Warszawa inwestuje w transport podmiejski – ZTM Warszawa

Warszawa inwestuje w transport podmiejski

Zdjęcie

Od poniedziałku 1 czerwca autobusy linii 711 i 733 zmienią swoje trasy w Nadarzynie. Podjadą do lokalnego węzła przesiadkowego przy nowym parkingu P+R.

Stawiamy na komunikację podmiejską

Problem wykluczenia komunikacyjnego nasila się. W ostatnim czasie lawinowo rośnie liczba obszarów, na których komunikacja autobusowa zamiera. Rządzący nie doceniają problemu lokalnych społeczności – cięcia siatek połączeń lub nawet całkowita ich likwidacja na wsiach i w małych miejscowościach to prawdziwa plaga. Dotyczy to zarówno państwowych PKS-ów, jak i prywatnych przewoźników. A osób dotkniętych komunikacyjnym wykluczeniem gwałtownie przybywa. Ci, którzy nie mają prawa jazdy i samochodu, mają ogromne problemy z przemieszczaniem się – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Tak jak zapowiadałem w moim programie, inwestujemy i rozwijamy transport podmiejski. Mieszkańcy gmin i małych miejscowości nie mogą być odcięci od komunikacji publicznej. Dlatego we współpracy z gminami sąsiednimi konsekwentnie wprowadzamy rozwiązania, które ułatwiają mieszkańcom bezpieczny, ekologiczny i sprawny transport do pracy, szkoły, lekarza, miejsc kultury, urzędów. Warszawa jest przykładem dla całej Polski – dodaje.

Warszawiacy i mieszkańcy gmin aglomeracji mogą korzystać m.in. z:

Szybka Kolej Miejska

SKM to niezastąpiony środek transportu dla wielu mieszkańców podwarszawskich gmin. W dni powszednie uruchamiane są 4 linie: S1, S2, S3 i S9, które wykonują ponad 250 połączeń dziennie. Łączna długość tras obsługiwanych przez SKM wynosi 162,141 km. SKM przewiozła w 2019 roku 22 mln pasażerów, co oznacza, że Szybka Kolej Miejska jest 5 przewoźnikiem kolejowym w Polsce.

SKM oprócz miasta stołecznego Warszawy dociera do 5 powiatów (pruszkowski, otwocki, miński, legionowski, wołomiński), 9 gmin (Pruszków, Piastów, Józefów, Otwock, Sulejówek, Legionowo, Wieliszew, Nieporęt i Radzymin) i 11 miejscowości (Pruszków, Piastów, Józefów, Otwock, Sulejówek, Legionowo, Michałów Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Wólka Radzymińska, Radzymin).

Warszawa łączy miasta

Rozwijająca się we współpracy z Warszawą komunikacja podmiejska jest niezwykle ważna ze względu na częsty brak alternatywy. To jest dobry przykład prowadzenia zrównoważonej polityki transportowej, która umożliwia mieszkańcom podmiejskich gmin normalne funkcjonowanie. Połączenia lokalne obsługiwane na zasadach komercyjnych przez PKS czy prywatne firmy jest absolutnie niewystarczająca – w ten sposób powstawały rejony, gdzie nie było autobusów w ogóle, bo wpływy z biletów okazywały się za małe. Epidemia koronawirusa dodatkowo sprawiła, że wiele połączeń wcześniej rentownych zostało zlikwidowanych. Dlatego warszawskie autobusy są takie ważne – przez cały czas epidemii jeździmy w pełnej obsadzie, nie ograniczając rozkładów i połączeń, by potrzebujący mogli dotrzeć bezpiecznie do pracy czy lekarza. Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego jest w tej chwili największym organizatorem komunikacji publicznej w regionie – w zasięgu autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego mieszka ok. 2,5 mln osób.

Rząd zaproponował samorządom dopłatę do połączeń lokalnych ok. 1-3 zł za wozokilometr (co miało wspomóc samorządy w finansowaniu lokalnych linii). Doświadczenie Warszawy jasno wskazuje, że taka kwota była nieadekwatna do realiów. W tej chwili koszt wozokilometra na liniach „L” to ponad 7 zł za wozokilometr.

Ostatnia aktualizacja 1 czerwca 2020