Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

seria 81 (od 1995)

pociąg nr 11 (021+410+424	+022); stacja Plac Wilsona; kwiecień 2005pociąg nr 05 (009+400+401+010); otwarcie stacji Marymont; grudzień 2006

Wagony serii 81 produkowane były w Rosji, a wcześniej w Związku Radzieckim od 1976 roku. Były one kolejnym rozwinięciem serii wagonów zaprojektowanych dla kolei podziemnych pod koniec lat 30.

Są to wagony o konstrukcji stalowej o długości 19,2 m i masie 34 tony. Pudło osadzone jest na dwóch dwuosiowych wózkach. Wszystkie wagony, zarówno czołowe jak i środkowe wyposażone są w cztery silniki trakcyjne o mocy 110 kW każdy. Jeden rosyjski wagon mieści nominalnie 200 pasażerów. Siedzenia wewnątrz ustawione są wzdłuż ścian bocznych.

Wraz z rozpoczęciem budowy I linii warszawskiego metra uzyskano od Związku Radzieckiego zapewnienie o dostawach taboru do jej obsługi. Na początku 1990 roku do elektrowozowni na Kabatach dotarły z fabryki w Mytiszczi dwa 5-wagonowe pociągi i na tym dostawy wstrzymano. Gdy kilka lat później oddanie pierwszego odcinka I linii metra stawało się realne problem wagonów stał się palący. Należało pilnie zakupić komplet taboru do obsługi nowej trasy. Jedynym producentem będącym w stanie dostarczyć szybko i po korzystnej cenie nowe wagony były petersburskie zakłady Wagonmasz, produkujące ten sam typ wagonów co fabryka w Mytiszczi. W momencie uruchomienia metra, w kwietniu 1995 roku, na stanie znajdowało się 14 trójwagonowych pociągów.

Pierwsze uzupełnienie parku taborowego nastąpiło już w listopadzie 1997 roku. Dokupienie 18 wagonów pozwoliło na wydłużenie wszystkich składów do czterech wagonów i złożenie dodatkowego piętnastego pociągu. Kolejne wagony dla metra dostarczane w latach 2000-2005 pochodziły z koncernu Alstom. Jednak ku rosyjskiej myśli technicznej zwrócono się ponownie, gdy konieczne stało się wydłużenie pociągów do sześciu wagonów. W 2007 roku dokupiono więc 30 wagonów środkowych, tym razem produkowanych znów w Mytiszczi.

Wydłużenie metra do Młocin wymagało zwiększenia liczby pociągów. W ogłoszonym przetargu na nowe wagony zwycięzca znów pochodził z Rosji i znów była to fabryka Wagonmasz z Petersburga. Siedem sześciowagonowych pociągów dostarczono w latach 2008-2009. Ta seria różni się jednak wizualnie od poprzednich, przede wszystkim nową ścianą czołową oraz dużą ilością plastików w wykończeniu wnętrza. Zmieniono także sposób wentylacji wnętrza oraz zamontowano wyświetlacze elektroniczne.

Reasumując obecnie na stanie Metra Warszawskiego znajdują się 22 pociągi produkcji rosyjskiej (132 wagony).

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Metro odkrywa Warszawę

Metro odkrywa Warszawę

Budowa metra to nie tylko wielkie wyzwanie inwestycyjne i szansa na wygodniejszy oraz sprawniejszy transport dla mieszkańców i gości stolicy. To także znakomita okazja do zajrzenia w głąb ziemi i wydobycia skarbów, które od wielu lat tam przechowuje. Budowa metra to przecież gruntowne przekopywanie Warszawy wzdłuż i wszerz, a więc gratka dla archeologów. Znalezione ostatnio szczątki prehistorycznego zwierzęcia to tylko jeden z wielu fragmentów przeszłości, odsłoniętych przez koparki. Co jeszcze udało się znaleźć podczas budowy warszawskiego metra? Co znalezione przedmioty mówią nam o historii Warszawy? więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską