Z elfami na lotnisko – ZTM Warszawa

Z elfami na lotnisko

1 czerwca na lotnisko Chopina wjechały pierwsze pociągi z pasażerami. Korzystający z nowego połączenia pasażerowie mogą podróżować najnowocześniejszymi w Polsce, zapewniającymi bardzo wysoki komfort, pociągami typu Elf.

Do obsługi linii „lotniskowej” Szybka Kolej Miejska kupiła 13 Elfów od bydgoskiej Pesy. Kosztowały prawie 300 mln zł. Zakup pociągów został dofinansowany z funduszy unijnych. Wysokość dofinansowania to prawie 178 mln zł.

Elfy to obecnie najnowocześniejsze pociągi używane w kolejowym ruchu aglomeracyjnym w Polsce. Zapewniają pasażerom duży komfort. Mają wygodne siedzenia i wydajną klimatyzację. Są również bardzo bezpieczne. Pociąg jest monitorowany. Jest także jednoprzestrzenny, dzięki czemu kamery są w stanie zarejestrować wszystko to, co się dzieje we wnętrzu. 

Elfy są także bardzo pojemne. Choć nikt tego jeszcze nie próbował, to teoretycznie w pociągu można bić rekordy w sprincie. Długość Elfa przekracza bowiem sto metrów. Warto też podkreślić, że znaczna część siedzeń w pociągu jest ustawiona tyłem do jego ścian (jak w metrze). Dzięki temu pojemność Elfa może zostać maksymalnie wykorzystana. Nic więc dziwnego, że pociąg może jednorazowo zabrać „na pokład” nawet tysiąc pasażerów!

Elfy są również przyjazne osobom mającym trudności z poruszaniem się. W pociągu są wyznaczone dla nich specjalne miejsca. Ponadto krawędź podłogi jest równa krawędzi peronów (większość peronów wzdłuż linii do Sulejówka i Legionowa ma wysokość 760 mm).

W Elfach są również specjalne miejsca do przewozu rowerów.

Warszawska Szybka Kolej Miejska ma już prawie 7 lat. Pierwszy pociąg tej spółki wyruszył w trasę z Dworca Wschodniego do Falenicy w październiku 2005 roku. Obecnie spółka obsługuje trzy linie: S1 (Otwock – Pruszków), S2 (Sulejówek – Warszawa Zachodnia) i S9 (Warszawa Gdańska – Legionowo/Wieliszew). SKM, która przewozi ok. 43 tys. pasażerów na dobę, wprowadziła do komunikacji aglomeracyjnej nowe standardy, m.in. krótkie „miejskie” relacje w połączeniach kolejowych, pociągi tranzytowe przez Warszawę (zaczynające i kończące bieg poza centrum miasta) oraz wykorzystanie pojazdów zgodnych z europejskimi standardami – z jednoprzestrzennym wnętrzem, dużą liczbą poręczy dla stojących pasażerów, monitoringiem, klimatyzacją, informacją głosową i wyświetlaczami. Nie można zapominać, że SKM była „czynnikiem stymulującym” rozwój Wspólnego Biletu. Pierwszymi gminami podwarszawskimi, których mieszkańcy mogli – od listopada 2008 roku – korzystać z tego rozwiązania, były gminy obsługiwane przez SKM, czyli Sulejówek, Piastów i Pruszków.

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.