Metro „tworzy” miasto – ZTM Warszawa

Metro „tworzy” miasto

Wpływ budowy metra na budynki i ludzi, rola podziemnej kolei w systemie transportowym Warszawy oraz porównanie metra w Paryżu i Warszawie – to główne tematy zorganizowanej przez ZTM, 22 września br., konferencji „Metro czynnikiem miastotwórczym: zagrożenia i korzyści”. Prelegentami byli wybitni eksperci.

Konferencję otworzył dyrektor ZTM Leszek Ruta, który przedstawił największe zalety podziemnej kolei w metropolii, takiej jak Warszawa.

Prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej omówił wpływ, jaki na budynki i ludzi na powierzchni będzie miało drążenie tunelu pod ziemią, a potem kursowanie pociągów metra. Przedstawił metody badawcze, wykorzystywane przy pomiarach drgań i prognozowaniu ich wpływu na komfort życia ludzi oraz konstrukcje budynków. Zaprezentował nowoczesne technologie zapewniające bezpieczeństwo i pozwalające zminimalizować negatywne skutki. Słuchacze dowiedzieli się m.in., że dopuszczalny poziom drgań jest ściśle określony, w zależności od pory dnia czy rodzaju pomieszczeń w obiektach na powierzchni. Np. w salach operacyjnych nigdy nie może przekroczyć progu odczuwalności przez ludzi, „żeby chirurgowi nie trząsł się w ręku skalpel”. W przypadku mieszkań, w dzień drgania mogą być bardziej odczuwalne, jednak w nocy ich poziom nie powinien zakłócać snu.

Dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej przypomniał najważniejsze daty z historii budowy metra oraz dokumenty wyznaczające kierunki rozwoju transportu w Warszawie. Omówił rolę, jaką metro odgrywa w systemie komunikacyjnym stolicy. Przeanalizował, jak na przestrzeni lat rosło znaczenie tego środka transportu i jakie skutki będzie miało oddanie do użytku powstającej II linii – dla systemu transportowego i nawyków komunikacyjnych mieszkańców aglomeracji. Według prognoz liczba pasażerów korzystających z podziemnej kolei w ciągu jednej godziny szczytu, po oddaniu do użytku centralnego odcinka, może wzrosnąć do 83 tys., a całej linii – do 168 tys. Udział metra w przewozach w transporcie zbiorowym w 2015 roku ma wynosić 18 proc., a w 2035 roku – 26 proc. Podziemna kolej zastąpi wówczas tramwaje, na drugim miejscu po autobusach. Docelowo stacja Świętokrzyska, gdzie będą łączyć się obie linie, w ciągu godziny obsłuży tylu pasażerów, ilu obecnie stacja Politechnika przez całą dobę. Współautor warszawskiej strategii transportowej podkreślił pozytywne nastawienie mieszkańców miasta do budowy II linii metra, która uważana jest za najpilniejszą inwestycję. Mówiąc o zagrożeniach, wskazał na konieczność efektywnego i oszczędnego wykorzystywania środków dostępnych w budżecie miasta, racjonalnego zagospodarowania przestrzeni „nad metrem” oraz stymulowania zachowań komunikacyjnych, np. poprzez budowę kolejnych parkingów P+R przy stacjach na peryferiach.

Andrzej M. Chołdzyński, światowej sławy architekt, który jest m.in. autorem projektu koncepcyjnego centralnego odcinka II linii metra, porównywał metro w Paryżu i w Warszawie. Przedstawił m.in. korzyści i zagrożenia, jakie się wiążą z rozwojem i funkcjonowaniem podziemnej kolei w tych metropoliach. Wskazał – co dla wielu będzie zaskoczeniem – że Warszawa jest lepszym miastem do mieszkania, niż Paryż. Wynika to z gęstości zaludnienia. W Warszawie jest to ok. 3,3 tys. osób na km kw., a w Paryżu 21,2 tys. osób na km kw. Warszawa ma ok. 1,7 mln mieszkańców, a Paryż ok. 2,3 mln mieszkańców w granicach administracyjnych, ale na terytorium niemal 5 razy mniejszym niż stolica Polski. Powierzchnia Paryża wynosi 87 km kw., a Warszawy 517 km kw.

Tak wysokie zagęszczenie Paryża wynika z bardzo gęstej sieci metra. W centrum Paryża stacja metra znajduje się w obszarze 500 m. Stąd architekt nie zaleca budowania gęstej sieci metra, gdyż w naturalny sposób przyczyni się to do „przetłoczenia” miasta. Przy zachowaniu wysokiej jakości życia liczba mieszkańców Warszawy może się w obecnych granicach administracyjnych zwiększyć dwukrotnie i to jest optymalny poziom liczby mieszkańców Warszawy.

Konferencję podsumował Zbigniew Chęć, kierownik Działu Przygotowania i Realizacji Inwestycji ZTM.

Informujemy, że w kolejnym wydaniu elektronicznego magazynu iZTM (ukaże się 6 października), szerzej zaprezentujemy tematy, którym była poświęcona konferencja.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.