Ostatnie pudła wagonów dla Metra – ZTM Warszawa

Ostatnie pudła wagonów dla Metra

Pudłow wagonu metra Skoda Varsovia

Surowe pudło wagonu Skoda Varsovia waży 5 ton. Do jego budowy należy wykonać 540 metrów specjalistycznych spawów. Od ich poprawności zależy późniejsza trwałość pociągu. Inspektorzy Metra regularnie kontrolują jakość wykonywanych pociągów na każdym z etapów ich produkcji. Realizacja zamówienia na 222 wagony dla Warszawy uruchomiona została w 2020 roku,  właśnie ostatnie dwa z nich zjechały z linii produkcyjnej w czeskiej Ostrawie.

Pierwsze pociągi Skoda Varsovia wożą pasażerów na linii M1 i M2, tymczasem ostatnie wagony właśnie przeszły pozytywne odbiory i tym samym zamówienie na 37 nowych jednoprzestrzennych pociągów dla warszawskiego metra powoli dobiega końca.

Nowoczesna fabryka

Produkcja pudeł pociągów odbywa się w dwóch miejscach – w fabryce ŠKODA VAGONKA w Ostrawie wykonywane są pudła wagonów czołowych i pośrednich. Nowa hala produkcyjna powstała specjalnie na potrzeby nowoczesnych konstrukcji taboru, w tym metra. Jej linia produkcyjna zaprojektowana została do seryjnego cyklu pracy, podczas którego odbywa się spawanie automatyczne i ręczne.

Unikalny proces spawania, opracowany został we współpracy z firmami ze Szwajcarii i Francji. Pozwala na stworzenie integralnej konstrukcji z lekkich profili stopu aluminium. Jest zaawansowaną technologicznie kombinacją bardzo cienkich dużych ścian (ściany boczne, podłoga, dach) i grubych, wytrzymałych części do przenoszenia i pochłaniania obciążenia związanego z pracą i zderzeniem, zgodnie z normami EN.  Kompletne pudło wagonu powstaje tu w tempie 2-3 dni roboczych.

Następnie surowe pudła jadą do Pilzna, gdzie montowane jest wyposażenie, wagony są malowane, wykonywana jest integracja z wózkami i zespolenie w sześciowagonowe pociągi, które już w całości transportowane są drogą kolejową do Polski.

Mamy już 14 składów

Obecnie na obu liniach warszawskiego metra jeździ już 12 pociągów Skoda Varsovia, które zostały pozytywnie przyjęte przez pasażerów. Na wdrożenie do eksploatacji czekają kolejne dwa składy, natomiast ostatniego z zamówionych pojazdów spodziewamy się w Warszawie pod koniec roku.

Zakup pociągów Skoda Varsovia jest dofinansowywany ze środków UE.

Ostatnia aktualizacja 17 sierpnia 2023

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.