Zajezdnia Annopol – kolejny krok w stronę realizacji – ZTM Warszawa

Zajezdnia Annopol – kolejny krok w stronę realizacji

Bok tramwaju z widocznym logo WTP

To właśnie w Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Jest wsparcie dla inwestycji.

Na terenie zajezdni Annopol zmieści się aż 150 tramwajów wieloczłonowych o długości do 33 m, a za większość czynności związanych z zarządzaniem zajezdnią i obsługą tramwajów będzie odpowiadał system informatyczny.

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na zarządzanie budową zajezdni Annopol, co oznacza, że powstał profesjonalny zespół wsparcia, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował budowę zajezdni. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Konsultant będzie wspierał TW w przetargu na roboty budowlane.

Do jego zadań będzie należało m.in. sprawdzenie poprawności projektu oraz opracowanie wirtualnego modelu 3D zajezdni, który będzie wykorzystywany w trakcie robót budowlanych. Tramwaje Warszawskie będą je prowadzić z wykorzystaniem technologii BIM – Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w TW (i jedyna tramwajowa w Polsce), w której wykorzystana zostanie ta technologia.

BIM to technologia, która jest używana podczas najbardziej skomplikowanych i wymagających inwestycji. Polega to na tym, że na etapie robót do trójwymiarowych modeli inżynierowie dodają wszystkie informacje o używanych materiałach, statusach budowanych obiektów, postępie prac, rozliczeniach odbiorów czy wykrytych problemach. Później te informacje będzie można wykorzystać do zarządzania zajezdnią. Efektem zastosowania tej technologii będzie bardziej ścisłą kontrola nad przebiegiem całej inwestycji. Pomoże nam to w utrzymaniu jakości i dochowaniu terminów.

Jaka będzie nowa zajezdnia?

Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej 150 tramwajów. Znajdą się tu stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Będą tam wykonywane również codzienne czynności: sprzątanie, uzupełnianie piasku w mechanizmach hamulcowych czy codzienne przeglądy. Długość torów w zajezdni przekroczy 14 km, powstaną także wjazdy na torach na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdzie się też kryty tor do testowania hamulców w tramwajach.

Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii (pompy ciepła i ogniwa słoneczne). Dodatkowo w zbiornikach magazynowana będzie woda, która potem zostanie wykorzystana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Pamiętamy też o mieszkańcach najbliższej okolicy – teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi, pochłaniającymi część wytwarzanego hałasu.

System „zaprowadzi” na myjnię

Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych o stanie technicznym tramwaju system wyznacza trasy, miejsca postojowe na torach lub na stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników.

Trochę historii i trochę liczb

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą na razie jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Ta na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60.

Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny. W latach 70. nastąpiły kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa. Teraz nowa zajezdnia okazuje się być  bardzo potrzebna, bo TW rozbudowują sieć tramwajową oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 430.

Budowa zajezdni tramwajowej Annopol jest współfinansowana z środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Będziemy ją prowadzili między 2021 a 2023 rokiem. Koszt budowy zajezdni przekroczy koszt 300 mln zł.

Ostatnia aktualizacja 17 września 2020