Jeden bilet dla dwóch stolic – ZTM Warszawa

Jeden bilet dla dwóch stolic

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB) oraz PKP Intercity i DB, zamierzają wprowadzić wspólny bilet, obowiązujący w pociągach Berlin-Warszawa Ekspres i w komunikacji lokalnej obu stolic. Dziś (3 bm.) list intencyjny, w obecności Prezydent m.st. Warszawa oraz Członka Zarządu PKP S.A. Jacka Prześlugi podpisali: Leszek Ruta – Dyrektor ZTM, Hans-Werner Franz – Prezes VBB oraz Katarzyna Zimnicka – Jankowska – Członek Zarządu PKP Intercity.

Oba miasta wraz z kolejowymi przewoźnikami chcą wspólnie wypracować rozwiązania umożliwiające podróż między stolicami na podstawie zintegrowanego biletu, ważnego w pociągach PKP Intercity i DB Fernverkehr oraz w środkach komunikacji miejskiej ZTM i VBB. Obecnie pasażer, który wysiada z pociągu w Berlinie lub w Warszawie i ma zamiar dalej podróżować środkami komunikacji miejskiej, musi kupić oddzielny bilet.

– Wspólny bilet zlikwiduje granice taryfowe między Berlinem i Warszawą, które dotychczas bardzo utrudniały kontakty z sąsiadami – mówi szef VBB Hans-Werner Franz – Bilet łączony sprawi, że podróżowanie autobusem i koleją w każdym z miast stanie się znacząco łatwiejsze. Nie będzie konieczne posiadanie ani euro ani złotówek na bilet, zniknie bariera językowa, nie trzeba będzie szukać biletomatów i kasowników. Wysiada się w Warszawie lub w Berlinie z pociągu i zwyczajnie wsiada się do autobusu, SKM, metra lub tramwaju. Bilet łączony przełamuje opory i zachęca podróżnych do przesiadki do komunikacji miejskiej.

Jestem przekonany, że jeden „wspólny bilet” komunikacyjny dla Berlina i Warszawy to przekroczenie nie tylko granic państw, ale granic świadomościowych. Przejazd po prostu staje się łatwy. Nie trzeba martwić się, gdzie kupię bilet, jaki bilet i czy na pewno mi się to uda. Mam ogromną nadzieję, że w ten sposób połączymy się także z innymi miastami Europy – mówi Leszek Ruta, dyrektor ZTM – Inicjatywa VBB i ZTM jest tym cenniejsza, że do jej realizacji dojdzie w roku 2011, gdy Polska obejmie prezydencję w Unii. Cieszę się, że nasze wspólne działania na rzecz komunikacji są coraz szersze i pomagają mieszkańcom Berlina i Warszawy, których tak wiele łączy, bardziej komfortowo podróżować.

Zarząd Transportu Miejskiego jest największym w Polsce i jednym z największych w Europie organizatorów komunikacji miejskiej. Obsługuje nie tylko samą stolicę, ale również 28 podwarszawskich gmin. Dzięki ZTM codziennie, w godzinach szczytu, na ulice Warszawy wyjeżdża ok. 1,4 tys. autobusów, 400 tramwajów, ponad 30 pociągów metra oraz 14 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Warszawska komunikacja miejska przewozi dziennie ponad 2 mln osób. Warszawa, dysponuje też największą w Polsce siecią sprzedaży biletów, które są dostępne nie tylko w punktach ZTM, ale również w kioskach, we wszystkich urzędach pocztowych, a także w punktach sieci Strefa oraz w automatach. ZTM jest również pionierem we wdrażaniu nowych technologii w transporcie zbiorowym. Jako pierwszy organizator transportu zbiorowego w Polsce, wprowadził elektroniczny nośnik biletów – Warszawską Kartę Miejską. Rozpoczął również proces instalacji na warszawskich ulicach najnowocześniejszych automatów biletowych. Kolejnym krokiem milowym w rozwoju jest umożliwienie pasażerom, zakupu biletu przez telefon komórkowy i przez Internet.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Początkowo oferta PKP Intercity obejmowała wyłącznie szybkie pociągi z rezerwacją miejsc, jednak już w 2005 r. PKP Intercity uruchomiło pierwsze składy kategorii ekonomicznej – TLK. PKP Intercity przejęła również od PKP Przewozy Regionalne pociągi pospieszne zwiększając ilość obsługiwanych połączeń o 381. Najdłuższa krajowa trasa Intercity wynosi 1111 km i prowadzi z Przemyśla, przez Kraków, Wrocław, Poznań, Piłę, Słupsk do Gdyni. Najdłuższa relacja międzynarodowa: Warszawa – Amsterdam ma aż 1631 km. Do spółki należy też krajowy kolejowy rekord prędkości składu konwencjonalnego. Podczas testów przeprowadzonych w 2009 r. na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej: Psary – Góra Włodowska, skład PKP Intercity zestawiony z lokomotywy Eurosprinter i trzech wagonów pomknął z prędkością 235 km/godz. Najszybsze pociągi prowadzone przez Intercity jeżdżą na terenie kraju z prędkością maksymalną 160 km/godz. PKP Intercity każdego dnia uruchamia ponad 300 pociągów – Express InterCity, EuroCity, EuroNight i TLK. (źródło – PKP Intercity)

Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Europie. Obsługuje obszar o powierzchni ponad 30 tys. km kw., na którym mieszka prawie 6 mln osób. Współpracuje aż z 39 przewoźnikami. Dzięki VBB mieszkańcy, zarówno Berlina jak i Brandenburgii, mają do dyspozycji ponad 1000 linii komunikacyjnych – autobusowych, tramwajowych, kolejowych czy promowych. Pojazdy komunikacji miejskiej w samym Berlinie oraz w Brandenburgii wykonują rocznie ponad 320 mln wozokilometrów. Każdego dnia VBB przewozi prawie 3,5 mln pasażerów. Zarządza również infrastrukturą przystankową. W swojej administracji ma ponad 13 tys. przystanków, stacji metra i stacji kolejowych.

Europejskie Stowarzyszenie Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA). Tak ścisła komunikacyjna współpraca między Warszawą a Berlinem stała się możliwa dzięki członkostwu ZTM w EMTA. Prezydentem stowarzyszenia został w ubiegłym roku wybrany Hans-Werner Franz, prezes VBB. Leszek Ruta, dyrektor ZTM jest członkiem zarządu. ZTM jest członkiem EMTA od 2008 roku. Dzięki przynależności do niego ma dostęp do informacji na temat organizacji i funkcjonowania komunikacji w najbardziej rozwiniętych aglomeracjach. Przykładowo dane EMTA dotyczące funkcjonowania buspasów w miastach członkowskich, zostały wykorzystane przy opracowywaniu planu uprzywilejowania transportu zbiorowego w Warszawie. W sumie 31 podmiotów EMTA obsługuje 70 milionów pasażerów. Opinie EMTA są brane pod uwagę przy konsultacji nowelizacji prawa unijnego regulującego kwestie transportu miejskiego.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.