Na antresolach i w przejściach podziemnych pięciu stacji metra linii M1 będzie nowe oznakowanie dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Ułożone zostaną kamienne ryflowane płyty.
Pierwsza linia metra była budowana w czasach, gdy nie było określonych wymagań dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami czy ograniczonej mobilności. I tak, m.in. windy pomagające dostać się na stacje osobom z niepełnosprawnościami, seniorom i podróżującym z dziećmi w wózkach, zostały zbudowane w ograniczonej liczbie, nie było oznaczeń dla osób niewidomych i niedowidzących a także ścieżek dotykowych, pól uwagi i pasów ostrzegawczych ułatwiających poruszanie się oraz będących punktem odniesienia w przestrzeni i drogowskazem umożliwiającym orientację.
Dlatego systematycznie stacje linii M1 modernizujemy i dotychczas wybudowaliśmy dodatkowe windy na Imielinie (dwie), Stokłosach (dwie), Ursynowie (dwie), Racławickiej (jedna), Służewie (jedna) i Polu Mokotowskim (trzy) a nowe stacje, na drugiej linii metra, budowane są według współczesnych standardów.
Teraz na antresolach i w przejściach podziemnych stacji Pole Mokotowskie, Politechnika, Ratusz Arsenał, Służew, Plac Wilsona wymieniamy oznakowanie dotykowe, które ułatwia poruszanie się po stacji osobom niewidomym i niedowidzącym. Obecne ścieżki dotykowe ze stali nierdzewnej są już od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze (a także np. na dworcach kolejowych), ale teraz pojawią się nowe – trwale i wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt granitowych kamiennych.
Prace obejmą wymianę ścieżek dotykowych (ścieżek prowadzących), pól uwagi (zmiana kierunku przebiegu ścieżek dotykowych), pasów ostrzegawczych (przed schodami). Kto jest ciekawy, jak te nowe listwy wyglądają niech wybierze się na stację Pole Mokotowskie, tam już takie zamontowaliśmy, przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej. Rozpoczął się także montaż nowych płyt po południowej stronie stacji. Wykonawca już wcześniej przygotował miejsce na płyty; prace prowadzone są bez ograniczania kursowania pociągów metra.
W sumie wymienionych będzie ok. 1100 metrów ścieżek, ok. 225 sztuk pól uwagi i 195 metrów pasów ostrzegawczych. Prace zakończą się w połowie grudnia i będą kosztowały ok. 1,3 mln złotych.
Opublikowano 12 września 2024
Ostatnia aktualizacja 12 września 2024