Szanujmy „srebrną generację” – ZTM Warszawa

Szanujmy „srebrną generację”

25 października rozpoczęła się trzecia odsłona kampanii społecznej ZTM pod hasłem „Przyjacielu, ustąp miejsca”. Poprzednie były poświęcone bezpieczeństwu kobiet w ciąży oraz potrzebom osób niepełnosprawnych podróżujących komunikacją miejską. W trzeciej apelujemy o pomaganie seniorom.

Warszawiacy, tak jak wszyscy mieszkańcy Polski, są coraz starsi. Przybywa osób w wieku powyżej 60 lat – w stolicy seniorów jest już ponad 350 tysięcy. Spotykamy ich na co dzień w autobusach, tramwajach, metrze. Żyjemy coraz dłużej – dlatego nie dziwi widok osób w podeszłym wieku. 80-latkowie też poruszają się komunikacją publiczną. Pamiętajmy o tym, że są mniej mobilni i szybciej się męczą.

Trzeci etap kampanii skierowany jest przede wszystkim do osób młodych, w wieku 16-25 lat. Chcemy im przekazać, że szacunek dla starszych to nie przeżytek, ale postawa „zawsze na czasie”.

Nieodłącznym elementem składowym kultury, zarówno indywidualnej jak i zbiorowej, jest nasz stosunek do ludzi starszych, niepełnosprawnych, chorych. Wszyscy oni z konieczności żyć muszą wśród nas, chociaż nie zawsze mieliby na to ochotę.

Szacunek dla ludzi starych nakazywały najrozmaitsze kodeksy obyczajowe i przykazania religijne, już od czasów starożytnych. Szanowano nabyte z wiekiem doświadczenie oraz trud włożony w przygotowanie do życia pokoleń wstępujących. Dzieci, kobiety i starcy chronieni byli przez średniowieczny etos rycerski.

Obecnie praktyka życia codziennego – niestety – jest często zupełnie inna. I nic nie pomoże, jeżeli odstępstwa od – zdawałoby się – powszechnie przyjętych standardów, usprawiedliwiamy sami przed sobą i przed innymi – zmęczeniem, pośpiechem, minimum wygody.

A przecież w tramwaju czy w autobusie są nawet oznaczone miejsca dla inwalidów, ludzi starszych i ciężarnych kobiet. Jakże często zajmują je ludzie młodzi i pełnosprawni, udający, że nie widzą wokół siebie potrzebujących.

Tymczasem kampania „Przyjacielu, ustąp miejsca” to wspaniała okazja do zamanifestowania swej rycerskości właśnie. Albo skromniej – swego dobrego wychowania. A dla uporczywych grzeszników – okazja do całkowicie świeckiej ekspiacji, czyli pokuty.

Powinna trwać nieustannie. Bowiem życie jest jednokierunkową drogą, po której poruszamy się wszyscy – bez prawa zawracania. Jedni szybciej, drudzy wolniej – ale wszyscy zmierzamy nieuchronnie do tego samego kresu…

PRZYJACIELU – PAMIĘTAJ – USTĄP MIEJSCA

(Tadeusz Myślik – sekretarz generalny Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, działacz katolicki, b. poseł, b. dyplomata, lat 82)

Trzecia odsłona kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” potrwa do 7 listopada br.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.