ETZT: Przez Warszawę na dwóch kołach – ZTM Warszawa

ETZT: Przez Warszawę na dwóch kołach

ilustracja - ETZT 2020 - rowery

A może by tak wsiąść na rower? Można w ten sposób dojechać do pracy, na zakupy albo po prostu wybrać się na przejażdżkę.

Warszawa jest miastem coraz bardziej przyjaznym rowerzystom. Jest coraz więcej dróg, po których mogą się bezpiecznie poruszać. Długość sieci dróg rowerowych liczy w naszym mieście obecnie prawie 645 kilometrów. Każdy tysiąc mieszkańców naszego miasta ma 0,37 kilometra „swojej” drogi rowerowej.

Nie każda droga, po której rowery się poruszają, jest taka sama, są ich różne rodzaje, mają też odmienne nawierzchnie. Warto wiedzieć, jak to wygląda w liczbach:

Najwięcej jest dróg asfaltowych – około 70 proc., w 27 proc. wykonane są z kostki, a w około 3 proc. z płyt i innych materiałów. To nie jedyne miejsca, gdzie rowerzyści mogą się czuć gospodarzami. Sieć tras rowerowych uzupełnia 455,40 km ulic o ruchu uspokojonym, ponad 125 km rekreacyjnych szlaków pieszo-rowerowych (np. Nad-wiślański Szlak Rowerowy) oraz jezdni serwisowych wzdłuż dróg o klasie G i GP. Dodatkowo na niektórych jezdniach malowane są znaki P-27 (tzw. sierżanty, znak roweru, a nad nim dwie strzałki) stanowiące ułatwienie dla rowerzystów.

Rower publiczny

Do wzrostu ruchu rowerowego i przyspieszenia inwestycji w infrastrukturę przyczyniło się uruchomienie w 2012 roku systemu Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo, który jest największym systemem tego typu w Polsce.

W 2020 r. użytkownicy mogą korzystać z 397 punktów wypożyczeń jednośladów w tym 11 stacji rowerów elektrycznych (E-Veturilo) i sześciu stacji rowerów dla dzieci (Veturilko). Do dyspozycji ponad 911 tys. zarejestrowanych użytkowników jest 5 715 rowerów. Od marca do końca sierpnia odnotowano 2 157 365 wypożyczeń. Najwięcej, bo ponad 633 tysiące razy, wypożyczano rowery w lipcu. Średni czas jednego wynajęcia wyniósł ok. 24 minuty – w każdym roku funkcjonowania Veturilo większość użytkowników korzysta z wypożyczonego roweru nie przekraczając bezpłatnego czasu 20 minut.

System roweru publicznego wspierany jest przez 50 stacji prywatnych lokalizowanych przy centrach handlowych czy biurowcach. Veturilo jest w pełni kompatybilne z systemami funkcjonującymi w pięciu sąsiednich gminach: Piaseczno, Konstancin –Jeziorna, Pruszków, Michałów, Marki.

Poza budową i remontami tras rowerowych w mieście wprowadzane są udogodnienia dla rowerzystów. Sukcesywnie montowane jest oznakowanie pionowe informujące o kierunkach tras rowerowych na skrzyżowaniach. Dodatkowo innowacyjnym rozwiązaniem są „totemy” ustawione przy popularnych trasach rowerowych, które podpowiadają rowerzystom jaki przyjąć styl jazdy aby przejechać przez przejazdy rowerowe na zielonym świetle. Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie „warszawskiej syrenki”. Nowe urządzenia to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem poprawiający komfort i bezpieczeństwo rowerzystów.

Wygoda korzystania z rowerów to także możliwość bezpiecznego zaparkowania swojego jednośladu. W Warszawie w 2020 roku dostępnych jest ponad 15 tysięcy publicznych stojaków rowerowych, co daje możliwość zaparkowania ponad 30 tys. pojazdów. Do tej liczby należy doliczyć stojaki montowane przez firmy prywatne, spół-dzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, centra handlowe, itp. Miejsca parkingowe dla rowerów powstają najczęściej podczas budowy nowej infrastruktury rowerowej oraz w okolicy takich celów podróży jak: szkoły, uczelnie, biblioteki, obiekty sportowe i kulturalne.

Miejsca do parkowania rowerów powstają również w pobliżu przystanków transportu zbiorowego czy na terenie systemu parkingów P+R (Parkuj i Jedź), tworząc w ten sposób miejski system B+R (Bike and Ride).

Ostatnia aktualizacja 21 września 2020