ETZT: Tramwaje, czyli zielono mi – ZTM Warszawa

ETZT: Tramwaje, czyli zielono mi

ilustracja - ETZT 2020 - tramwaj

Tramwaje to najstarszy środek transportu publicznego w Warszawie. Po naszym mieście jeżdżą już od drugiej połowy XIX wieku.

W stolicy jest aż 26 linii tramwajowych dziennych (stan na grudzień 2019 roku). W szczycie porannym i popołudniowym do dyspozycji pasażerów jest około 425 składów. Pomiędzy szczytami jeździ 314 składów, a w soboty i w dni świąteczne kursuje ich 235. Dla wygody pasażerów coraz więcej jest tramwajów niskopodłogowych. W szczycie komunikacyjnym, kiedy na trasach jest najwięcej pojazdów, niskopodłogowe stanowią 58 proc. taboru, a w pozostałych porach niemal nie spotyka się na ulicach tramwajów starszego typu.

O tym, jak ważne w układzie komunikacyjnym stolicy jest ten środek transportu świadczą jeszcze inne liczby. Tramwaje „mają do dyspozycji” 136 kilometrów, średnia długość linii wynosi około 14 km, a ich łączna długość to aż 376,8 km. Najdłuższa wyprawa czeka na pasażerów linii numer 10. Tutaj jedna podróż, z pętli do pętli, to aż 25 kilometrów. W 2019 roku tramwaje wykonały 54 072 341 wozokilometrów.

Tramwaje jako środek transportu cały czas się zmieniają. W Warszawie od pewnego czasu powstają tzw. zielone torowiska tramwajowe (dziś to ok. 25 km toru pojedynczego). Warto pamiętać, że pomimo wyższych kosztów związanych z budową i eksploatacją takiego torowiska, ma ono wiele zalet. Najważniejszą z nich jest redukcja hałasu. Zielone torowiska poprawiają również estetykę ulic i zwiększają biologicznie aktywną powierzchnię miasta.

Tramwaj ma priorytet

Tramwaje nie stoją w korkach – to ich ważna zaleta – a ich poruszanie się po stolicy można dodatkowo usprawnić. Uprzywilejowanie ruchu tramwajowego odbywa się za pomocą nadania priorytetu w sygnalizacji świetlnej.

Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Skraca się czas przejazdu, co przede wszystkim daje cenne minuty oszczędności pasażerom, ale także pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na tabor tramwajowy (proporcjonalne do skrócenia czasu realizacji kursu). Dodatkowymi efektami wdrażania priorytetów są także poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. 

Dzięki uzależnieniu wyświetlania odpowiednich sygnałów na sygnalizatorze od położenia tramwaju minimalizujemy ryzyko, że motorniczy zmuszony będzie gwałtownie hamować przed sygnalizatorem, a pieszy przekroczy przejście na czerwonym świetle, znużony niepotrzebnym oczekiwaniem. Dodatkowo odpowiednie ustawienie zmiany świateł pozwala na redukcję liczby hamowań i rozruchów pojazdu na trasie. Badania wykazały, że zastosowanie pełnego priorytetu pozwala uzyskać oszczędności sięgające nawet 13 proc. zużycia energii w porównaniu do przypadku braku uprzywilejowania transportu publicznego.

Skrzyżowania z priorytetem dla tramwajów (pełnym, wysokim i częściowym), występują m.in. w ciągach ulic: Jagiellońska, ciąg Annopol – Rembielińska – Odrowąża -11 Listopada – Targowa – Grochowska, Starzyńskiego, Światowida, Marymoncka, Słowackiego, Jana Pawła II, Kasprzaka, Wolska, Powstańców Śląskich.

Będzie nowy tabor

W czerwcu 2019 roku Tramwaje Warszawskie podpisały z Hyundai Rotem Company umowę na dostawę 123 nowych tramwajów, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Koreańska firma dostarczy różnorodny tabor:

Będą to pojazdy przyjazne środowisku i mieszkańcom, m.in. dzięki możliwości oszczędzania energii i niższemu poziomowi hałasu. Zostaną wyposażone w zasobnik energii oraz skrętne wózki w pierwszym i ostatnim wagonie, co zapewni cichszą jazdę na łukach. Pod koniec 2019 roku Tramwaje Warszawskie na stronie um.warszawa.pl ogłosiły plebiscyt na wygląd nowego tramwaju, który dostarczy do Warszawy firma Hyundai. Warszawiacy zdecydowali, że z przedstawionych propozycji zamówiony zostanie wagon oznaczony w głosowaniu literą „C” i nazwany „uśmiechniętym”, który spodobał się aż 70 proc. uczestnikom plebiscytu.

Ostatnia aktualizacja 2 listopada 2020

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.