Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Miliony na likwidację barier architektonicznych

Miliony na likwidację barier architektonicznych

Stołeczny ratusz w 2019 roku odmieni ponad 100 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się po mieście. Korzystne zmiany odczują także pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego.

Stołeczny ratusz od pięciu lat systematycznie usuwa z ulic architektoniczne przeszkody, by warszawiacy mogli komfortowo poruszać się po mieście. Przebudowywane są przystanki autobusowe i tramwajowe. Obniżone krawężniki przy przejściach dla pieszych, ostrzegawcze płyty a także pasy prowadzące zwiększają bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i starszych warszawiaków.

Dostępne przystanki

W tym roku na poprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,2 mln zł. W projekcie udział wezmą Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów, Wawer, Wesoła i Włochy, które wskazały łącznie do likwidacji 63 bariery. Zarząd Dróg Miejskich ma na ten cel ok. 1,8 mln zł. Zarząd Transportu Miejskiego natomiast planuje budowę nowych przystanków w 17 miejscach, remonty ponad 30 przystanków i trzech pętli; ma na to zarezerwowane ok.8 mln zł. W 2019 r. kontynuowane będą także prace związane z dostosowaniem stacji I linii metra do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W ostatnich latach do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostało przystosowanych ok. 250 przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki nowym krawężnikom przy przystankach, mieszkańcy mogą bez problemu wsiąść do niskopodłogowego autobusu np. razem z wózkiem. Przy krawędziach pojawiły się też pola oczekiwania, które orientacyjnie wyznaczają drzwi pojazdu. W ten sposób przystosowane są także nowo powstające przystanki – np. te, które już w tym roku zbudowano na Mokotowie, w związku z uruchomieniem al. Polski Walczącej. W 2018 r. modernizację przeszły aż 102 przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego.

Łatwiej do metra

W tym roku przebudowane zostanie również skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Stefana Batorego. Na północnym wlocie tego skrzyżowania pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, a kierowcy zyskają wydzielone fazy do skrętu w lewo z al. Niepodległości w obu kierunkach. Dodatkowo, z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. Wkrótce rozpocznie się przetarg, który wyłoni wykonawcę tej inwestycji. Szacowany koszt prac to blisko 4 mln zł.

W zeszłym roku warszawiacy przedstawili swoje uwagi na temat projektu nowego pl. Na Rozdrożu. Teraz w planach jest m.in. budowa wind na przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej, przebudowa schodów i samych przystanków, a także wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich, przez wlot ul. Koszykowej. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku.

W tej chwili większość przystanków komunikacji miejskiej jest dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności – spośród 4316 wszystkich przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego 4086 jest w pełni (3738 miejsc) lub częściowo dostępnych (348 miejsc – przystanek częściowo dostępny to taki, z którego pasażer z niepełnosprawnością może skorzystać przy wsparciu innej osoby) a jedynie 230 (ok. 5 proc.) jest niedostępnych (przystanki niedostępne to takie, które są np. na wiaduktach, nie mają dojścia w poziomie ulicy, nie mają windy, pochylni itp.). 

Nad tym, co robią warszawscy drogowcy czuwa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.

Fot. ZDM

opublikowano 12 marca 2019r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat temu na trasy w aglomeracji warszawskiej wyruszyły autobusy linii lokalnych. Chyba mało kto wtedy przypuszczał, jak wielki sukces odniosą. To było coś nowego, a jednocześnie oferta, której potrzebowali mieszkańcy podwarszawskich gmin. Nic dziwnego, że po Lesznowoli, która pierwsza włączyła się we współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego, dołączały kolejne samorządy i linie dowozowe powstają w dalszym ciągu – dziś jest ich 48. Tego jubileuszu nie byłoby bez dobrej współpracy ZTM z władzami podwarszawskich gmin. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską