Chat internetowy z Dyrektorem ZTM – ZTM Warszawa

Chat internetowy z Dyrektorem ZTM

Pierwszy internetowy chat z szefem ZTM pokazał, że stołeczny organizator komunikacji miejskiej jest otwarty zarówno na opinie pasażerów jak i na nowoczesne technologie. Pytań było tak dużo, że niestety nie był w stanie odpowiedzieć na wszystkie. Dlatego też zadeklarował, że kolejne spotkanie z internautami będzie – już po wakacjach.

Przedstawiamy zapis rozmowy z chata, który odbył się 17 lipca 2009 r.:

Leszek_Ruta: Witam wszystkich bardzo serdecznie. Zapraszam do zadawania pytań.

ARouser: Panie Leszku! Proszę przedstawić politykę Dyrekcji co do przyszłości kontroli biletowych. Wszyscy wiemy już, że nie uda się uniknąć wprowadzenia jednolitego umundurowania dla kontrolerów – głównym argumentem za ma być „zwiększenie” ilości kupowanych przez pasażerów biletów. Czy oby ta idea jest trafna? Od czasu kiedy wprowadzono polecenie przyodziewania się w 'porządny’ strój służbowy (i żeby nie było: nie mam nic przeciwko niemu) młodzież już wymienia się na forach i gronach szczegółowymi wskazówkami „jak rozpoznać kanara”, bo jak się okazuje, w chwili obecnej jest to bardzo proste. Czy w zamyśle wprowadzenia umundurowania przewidział ktoś jego efekty? Jak ZTM zamierza zwiększać ilość kupowanych biletów, skoro dysponuje tylko 80 zawodowymi kontrolerami, a Pomocnicza Kontrola Biletowa ma byćzlikwidowana? Jak chcecie utrzymać swoich pracowników na służbie, skoro prowizje już znacząco spadły, a zapowiada się, że spadną jeszcze bardziej?

Leszek_Ruta: Są plany wprowadzenia umundurowania, ale jeszcze nie decyzje. Zależy nam nie na łapaniu gapowiczów, tylko żeby pasażerowie jeździli z ważnymi biletami. Żartem mogę powiedzieć, że planujemy ustawienie takich manekinów jak policja

florekf: Panie Dyrektorze, czy obecny zasięg 2 strefy biletowej w ramach wspólnego biletu ZTM-KM jest ostateczny? Jeśli nie to jakie miejscowości mogą się dołączyć, i czy może dojść do sytuacji, że jakaś miejscowość znajdzie się „tymczasowo” w 2 strefie do czasu utworzenia 3 strefy? Jaki jest maksymalny zasięg 2 strefy? Czy wynika on z polityki ZTM w tej sprawie czy zależy od gmin i chęci współpracy (większa dopłata do 2 niż do 3 strefy)?

Leszek_Ruta: Oczywiście nic nie jest ostateczne. Zasięg drugiej i trzeciej strefy w dużym stopniu zależy od władz samorządowych. Trwają rozmowy z gminami o rozszerzeniu trzeciej i drugiej strefy – szczegóły po wakacjach.

Ned2k: Panie Dyrektorze. Poproszę o informację, na jakiej podstawie mamy płacić tę samą kwotę za usługę obniżonej jakości? Na czas wakacji zdjęli Państwo z rozkładu wiele linii, przez co pasażerowie mają utrudniony dojazd do pracy (ja muszę jechać czterema środkami) a Państwo mają obniżone koszty własne. Nie obniżenie ceny biletów na okres wakacyjny to tak naprawdę ukryta podwyżka dotykająca pasażerów, którzy mają dużo niższy komfort niż poza tym okresem. Czy to jest zgodne z prawami konsumenta?

Leszek_Ruta: Ograniczenia na czas wakacji są zwykłą praktyką – jest to uzależnione od planów taborowych przewoźników oraz spowodowane zmniejszeniem ilości pasażerów w czasie wakacji – o ok 25%.

pasażer: Obecnie są trzy ważne wątki do poruszenia.

  1. Niedopracowana Uchwała Nr LVI/1690?2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 28 maja 2009 r. ponieważ nie daje możliwości wszystkim poszkodowanym na odwołanie się od zapłacenia kary za brak ważnego biletu.
  2. Brak możliwości wyrobienia karty miejskiej jeśli nie podamy nr PESEL i adresu zamieszkania.
  3. Brak porozumienia pomiędzy Kolejami Mazowieckimi a ZTM w sprawie anulowania kar.

Leszek_Ruta: Uchwała jest decyzją radnych – jest to pewien kompromis. Uważam, że decyzja jest słuszna, i jest to dobre wyjście w kierunku załatwienia sprawy. Kartę imienną można rzeczywiście wyrobić tylko podając PESEL i adres zamieszkania. Naszym zdaniem leży to w interesie pasażera. Jest oferta biletów na okaziciela. Po wakacjach wprowadzimy bilet 14 dniowy na okaziciela, który będzie skierowany do pasażerów, którzy nie chcą podawać tych danych. Ponadto będzie możliwość kodowania biletów od dobowego wzwyż na WKM.

Magda_19: Pasażerowie podróżują w strasznej duchocie.

Leszek_Ruta: Obowiązkiem kierowców jest włączanie klimatyzacji. Prosimy o zgłaszanie przypadków jej nie włączania – będziemy zdecydowanie interweniować. Ale potrzebne nam są konkretne dane – nr linii i godzina.

BIELANY520: Panie Dyrektorze, dlaczego na okres wakacji pół Bielan i Żoliborza zostało odciętych od Dworca Centralnego skasowaniem linii 22? Teraz trzeba biegać z bagażami, przesiadać się , kupować dodatkowe bilety i stać w korku na ul. Jana Pawła. Trochę dziwny zabieg w wakacyjny czas…

Leszek_Ruta: Skasowanie linii 22 było spowodowane remontem torowiska – wakacje są jedynym okresem, kiedy można go przeprowadzić. Od sierpnia sytuacja wróci do normy.

robertcb: Panie Dyrektorze, technologia zapisu danych biletu na pasku magnetycznym nie jest dobrym rozwiązaniem, bo często otrzymuję (i zapewne inni pasażerowie też) komunikat „bilet nieczytelny” mimo że bilet kupiłem przed chwilą w sklepie, po prostu każde urzadzenie zawierające magnes (w kasie sklepowej na pewno się znajdzie, bilety są przechowywane razem z banknotami) uszkadza to zapis na pasku magnetycznym. Co będzie w razie kontroli biletów? I co może pasażer z takim biletem zrobić?

Leszek_Ruta: Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, które ma bilety elektroniczne. Planujemy modernizację systemu. Oczywiście wszystkie reklamacje są przez nas rozpatrywane. Na 600 tysięcy biletów miesięcznie takich sygnałów jest naprawdę niewiele.

MCZ: Jak wyglądają rozmowy z KMŁ na temat wspólnego biletu? Czy Ł będzie jeździć do metra Młociny?

Leszek_Ruta: Trwają rozmowy pomiędzy burmistrzem Łomianek, a nowym prezesem KMŁ na ten temat. ZTM przygotowuje uchwałę Rady Miasta między innymi w tej sprawie. Jak zwykle – gdy nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze – czyli dofinansowanie ze strony gminy do wspólnego biletu.

ikarus: Witam. Czy po remoncie WZ-tki autobusy linii 410 powrócą na Pragę i Targówek, oraz czy (kiedy) 406 zostanie przekształcone w linię całodzienną np. 518?

Leszek_Ruta: Planujemy powrót niektórych linii, o szczegółach poinformujemy w najbliższym czasie. Jedno co pewne, to powrót bardzo silnej linii 190.

PESAmista: W jaki sposób zostanie rozwiązana kwestia malowania nowych pojazdów poruszających się w warszawie? Będzie pstrokacizna? Kto o tym decyduje? Wg mnie powinien ZTM. Kolor autobusów powinien zostać wymuszony w przetargu. Po co plebiscyty na malowanie skoro został już jakiś czas temu przyjęty projekt malowania???

Leszek_Ruta: Kwestia kolorystyki jest rzeczą gustu, co widać na przykładzie nowego projektu malowania tramwajów. Jest tyle samo głosów za i przeciw. Najważniejsze to nowoczesny tabor, kwestia malowania jest drugorzędna. Myślę, że niektórzy pasażerowie SKM nie zauważyli nowego malowania, ale zauważyli, że pociągi jeżdżą częściej i są dłuższe.

cantorre: Mieszkam na Bielanach. W ostatnich 1-2 latach zauważyłem, iż wiele linii wielokrotnie zmienia trasy wprowadzając zamęt wśród pasażerów. Ulepszanie komunikacji to dobra droga, ale myślę ze należy taki projekt przemyśleć dokładnie, a nie wprowadzać co tydzień nowe zmiany. Czy można liczyć na to iż autobusy i tramwaje przestaną w końcu zmieniać trasy?

Leszek_Ruta: Niestety wiele zmian na Bielanach zostało wymuszonych awarią wiaduktu na Andersa. Druga sprawa to uruchomienie pierwszej linii metra do Młocin. „Odzyskane” w ten sposób autobusy obsługują dowóz do stacji metra oraz połączenia międzydzielnicowe.

ikarus: Kiedy na 517 pojawią się w większej liczbie wozy niskopodłogowe? Przecież na linii która przejeżdża przez Centrum Warszawy autobusów niskopodłogowych powinno być więcej. Nie chciałbym być złośliwy, ale ZTM wozy niskopodłogowe znajduje dla „linii legionowskich”, podczas gdy w Centrum Warszawy kursują Ikarusy 20-to letnie.

Leszek_Ruta: Kiedy korzystał pan z linii „legionowskich” – ja korzystam i trafia się różny tabor. Moim marzeniem jest, żeby na wszystkich liniach były nowoczesne autobusy niskopodłogowe.

BIELANY520: Panie Dyrektorze? Dlaczego autobusy 114 i 303 jeżdżą o identycznych godzinach na całej trasie z pl. Wilsona aż na Piaski? Jaki ma sens puszczania dwóch różnych linii o identycznych czasach odjazdu na tej samej trasie? Jak zwykle ktoś „odwalił robotę” w ZTM.

Leszek_Ruta: Dziękuję za tę uwagę, sprawdzimy, jeżeli się potwierdzi – skorygujemy. Ponadto inna jest funkcja 114 a inna 303.

michael112: A jeśli chodzi o nowoczesne autobusy, to ja mam marzenie, żeby tramwaje choć w części były tak nowoczesne, jak autobusy, bo ilość tych nowych, to promil.

Leszek_Ruta: Rozstrzygnięcie przetargu na zakup 186 tramwajów bardzo szybko poprawi tę sytuację – w ciągu 2 najbliższych lat.

robertcb: Panie Leszku! Kiedy i czy w ogóle będzie można przez komórkę (mPay) kupić bilet dobowy, 3 dniowy i 7 dniowy? Czy ZTM rozmawiał na ten temat z Kolejami Mazowieckimi, czy są jakieś porozumienia w sprawie honorowania biletów czasowych zakupionych przez komórkę w pociągach KM na obszarze WKM?

Leszek_Ruta: Planujemy rozszerzenie, uzależnione to jest od przeszkolenia kontrolerów KM i WKD. Oczywiście bilety będą ważne w strefie wspólnego biletu. Mam nadzieję, że uda się to wdrożyć do pierwszego września.

docent: Kiedy tramwaje i autobusy przestaną jeździć „stadami”?

Leszek_Ruta: Kwestia jazdy tzw. „stadami” wynika głównie z bardzo dużej częstotliwości kursowania na obciążonych liniach. Jeżeli na trasie W-Z i w Alejach Jerozolimskich tramwaje jeżdżą co 1,5 minuty, normalne jest, że czasem po prostu się „doganiają”. Najprostszą „metodą” rozwiązania problemu byłoby zmniejszenie częstotliwości kursowania – oczywiście to żart ;-)

wojtek: Panie Dyrektorze czy ZTM dogadał się już z KM i WKD w sprawie zwrotów lub anulowania kar dodatkowych nałożonych właśnie u tych przewoźników??

Leszek_Ruta: Zgodnie z umową z KM i WKD w sprawie wspólnego biletu pasażerowie bez biletu są traktowani jak pasażerowie bez ważnego biletu kolejowego – rozmawiamy w tej sprawie z KM i WKD jak rozwiązać ten problem.

marecki: Kiedy planowane jest uruchomienie linii 738 do Radzymina?

Leszek_Ruta: Uruchomienie 738 z Radzymina uzależnione jest od porozumienia między burmistrzami Radzymina i Marek w sprawie podziału kosztów.

BIELANY520: Panie Dyrektorze Kochany! Dlaczego nowe wagony metra nie były testowane pod kątem wentylacji PRZED wypuszczeniem na trasy, tylko dopiero teraz po skargach pasażerów?

Leszek_Ruta: Zakup nowych wagonów był uzupełnieniem poprzednich zakupów wagonów rosyjskich. Chodziło o to, żeby wszystkie składy miały po 6 wagonów. Niestety nie jest to szczyt nowoczesności.

robertcb: Panie Leszku! Co z kasownikami ZTM na wszystkich stacjach Kolei Mazowieckich w obszarze WKM? W Woli Grzybowskiej nadal nie ma kasownika, i pasażer jest zmuszony iść do pierwszego wagonu na początek pociągu, żeby kierownik podbił bilet dobowy, co w przypadku gdy pasażer jedzie z rowerem, jest mało praktycznym rozwiązaniem…

Leszek_Ruta: Zgadzam się z tym, ale niestety KM mają problem z wandalizmem, i dopóki nie będzie monitoringu na wszystkich przystankach jedynym na dziś rozwiązaniem jest kasowanie biletu u kierownika pociągu.

źłomial: Panie Dyrektorze, czy ZTM wiadomo coś w kwestii planów zachodnich dzielnic a propos naziemnej linii metra?

Leszek_Ruta: Kwestia wykorzystania tzw. linii obwodowej w ruchu pasażerskim niestety jest uzależniona od decyzji PKP PLK. Na dziś brakuje pieniędzy. ZTM w pełni popiera projekt wykorzystania naziemnych linii kolejowych w komunikacji miejskiej.

Krzysiek_S: Witam Panie Leszku! Portal osiedla Zerzeń Krzysztof Sokołowski: Kiedy odbędzie się II tura konsultacji Wawerskich, jest może już znany poprawiony projekt?

Leszek_Ruta: W najbliższych dniach ukaże się nowa propozycja zmian, realizacja wszystkich postulatów niestety uzależniona jest od dostaw nowych autobusów. Poza tym, mieszkańcy poszczególnych ulic muszą się zdecydować, czy chcą autobusu u siebie czy nie – mamy w tej sprawie sprzeczne opinie. Jedno co mogę powiedzieć – utrzymujemy autobus 514. Ta propozycja wywołała najwięcej kontrowersji. Również utrzymujemy linię 119, ale zaproponujemy rozwiązanie alternatywne – ten temat też wywołał sprzeczne opinie mieszkańców.

s-bahn: Planowana jest linia SKM-7 do Otwocka i linia SKM-1 do Falenicy, czy wobec tego pociągi SKM-7 mogłyby nie zatrzymywać się od stacji Falenica aą do Wschodniego, czy rozważana była taka możliwość?

Leszek_Ruta: Trwają rozmowy pomiędzy ZTM, KM i SKM w sprawie funkcjonowania pociągów na wspólnych odcinkach. Nasza propozycja jest taka, żeby pociągi KM mające charakter pociągów regionalnych zatrzymywały się na wszystkich przystankach do stacji granicznej wspólnego biletu oraz na niektórych w obszarze wspólnego biletu. Pociągi SKM będą miały charakter pociągów aglomeracyjnych – będą zatrzymywały się na wszystkich przystankach. Ta oferta ma się wzajemnie uzupełniać. Oczywiście jej wdrożenie uzależnione jest od pozyskania taboru przez SKM oraz uzgodnień z KM – rozmowy trwają.

BIELANY520: Panie Dyrektorze Kochany! Jaki jest sens planowania nowych tras tramwajowych (na niezakorkowanych ulicach) i wydawania pieniędzy na ich budowę skoro nie mamy pieniędzy żeby wymienić cały tabor tramwajowy? Jeżdżenie gruchotami po nowo budowanych trasach nie jest atrakcyjne. Nie lepiej byłoby kupić za te pieniądze nowych składów? Na linii Bemowo-Bielany i tak jeżdżą pustawe tramwaje, a na zatłoczonych zakorkowanych w centrum odcinkach ich brakuje.

