aktualizacja 23 lutego 2021