Jest pierwsza umowa na tramwaj z Dworca Zachodniego do Grójeckiej! – ZTM Warszawa

Jest pierwsza umowa na tramwaj z Dworca Zachodniego do Grójeckiej!

Tramwaj na Dworzec Zachodni

Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim, półkilometrowy tunel pod Parkiem Zachodnim i nowa trasa do Grójeckiej. Tramwaje Warszawskie podpisały pierwszą umowę związaną z tą inwestycją.

Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na dokumentację potrzebną do wybudowania trasy tramwajowej o długości 1,6 km ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej. Wykonawca, krakowska firma Progreg, będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektu i na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Koszt wykonania dokumentacji wraz ze wsparciem zamawiającego i nadzorem autorskim wyniesie blisko 5,5 mln zł. Najważniejsze prace budowlane zostały zaplanowane na 2022 i 2023 rok. Inwestycja łączy się z zaplanowaną przez kolejarzy z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Obydwa zadania są ze sobą skoordynowane.

Jaka będzie trasa tramwajowa z Warszawy Zachodniej do Grójeckiej?

Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się pod Dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie zostanie zbudowany podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie zbudujemy węzeł rozjazdowy tzw. pełną gwiazdę, pozwalającą tramwajom skręcać w każdym kierunku tj. do Centrum, Okęcia lub pojechać na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe.

Trasa łącznika pomiędzy ul. Grójecką a Dworcem Zachodnim

Trzy podziemne przystanki tramwajowe

Docelowo pasażerowie, przesiadający się na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają aż z trzech podziemnych zespołów przystankowych, dwa kolejne w północnej części stacji zaplanowano zbudować po 2023 roku, na które dojadą tramwaje z Woli i Odolan. Jak to będzie wyglądać? Dokładny opis wraz z rysunkami i wizualizacjami jest na blogu Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj do Wilanowa – największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i pod stacją Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na 6 części. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Czas przejazdu tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie ok. 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, a do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Projekt realizacji trasy tramwaju do Wilanowa jest dofinansowany z środków unijnych na lata 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które umowa została podpisana w czerwcu 2019. Pierwsza umowa związana z 11-kilometrowym odcinkiem łączącym miasteczko Wilanów ze stacją metra Pole Mokotowskie została podpisana w 2019 roku. Inwestycja jest współfinansowana z środków UE.

grafika przedstawiająca statystyki budowy

Gdzie zbudujemy tory? Obejrzyj poniższy film!

Ostatnia aktualizacja 10 stycznia 2020