Leszek_Ruta: Proszę o przykłady nowych tras tramwajowych na niezakorkowanych ulicach – Tarchomin nie jest najlepszym przykładem niezakorkowanych ulic. Łącznik na Bemowie również. Kwestie planowania nowych tras i dostaw taboru planowane są równolegle. Dostawy zależą od możliwości budżetowych miasta. Warszawa jest miastem które wydaje najwięcej w Polsce procentowo na komunikację – 15%.

robertcb: Prędkość komunikacyjna autobusów i tramwajów ZTM w ciągu dnia z reguły nie przekracza 20 km/h, czy nie da się jej jakoś podnieść, np. dla linii przyśpieszonych wszystkie przystanki poza granicami ścisłego centrum – na żądanie? Bo w takich przypadkach szybciej można się przemieszczać nawet rowerem, dlaczego trasy autobusów nie są projektowane najkrótszymi możliwymi drogami, tylko zygzakiem, i autobusy „krążą” szczególnie dotyczy to linii przyspieszonych na dłuższych odcinkach. Pasażer traci wówczas mnóstwo czasu. Czy nie byłoby lepiej, przystanki autobusowe i tramwajowe umieszczać za skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną? Często jest tak, że przez konieczność zatrzymania się na przystanku, autobus traci zielone światło.

Leszek_Ruta: Prędkość można podnieść, wdrażamy właśnie projekt nowych buspasów. W najbliższych miesiącach ich długość zwiększy się dwukrotnie. Powstaną w pierwszej kolejności tam, gdzie nie ma komunikacji szynowej, np. na Trasie Łazienkowskiej czy moście Grota. Co do komunikacji rowerem – to prawda, że są ciągi komunikacyjne, gdzie rower jest najszybszy.

pasażer: Obecnie w tramwajach widuje się dożo bezdomnych. W tym upale nie dość że gorąco to i śmierdzi a kontrolerów brak a tyle się mówiło o rygorystycznych przepisach ZTM. Gdzie tu jest logika?

Leszek_Ruta: Prowadzimy wspólne działania ze strażą miejską i policją. Kierujemy wynajętą ochronę w te miejsca, gdzie problem się pojawia. Apel do pasażerów: nie dawajcie pieniędzy żebrzącym i bezdomnym, to wyniosą się z autobusów. Problem bezdomnych jest mi osobiście znany – byłem szefem Dworca Centralnego i przeżyłem strajk bezdomnych.

wojtek: Ponawiam pytanie ponieważ chat mi się zawiesił i nie przeczytałem odpowiedzi jeżeli jej Pan udzielił: co z osobami ukaranymi np. w KM lub WKD za brak numeru dowodu? Czy ZTM dogadał się już z KM i WKD?

Leszek_Ruta: Trwają rozmowy jak ten problem rozwiązać. Dopiero rozpoczął się proces składania odwołań. W zależności od skali problemu podejmiemy odpowiednie decyzje. Na pewno temat zostanie rozwiązany zgodnie z uchwałą.

pasażerka: Czy kierowca ma obowiązek posiadać bilety do sprzedaży?

Leszek_Ruta: Kierowcy mają obowiązek posiadania i sprzedawania biletów. Jeżeli pojawią się sytuacje odmowy, prosimy o informację. Jednocześnie zwracam uwagę na zasady obowiązujące przy sprzedaży przez kierowców (opóźnienia) – proszę o korzystanie z automatów biletowych o ile to możliwe, do końca przyszłego roku będzie ich 360. Ponadto w nowym taborze również będą automaty.

docent: Czy linia 7 wróci na Szmulki po remoncie?

Leszek_Ruta: Zgodnie z moją obietnicą, 7 po wakacjach wraca na dawną trasę, z lepszą częstotliwością – w takcie w takcie 10-15. W najbliższych dniach przedstawimy kompleksowy projekt komunikacji tramwajowej po remoncie trasy W-Z, założeniem projektu jest utrzymanie cyklu 5-10-15. Co bardzo zwiększy podaż miejsc na najbardziej obciążonych odcinkach.

Teokryt: Jakie są szanse na to że ZTM obniży koszty finansowania ewentualnych linii eksterytorialnych? Ponieważ Taryfa ZTM i opłaty za bilety przez pasażerów powodują, że ZTM w takiej sytuacji generuje zyski, a mieszkańcy gmin nie chcą dopłacać podwójnie. Eksperyment w Lesznowoli się powiódł jednak zmusza to gminy do własnej organizacji wszystkiego co nie wpisuje się w spójna politykę transportową aglomeracji warszawskiej. Aby korzystać ze wspólnego biletu kolejowego trzeba do stacji dojechać, a czasami nie ma czym, więc czemu linie dowożące do stacji miałyby być znacznie droższe od linii, które by dojeżdżały do Warszawy? Linie eksterytorialne mogłyby być na dwukrotnie wyższym poziomie finansowania (czyli zamiast 40%, 80%). To samo w przypadku nocnych podmiejskich.

Leszek_Ruta: Komunikacja publiczna w Warszawie i w innych miastach jest deficytowa – nie rozpatrujemy rentowności poszczególnych linii, tylko koszty funkcjonowania całego systemu. Dziś budżet Warszawy finansuje komunikację publiczną w ponad 60%. Lesznowolski eksperyment chcemy powielać, są już gminy chętne do wdrożenia tego rozwiązania, np Stare Babice, Piaseczno. Problem ten rozwiązałaby ustawa metropolitalna. Nie ma 100% finansowania poszczególnych linii, zasady są ustalane indywidualnie z gminami.

mr666: Kiedy w Warszawie zostaną wprowadzone automaty do zakupu biletów w autobusach i tramwajach? Takie rozwiązanie świetnie się sprawdza np. w Toruniu – automaty przyjmują nawet garść bilonu, same go zliczają i wydają bilet i resztę.

Leszek_Ruta: Planujemy instalowanie automatów we wszystkich nowo dostarczanych tramwajach i autobusach, niestety w starym taborze nie zawsze jest to technicznie możliwe.

wercia_k: A ja bym chciała zapytać Pana Dyrektora, czym motywowane były zmiany w układzie przystanków linii 503 [likwidacja obleganego przystanku „nowoursynowska”]

Leszek_Ruta: Zmiany przystanków 503 i 401 miały na celu ułatwienie przesiadek z linii podmiejskich, oraz były spowodowane rozbudową osiedli przy al Wilanowskiej.

Nomad: Panie Leszku! Chciałbym się ponownie zapytać odnośnie zapowiadania głosowego w pojazdach MZA. W zeszłym roku spółka zakupiła 70 Solarisów U12 oraz 80 Solarisów U18 które fabrycznie mają wbudowane głośniki wewnątrz pojazdu oraz jeden na zewnątrz do zapowiadania przystanków. Niestety w dalszym ciągu MZA nie uruchomiło tego systemu, a jakoś prywatni przewoźnicy (Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki) mają uruchomiony ten system. Czy nie można wymusić na spółce zarządzanej przez prezesa Magierskiego uruchomienia zapowiadania głosowego przystanków? Z poważaniem Nomad.

Leszek_Ruta: Negocjujemy wieloletnią umowę z MZA, taki obowiązek będzie tam zapisany obecnie ze względu na niewielką ilość autobusów wyposażonych w system w stosunku do ogólnej liczby autobusów MZA jest to trudne.

jacekblaz2: Panie Dyrektorze! Gratulację za organizację komunikacji w Warszawie. Wiemy jak dużo wysiłku kosztuje kierowców dotrzymywanie rozkładów jazdy. Nam to doskonale ułatwia przemieszczanie się po mieście. Jeszcze raz dziekuję wszystkim pracownikom!!

Leszek_Ruta: Gdzie pracujesz? ;-)

Leszek_Ruta: Niestety, musimy kończyć – zaskoczyła nas ilość wątków, postaramy się na nie spokojnie odpowiedzieć, obiecuję powtórkę czata po wakacjach. Pozdrawiam wszystkich użytkowników komunikacji miejskiej. Dziękuję za udział w rozmowie.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.