To był rok metra – ZTM Warszawa

To był rok metra

zdjęcie neonu z logiem metra

Warszawski Transport Publiczny w 2020 roku – podsumowujemy jak zmieniła się warszawska komunikacja w zeszłym roku. W kwietniu 2020 roku oddano na Woli kolejny odcinek drugiej linii metra z trzema stacjami – Płocka, Młynów i Księcia Janusza a w grudniu tarcze zakończyły drążenie tuneli pomiędzy już funkcjonującą stacją Księcia Janusza a budowaną na Bemowie Powstańców Śląskich.

Z Woli do Śródmieścia w dziewięć minut

Wiosną ubiegłego roku mieszkańcy Woli i zachodniej części aglomeracji zyskali kolejny odcinek drugiej linii metra. Oddano do użytku 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż pomiędzy obecnie ostatnią wolską stacją – Księcia Janusza a śródmiejską stacją przesiadkową Świętokrzyska zajmuje 9 minut, a przejazd całej linii M2 na czynnym odcinku Księcia Janusza – Trocka 23 minuty.

Architektura wolskich stacji nawiązuje do historii miejsc, gdzie są stacje. Stacja Płocka jest utrzymana w kolorach miedzi i brązu, korespondujących z fabryczną historią Woli. Kolor niebeski na stacji Młynów to nawiązanie do basenu na Moczydle. Stacja Księcia Janusza z dominującą zielenią bazuje na zieleni pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.

Odcinek zachodni został wybudowany przez turecką firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., na podstawie umowy podpisanej we wrześniu 2016 roku. Prace w terenie rozpoczęto w kolejnym miesiącu. Tarcze drążące tunele „wyjechały w trasy” w lutym i marcu 2018 r. i zakończyły pracę po trzech miesiącach. W ostatnim kwartale 2019 r. na nowo wybudowanych stacjach i w tunelach trwały prace wykończeniowe, a proces odbiorów rozpoczęto w grudniu 2019 r. Koszt budowy odcinka zachodniego to prawie 1,2 mld zł.

Na Bemowie i Bródnie

Intensywne prace budowlane prowadzono na kolejnym odcinku zachodnim ze stacjami Ulrychów i Powstańców Śląskich oraz końcowym wschodnim ze stacjami Zacisze, Kondratowicza i Bródno.

W grudniu 2020 r. zakończono drążenie tuneli pomiędzy obecnie ostatnią stacją wolskiego odcinka – Księcia Janusza a budowaną Powstańców Śląskich na Bemowie. Odcinek M2 łączący Wolę z Bemowem będzie mierzył 2,5 km. Kwota kontraktu na budowę to 959 mln zł. Po wakacjach tarcze drążące rozpoczęły pracę na stacji Powstańców Śląskich, a w grudniu dotarły do stacji Księcia Janusza zostawiając za sobą dwa wydrążone tunele – jeden o długości 1 367 m, a drugi – 1 369 m.

Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie ostatniego zachodniego odcinka metra podpisano w 2018 r., a wartość kontraktu przekracza 1,6 mld zł. Na 4-kilometrowy odcinek złożą się trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin wraz z zapleczem technicznym. Stacja Lazurowa znajdzie się po południowej stronie ulicy Górczewskiej w rejonie Lazurowej, Chrzanów – w sąsiedztwie skrzyżowania ulicy Szeligowskiej z gen. L. Rayskiego, a Karolin – u zbiegu ulicy Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za ostatnią stacją powstanie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, gdzie będą zjeżdżały pociągi obsługujące M2 oraz będą prowadzone przeglądy i naprawy. Trwa przygotowywanie dokumentacji i uzyskiwanie koniecznych zezwoleń.

W ubiegłym roku pracowano także na ostatnim wschodnim odcinku metra. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie ostatniego wschodniego odcinka M2 podpisano w 2018 r., a kwota kontraktu to 1,4 mld zł. Odcinek na Targówku będzie mierzył cztery km, a mieszkańcy Zacisza i Bródna będą mieli do dyspozycji trzy stacje: Zacisze – pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, Kondratowicza – przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza  oraz Bródno – przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

W maju na budowanej stacji Bródno pracę rozpoczęła pierwsza tarcza drążąca tunel pomiędzy budowaną ostatnią stacją a już funkcjonującą Trocka. Do grudnia pokonała 2 419 z planowanych 2 908 m. Tarcza drążąca drugi tunel ma za sobą odcinek pomiędzy stacjami Bródno i Zacisze i wydrążyła 2 223 z 2 878 m.

Przy ostatniej stacji wschodniego odcinka drugiej linii metra planowany jest także parking „Parkuj i jedź”. Pod koniec ubiegłego roku została zaprezentowana koncepcja architektoniczno-budowlana parkingu. Jej wykonawca zaproponował dwa budynki, połączone podziemnym łącznikiem, w których znajdzie się m.in. 475 miejsc postojowych dla samochodów oraz 116 dla rowerów. Na dachach budynków planowane jest zasadzenie roślin, utworzenie strefy odpoczynku dla mieszkańców i montaż paneli fotowoltaicznych.

Modernizujemy M1

Na pierwszej linii metra w 2020 roku prowadziliśmy prace modernizacyjne. Wyremontowano najpopularniejsze wejście na stację Ratusz Arsenał. Przy wejściu w sąsiedztwie „błękitnego wieżowca” wymieniono konstrukcję zadaszenia i wyremontowano podtrzymujący je murek oraz wykonano nową instalację oświetleniową.

W ramach dostosowywania stacji pierwszej linii do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z dziećmi w wózkach ogłoszono przetargi – na budowę windy na stacji Racławicka oraz na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowych wind na stacji Pole Mokotowskie. Na stacji Racławicka standardowa winda zastąpi podnośnik. Windy na stacji Pole Mokotowskie planowane są na głowicy północnej. Dwie po obu stronach al. Niepodległości przy istniejących już zejściach do metra. Trzecia znajdzie się przy chodniku prowadzącym na przystanek tramwajowy. Czwarta zostanie umiejscowiona na poziomie antresoli, przy bramkach i będzie nią można zjechać na peron. W 2021 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę tych wind.

Prace modernizacyjne prowadzone na linii M1 to także ułatwienia dla pasażerów korzystających ze stacji odcinka ursynowskiego. Pod koniec roku zakończył się montaż dodatkowych ekranów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zamontowane z one na poziomie antresoli, nad bramkami biletowymi. Dzięki temu już przed wejściem na peron pasażerowie wiedzą za ile minut przyjedzie pociąg. Jest to szczególnie ważne dla osób korzystających z biletów czasowych. W tej chwili już wszystkie stacje posiadają monitory na poziomie antresoli. Przy wszystkich wejściach do metra na pierwszej linii są już bramki wyposażone w czytniki kodów QR. Dzięki temu możliwe stało się otwieranie bramek przy użyciu biletów kupionych w mobilnych automatach pojazdowych oraz w aplikacjach na smartfony. Wystarczy zbliżyć do czytnika kod QR z biletu lub na ekranie smartfona. Rozpoczęliśmy także montaż czytników w bramkach centralnego odcinka II linii metra, bo na jego sześciu stacjach oddanych do ruchu kilka lat temu bramki ich nie mają.

Ostatnia aktualizacja 23 lutego 2021