Ściany zatorowe – ZTM Warszawa

Ściany zatorowe

zdjęcie ściany zatorowej na stacji metra

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów odróżniających stacje od siebie są ściany zatorowe. Te na odcinku bródnowskim są już niemal gotowe i można zobaczyć jak przyszłe stacje będą wyglądać z poziomu peronu.

Choć betonowe korpusy stacji są dość podobne na wszystkich stacjach M2, to jednak różni je od siebie wystrój wnętrza, dekory i elementy małej architektury. Najbardziej charakterystyczne z nich, to ściany zatorowe, czyli panele dekoracyjne pokrywające boczne ściany stacji. Ich nazwa wynika z lokalizacji – znajdują się bowiem za torami patrząc od strony peronu. Na odcinku bródnowskim ściany składają się z paneli pokrytych grafiką autorstwa Piotra Młodożeńca.

Trzy motywy

Grafiki mają formę zrastrowaną i uproszczoną, pozwalają jednak odszukać na niej elementy charakterystyczne dla otoczenia stacji. Każda ze stacji ma inny motyw plam, z których się składa: kropki, linie i kwadraty. Te motywy są również powielone w elementach dekoru pawilonów windowych na poziomie  gruntu. Każda ze stacji ma także swoją charakterystyczną gamę kolorystyczną. Stacja Bródno utrzymana jest w kolorach niebiesko-fioletowych, na stacji Kondratowicza to żółcie, pomarańcz i czerwień. Na Zaciszu królują różne odcienie zieleni.


Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

stopka unijna projektu budowy II linii metra - III etap

Ostatnia aktualizacja 9 czerwca 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.