Warszawiacy zadowoleni z komunikacji – ZTM Warszawa

Warszawiacy zadowoleni z komunikacji

Zdecydowana większość warszawiaków popiera zmiany wprowadzane przez ZTM – wynika z badania opinii publicznej przeprowadzonego podczas Dni Transportu Publicznego. Aż 92 proc. respondentów wypowiedziało się pozytywnie na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej, akceptując wprowadzanie buspasów (91 proc. głosów „za”), system „Parkuj i Jedź” (83 proc.) oraz akcję personalizacji Warszawskiej Karty Miejskiej (81 proc.).

Ankiety, przygotowane przez socjologa, dostępne były na stoisku ZTM podczas VIII edycji Dni Transportu Publicznego (19-20 września). Wypełniło je 649 osób, głównie z wykształceniem średnim (37 proc.) i wyższym (27 proc.). Wśród respondentów przeważali ludzie w wieku od 25 do 44 lat (42 proc.). Dużą część badanych stanowiła młodzież ucząca się w wieku: 15-17 lat (17 proc.)  oraz 18-24 lata (15 proc.). I choć nie była to próba reprezentatywna, wyniki tego badania są o wiele bardziej miarodajne od wyników „wyrywkowej” sondy ulicznej przeprowadzonej z kilkunastoma pasażerami, przez jedną z gazet.

Zmiany na lepsze

Zdecydowana większość spośród ankietowanych (77 proc.), zadeklarowała, że korzysta z komunikacji codziennie lub prawie codziennie. Niemal wszyscy badani (97 proc.) dostrzegli zmiany wprowadzone w komunikacji przez ZTM w ciągu ostatniego roku. Na pytanie o kierunek zmian – 51 proc. osób oceniło, że były to zmiany raczej na lepsze, a 36 proc. wybrało opcję „zdecydowanie na lepsze”. Tylko 8 proc. stwierdziło, że sytuacja raczej się pogorszyła, a 5 proc. oceniło, że były to zmiany „zdecydowanie na gorsze”.

W sumie 27 proc. badanych wystawiło komunikacji ocenę bardzo dobrą, 65 proc. – raczej dobrą, 6 proc. raczej złą a zaledwie 2 proc. ocenę bardzo złą.

Palma pierwszeństwa dla metra

ZTM zbadał także wskaźnik satysfakcji z poszczególnych środków komunikacji – metra, tramwajów, autobusów i pociągów podmiejskich. Warszawiacy wypowiedzieli się na temat częstotliwości kursowania, punktualności, czasów przejazdu, wygody i komfortu podróżowania, bezpieczeństwa oraz estetyki i czystości pojazdów. Najwyższa ocena łączna przypadła stołecznemu metru (4,02 na 5 możliwych punktów), tramwaje uzyskały notę – 3,63, pociągi – 3,48, natomiast autobusy – 3,38.

Pasażerowie wypowiedzieli się również na temat pasów ruchu dla komunikacji miejskiej, systemu parkingów, spersonalizowanych kart miejskich, nowych kanałów dystrybucji biletów, oraz wspólnego biletu.

Za mało buspasów!

Aż 91 proc. badanych uznało wprowadzenie buspasów i uprzywilejowanie komunikacji za dobre posunięcie (55 proc. za bardzo dobre). Zdecydowana większość pasażerów (76 proc.) uznała, że liczba buspasów w stolicy jest jeszcze niewystarczająca!

Parkingi na plus

Pozytywne opinie zebrał również system stołecznych parkingów „Parkuj i Jedź”. Niemal połowa (49 proc.) respondentów oceniła cały system jako raczej dobry, a 34 proc. wystawiło mu notę „zdecydowanie dobry”. 9 na 10 ankietowanych pozytywnie oceniło dotychczasowe lokalizacje postojów.

Nowoczesne technologie ułatwiają podróże

Aż 81 proc. pasażerów uznało, że wprowadzenie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej stanowi duże ułatwienie, podobnie jak możliwość zakupu biletów przez telefon komórkowy (78 proc. pozytywnych ocen)., biletomaty na przystankach i dworcach (92 proc.) oraz biletomaty w autobusach (90 proc). Zdecydowana większość badanych – 70 proc. opowiedziała się za rozszerzeniem strefy obowiązywania tzw. wspólnego biletu.

Cenne uwagi pasażerów

Warto zauważyć, że Warszawa rozwija się bardzo dynamicznie. Ciągle „wyrastają” nowe osiedla. Układ komunikacyjny w stolicy musi nadążyć za szybkim tempem rozwoju miasta. Nieustannie uruchamiane są nowe połączenia. Obsługiwane są nowe obszary i ulice, które jeszcze do niedawna pozbawione były dostępu do komunikacji. Mimo chęci niestety nie zawsze ZTM jest w stanie zapewnić mieszkańcom najdogodniejsze połączenia. Z powodu wysokich cen gruntów, deweloperzy budujący nowe osiedla, stawiają bloki i domy bardzo blisko siebie. Utrudnia to kierowanie tam autobusów. Ponadto sytuacji nie ułatwia również to, że osiedla są grodzone a wjazdy zagrodzone szlabanami. I to właśnie z takich miejsc dociera do ZTM najwięcej skarg. Mimo to nieustannie analizowane są sygnały pasażerów i tam gdzie istnieją możliwości techniczne, we współpracy z urzędami dzielnic pojawiają się nowe połączenia. Przykładem jest chociażby uruchomienie w ostatnich tygodniach nowej linii 213 na terenie Wawra. Również w innych miejscach połączenia są dopasowywane do potrzeb mieszkańców. Kilka przykładów: skierowanie linii 160 przez most Śląsko-Dąbrowski, uruchomienie linii 382 z Os. Ostrobramska, poprawa dojazdu do Szpitala Bielańskiego dzięki nowej trasie linii 103.

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.