Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Autobusy niskopodłogowe to standard w Warszawie

Autobusy niskopodłogowe to standard w Warszawie

Pierwsze autobusy niskopodłogowe wyjechały na warszawskie ulice w listopadzie 1994 r. Od tego momentu, w stolicy sukcesywnie przybywało pojazdów tego typu. Od 1 grudnia tego roku pasażerowie podróżują wyłącznie autobusami niskopodłogowymi.

Od lat zmieniamy komunikację w Warszawie na wygodniejszą i bardziej przyjazną dla pasażerów. 1 grudnia w sposób symboliczny pożegnamy pewną epokę. Od tego dnia wszystkie autobusy, które wyjadą na stołeczne ulice, będą niskopodłogowe. To dobra wiadomość przede wszystkim dla osób starszych, matek z wózkami, a także osób niepełnosprawnych. Podróżowanie nowoczesnymi, niskopodłogowymi autobusami jest po prostu łatwiejsze – powiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Niedziela – 1 grudnia – była pierwszym dniem w historii warszawskiej komunikacji miejskiej, w którym wszystkie kursy linii dziennych i nocnych były obsługiwane przez autobusy niskopodłogowe. Przez ostatnie miesiące 100 proc. autobusów z niską podłogą wyjeżdżało na ulice w dni wolne, realizując kursy na liniach dziennych. W dni powszednie oraz nocami zdarzało się jeszcze spotkać ikarusy.

niska_podloga_2006_2012_wykres_542

Komfort podróży autobusem niskopodłogowym, a głównie wsiadania i wysiadania z pojazdu, doceniają wszyscy pasażerowie. Jednak jest to przede wszystkim ogromne ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózkach, seniorów oraz rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach.

Pierwszy niskopodłogowy autobus – Neoplan 4020 – wyjechał na warszawskie ulice w listopadzie 1994 roku. Po ponad dwóch latach – w styczniu 1997 roku – pojawiły się cztery niskopodłogowe Jelcze M121M. Wydarzenie to stanowiło zapowiedź jakościowej zmiany.

Przede wszystkim były to pierwsze z 50 zamówionych 12-metrowych, niskopodłogowych autobusów. Cała dostawa została zrealizowana do marca 1997 roku. Największą zaletą nowych autobusów były dwa (z trzech) wejścia bezstopniowe, znajdujące się na tym samym poziomie co podłoga. Aby wsiąść trzecimi drzwiami należało pokonać dwa stopnie. Nowością była także funkcja przyklęku umożliwiająca opuszczenie podłogi o dodatkowe osiem centymetrów.

Zapowiedź jakościowej zmiany to nie tylko 50 nowych, niskopodłogowych autobusów, ale także oznaczenie w rozkładach jazdy realizowanych przez nie kursów. Początkowo oznaczano je literą „n”, a następnie kwadracikiem.

Prawie 50-proc. (49,9 proc.) udział niskiej podłogi wśród autobusów obsługujących stołeczne linie osiągnięto w 2006 roku. Od tego czasu regularnie zwiększano liczbę pojazdów niskopodłogowych. W 2010 roku osiągnięto poziom 84,7 proc. autobusów niskopodłogowych. 30 listopada 2013 roku będzie ostatnim dniem kursowania ikarusów.

 

Uwaga! Przystankowe rozkłady jazdy uwzględniające autobusy wysokopodłogowe będą obecne jeszcze po wycofaniu ikarusów. Aby nie generować dodatkowych kosztów będą wymieniane sukcesywnie.

opublikowano 27 listopada 2013r.
ostatnia aktualizacja 3 grudnia 2013r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Metro odkrywa Warszawę

Metro odkrywa Warszawę

Budowa metra to nie tylko wielkie wyzwanie inwestycyjne i szansa na wygodniejszy oraz sprawniejszy transport dla mieszkańców i gości stolicy. To także znakomita okazja do zajrzenia w głąb ziemi i wydobycia skarbów, które od wielu lat tam przechowuje. Budowa metra to przecież gruntowne przekopywanie Warszawy wzdłuż i wszerz, a więc gratka dla archeologów. Znalezione ostatnio szczątki prehistorycznego zwierzęcia to tylko jeden z wielu fragmentów przeszłości, odsłoniętych przez koparki. Co jeszcze udało się znaleźć podczas budowy warszawskiego metra? Co znalezione przedmioty mówią nam o historii Warszawy? więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską