Szybciej, nawet jeśli z przesiadką – ZTM Warszawa

Szybciej, nawet jeśli z przesiadką

wykres - ocena zmian w komunikacji

Otwarciu trzech nowych stacji metra na Pradze-Północ i Targówku towarzyszyły zmiany w siatce linii autobusowych, tak aby jak najlepiej skomunikować z metrem mieszkańców Białołęki, Bródna, Pragi-Północ i aglomeracji.

Wprowadzaliśmy je stopniowo, nie od razu po uruchomieniu metra, tak aby mieszkańcy mogli jak najlepiej je poznać i wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób podróży. I, jak każde zmiany, miały one swoich zwolenników i przeciwników. Dlatego zawsze po takich kompleksowych korektach rozkładów i tras analizujemy, jaki przyniosły one efekt. W ramach ewaluacji zmian wprowadzonych w północno-wschodniej Warszawie pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego prowadzą obserwacje zachowań transportowych mieszkańców oraz analizują dane o wykorzystaniu funkcjonujących połączeń i uwagi pasażerów wpływające do ZTM. Jako uzupełnienie tych informacji w połowie listopada zeszłego roku wśród pasażerów autobusów linii 120, 160, 256 i 527 przeprowadziliśmy ankiety. Zebraliśmy ponad 2 tys. ankiet (dokładnie 2084), a pytaliśmy o dwie sprawy – ogólną ocenę zmian w komunikacji autobusowej wprowadzonych po uruchomieniu nowych stacji metra oraz o to, czy pasażerowie wolą dojazd do centrum z przesiadką do metra autobusami jeżdżącymi często krótszą trasą czy też wolą dojazd bezpośrednią ale rzadszą linią i jeżdżącą dłuższą drogą.

Ponad 60 proc. pasażerów stwierdziło, że woli podróżować krócej i sprawniej, nawet jeśli wiąże się to z przesiadką. Potwierdziła to analiza wykorzystania kursujących bezpośrednio do Śródmieścia autobusów linii 160, która wskazuje, że w porannym szczycie z autobusów tej linii przyjeżdżających na przystanek Metro Trocka od strony Białołęki wysiada większość pasażerów.

Zmiany w komunikacji związane z otwarciem nowych stacji metra oceniane są na 3,38 w pięciostopniowej skali ocen. Najlepszą ocenę wystawili pasażerowie autobusom linii 527 – 3,58; najsłabiej ocenili przyjęte rozwiązania jeżdżący autobusami linii 256 – 3,27. Nadal będziemy analizować funkcjonowanie zmienionego układu komunikacyjnego, w tym napełnienia autobusów poszczególnych linii. Nie wykluczamy korekt. Zaznaczamy też, że zmiany wprowadzone po wydłużeniu linii metra M2 do stacji Trocka są etapem poprzedzającym wprowadzenie docelowego układu komunikacyjnego, który powstanie po oddaniu do użytku ostatniego odcinka trasy metra na Bródno, którego budowa właśnie trwa.

Ostatnia aktualizacja 10 lutego 2020