Dwa razy „e”, czyli ekologicznie i ekonomicznie – ZTM Warszawa

Dwa razy „e”, czyli ekologicznie i ekonomicznie

zdjęcie autobusu WTP linii 111

Osoby prowadzące pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego jeżdżą zgodnie z zasadami eco-drivingu. Oznacza to, że podczas każdego kursu starają się zużyć jak najmniej paliwa, co bezpośrednio przekłada się na czystsze powietrze.

Czym jest eco-driving?

Eco-driving to energooszczędna jazda każdym typem pojazdu, bez względu na to, czy jest to samochód osobowy, ciężarowy, autobus czy pociąg. Są dwa główne cele takiego sposobu jazdy – ekonomiczny i ekologiczny. Mówiąc „ekonomia” mamy na myśli przede wszystkim oszczędność paliwa i podzespołów. Ekologia to ograniczenie emisji spalin, a tym samy poprawa jakości powietrza.

Nie można także zapomnieć o przewidywalności i płynności jazdy jako cechach charakterystycznych eco-drivingu. To właśnie dzięki nim pasażerowie po opuszczeniu pojazdu komunikacji miejskiej mówią o komfortowej podróży – bez szarpania i raptownych hamowań.

Diesle, hybrydowe, elektryczne i gazowe – nieważny typ, ważny styl

Miejskie Zakłady Autobusowe są największym stołecznym operatorem autobusowym i w godzinach szczytów komunikacyjnych po warszawskich i podwarszawskich ulicach kursuje ponad tysiąc ich wozów.

Kierowcy uczą się zasad eco-drivingu już podczas zajęć prowadzonych w ramach kwalifikacji wstępnej. Temat jest także regularnie omawiany w trakcie szkoleń okresowych. Szkoleniowcy i instruktorzy kładą duży nacisk na uświadomienie kursantom, że agresywna jazda nie skraca czasu przejazdu, ale za to negatywnie wpływa na komfort jazdy pasażerów i ilość zużytego paliwa. Sprawdzianem wiedzy i umiejętności kierowców jest ich regularna praca i jej efekty.

W Miejskich Zakładach Autobusowych na bieżąco przygotowywane są zestawienia, w których uwzględnia się: dane kierowcy, typ pojazdu oraz ilość zużytego paliwa. Od kilku lat – oprócz wozów z silnikami diesla – coraz popularniejsze są autobusy o alternatywnych źródłach energii – hybrydowe, elektryczne i gazowe. Ich prowadzenie także podlega zasadom eco-drivingu, a ilość wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej lub gazu ma również wpływ na środowisko naturalne.

Późniejsza analiza danych pozwala ocenić, czy ilość zużytego paliwa mieści się w przyjętych granicach. Jeśli zostaną zdiagnozowane problemy, w pierwszej kolejności sprawdza się, czy jest to wynik awarii wozu lub infrastruktury, czy kierowca „zapomniał” o stosowaniu zasad eco-drivingu, co na szczęście nie zdarza się często. W tym drugim przypadku – zapraszany jest w swoim czasie wolnym na dodatkowe szkolenia, które mają na celu omówienie sposobu jazdy oraz wspólne wypracowanie rozwiązań.

Regularnie prowadzone są także audyty pracy osób prowadzących pojazdy. Instruktor staje się pasażerem i podczas podróży stara się jak najpełniej ocenić sposób jazdy m.in. pod kątem eco-drivingu. Wniosku z przejazdów są podstawą do późniejszych rozmów z kierowcami podsumowującymi ich pracę.

Oszczędzili tyle prądu, że starczyłoby dla trzech tysięcy domostw przez rok

Zgodnie z zasadami eco-drivingu prowadzone są także pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej – warszawskiego operatora kolejowego. SKM obsługuje obecnie cztery linie o łącznej długości prawie 160 km. W dni powszednie uruchamia w ciągu doby 244 pociągi, a w soboty, niedziele i święta 200.

Ze względu na częste zatrzymania w obszarze aglomeracji, najwięcej potencjalnych korzyści z eco-drivingu można uzyskać właśnie w przypadku kolei aglomeracyjnej. W SKM zasady eko jazdy wprowadzono w 2018 roku.

Dzięki temu tylko w 2020 roku, stołeczny przewoźnik kolejowy zaoszczędził cztery tysiące MWh energii, czyli tyle, ile potrzeba do zasilenia 1,7 tys. gospodarstw domowych przez cały rok. Ograniczył również emisję dwutlenku węgla do atmosfery o ponad trzy tys. ton. Oszczędności finansowy osiągnęły poziom 2,7 mln zł.

W tym roku SKM planuje wprowadzenie nowego dynamicznego systemu wspierania eco-drivingu. Tablety, których używają maszyniści zostaną wyposażone w aplikacje podpowiadające, kiedy przyspieszyć i z jaką mocą, jak długo jechać z daną prędkością oraz kiedy rozpocząć hamowanie. Forum Odpowiedzialnego Biznesu umieściło eco-driving SKM w najnowszym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020” jako przykład dobrej praktyki związanej z ochroną środowiska. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie skm.waw.pl.

Ostatnia aktualizacja 20 października 2021

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.