ETZT: Zintegrowany transport – razem łatwiej – ZTM Warszawa

ETZT: Zintegrowany transport – razem łatwiej

ilustracja - ETZT 2020 - zintegrowany transport

Dzięki integracji taryfowej kolej stała się pełnoprawnym elementem transportu publicznego i jest ulubionym środkiem transportu wśród mieszkańców okolicznych gmin, dojeżdżających do centrum miasta.

Zintegrowanie usług różnych przewoźników nie udałoby się bez odpowiedniego obiegu informacji. Wszystkie środki transportu są włączone do przejrzystej i jednolitej mapy połączeń oraz rozkładów jazdy, a wszyscy operatorzy umieszczają w swoich pojazdach te same schematy połączeń i oznaczenia.

Dodatkowo rozpoznawalność systemu transportowego, organizowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego poprawiło wprowadzenie jednego logotypu dla całego systemu i wszystkich jego składowych (pojazdy, przystanki, bilety, urządzenia, informacja), czyli „tetki”, będącej znakiem rozpoznawczym Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki temu pasażer nie odnosi wrażenia, że korzysta z różnych systemów miejskiego transportu publicznego.

Jeden bilet wiele podróży

W ramach integracji taryfowej występują następujące rodzaje biletów:

Aby zachęcić mieszkańców aglomeracji do pozostawienia samochodu w domu i skorzystania z transportu publicznego w 2016 roku Zarząd Transportu Miejskiego, we współpracy z gminami rozszerzył zasięg działania 1. strefy biletowej. Miastami przecierającymi szlaki w tym zakresie były Marki i Ząbki. Stosunkowo niedawno Łomianki, Izabelin i Konstancin zostały przyłączone do 1. strefy biletowej, a Czosnów do 2. strefy biletowej.

Bilety na WTP w gminach

Mieszkańcy wybranych podwarszawskich gmin podróżujący Warszawskim Transportem Publicznym mają możliwość skorzystania z oferty „Warszawa+”, która została wprowadzona w 2016 roku. Samorządy gmin, które mają podpisaną stosowną umowę z Zarządem Transportu Miejskiego na mocy Uchwały Nr LXVII/1849/2018 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 24 maja 2018r., dofinansowują bilety osób płacących podatki w swoich gminach. Pierwszą gmina, która skorzystała z oferty w 2014 r. była gmina Marki i Ząbki, które obecnie znajduje się już w 1. strefie. Następnymi gminami, które dołączyły do oferty były: Jabłonna, Konstancin-Jeziorna, Nadarzyn, Nieporęt, Wieliszew i Legionowo.

Po wprowadzeniu w 2018 r. rozszerzonej oferty porozumienia z Zarządem Transportu Miejskiego do dnia dzisiejszego podpisało 25 gmin z czego 19 gmin zdecydowało się na dofinansowanie w 3 progu (Bilet Warszawa+3), 3 gminy w 2 (Bilet Warszawa+2) progu oraz 3 gminy w 1 progu dopłat (Bilet Warszawa+1). Obecnie porozumienia zawarte zostały z gminami: Górą Kalwarią, Jabłonną, Józefowem, Kampinosem, Kobyłką, Konstancinem-Jeziorna, Legionowem, Lesznem, Lesznowolą, Nadarzynem, Nieporętem, Otwockiem, Ożarowem Mazowieckim, Piasecznem, Piastowem, Prażmowem, Pruszkowem, Radzyminem, Raszynem, Starymi Babicami, Sulejówkiem, Wiązowną, Wieliszewem, Wołominem oraz Zielonką.

Do szkoły tylko z Kartą Ucznia

Uczniowie warszawskich szkół podstawowych oraz uczniowie mieszkający w stolicy, ale uczący się poza jej granicami mogą bezpłatnie podróżować Warszawskim Transportem Publicznym dzięki Karcie Ucznia.

Karta obowiązuje w całym transporcie publicznym organizowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego: w autobusach, także linii L, tramwajach, pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, metrze oraz w Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolejach Mazowieckich w 1. i 2. strefie.

Więcej informacji o Karcie Ucznia znajduje się na stronie WTP.

Bilet Warszawiaka

Każdy, kto mieszka i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) w Warszawie może otrzymać Kartę Warszawiaka, a dzieci osób rozliczających się w stołecznym urzędzie skarbowym – Kartę Młodego Warszawiaka. Posiadacze KW/KMW mogą korzystać z tańszych biletów transportu publicznego oraz zniżek w licznych instytucjach kulturalnych, oświatowych i rekreacyjnych.

Więcej informacji o Bilecie Warszawiaka znajduje się na stronie WTP.


Ostatnia aktualizacja 2 listopada 2020

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.