Nowoczesna zajezdnia tramwajowa – ZTM Warszawa

Nowoczesna zajezdnia tramwajowa

Wizualizacja bramy wjazdowej do zajezdni tramwajowej "Annopol"

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów.

Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów. W sumie będzie mogła pomieścić ponad 150 niskopodłogowych tramwajów. Znajdą się tu stanowiska obsługi technicznej, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach.
Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje przekroczy 14 km.

Nowoczesne rozwiązania
Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych.
Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Całość będzie obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu.

Oszczędność czasu i pieniędzy
Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić czas pracowników. Dla przykładu – ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości zajmuje każdego dnia blisko 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające z zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Są one zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Więcej informacji o systemie zarządzania zajezdnią

Ekologiczne zasilanie
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą to m.in. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Koszty i terminy
Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Planowany budżet inwestycji to ponad 300 mln zł. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.

Zaawansowanie projektu, umowy, historia miejsca – sprawdź dodatkowe informacje!

Stopka projektu realizowanego z Funduszu Spójności.

Ostatnia aktualizacja 30 grudnia 2020