Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

linie turystyczne

linia tramwajowa 36

Zachęcamy Państwa do przejażdżki tramwajami linii 36. Po pierwsze: dojedziemy nimi do wielu atrakcyjnych miejsc w Warszawie, w tym po raz pierwszy w historii zabytkowych i turystycznych linii tramwajowych – na piękny i zielony Żoliborz. Po drugie: można przejechać się „parówkami” czyli tramwajami 13N, które już od 2012 roku nie są obecne na warszawskich torowiskach.

Tramwaje linii 36 przez pół wieku, od 1961 do 2011 roku, obsługiwały Żoliborz. Wyruszyły w trasę pod koniec 1961 roku, gdy oddano do użytku nową linię tramwajową na Marymont biegnącą od placu Wilsona (wtedy Komuny Paryskiej) wzdłuż ulicy Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Potocką. Tam też wybudowano nowy kraniec Marymont-Potok. Początkowo 36 łączyło Marymont ze Śródmieściem. Z czasem linię wydłużono na południe, tak by obsługiwała także Czerniaków i Sadybę. W 1973 roku, po likwidacji linii tramwajowej do Wilanowa, tramwaje linii 36 zaczęły dojeżdżać do pętli Wyścigi. Duży wpływ na trasy linii tramwajowych łączących Żoliborz ze Śródmieściem ulicą Marszałkowską i gen. Andersa miało zamknięcie w 2008 roku wiaduktu przy Dworcem Gdańskim. Linię 36 skierowano aleją Jana Pawła II do pętli Metro Młociny. W 2010 roku kursowanie linii zawieszono z powodu robót torowych prowadzonych na ulicy Marszałkowskiej i Puławskiej, a rok później ją zlikwidowano.

Linię 36 – obsługiwaną zabytkowymi tramwajami 13N „parówkami” i jeszcze kursującymi 105Na „akwariami” – mogą Państwo potraktować jako objazdową, z okien której można podziwiać m.in. malowniczą ulicę Filtrową, Marszałkowską z socrealistyczną Marszałkowską Dzielnicą Mieszkaniową oraz zielony Żoliborz z modernistyczną zabudową.

Zabytkowy tramwaj linii 36 - fot. L. Peczyński

Tramwaje dowiozą także m.in. do: zabytkowego Zespołu Stacji Filtrów, Pałacu Kultury i Nauki, Ogrodu Saskiego i budynku PAST-y, o który podczas Powstania Warszawskiego toczyły się zacięte walki.

Tramwaje linii turystycznej 36 kursują na trasie:

PL. NARUTOWICZA – Filtrowa - Nowowiejska - pl. Zbawiciela - Marszałkowska - Andersa - Mickiewicza - pl. Wilsona - Słowackiego - METRO MARYMONT

mapa tras turystycznych linii tramwajowych i autobusowych

Szczegółowy rozkład jazdy znajduje się w zakładce rozkłady jazdy. Linia kursuje w soboty, niedziele i święta od 1 maja do 15 września.

W wagonach kursujących na linii 36 honorowane są wszystkie rodzaje biletów ZTM. Obsługę wagonów starszego typu (bez kasowników) stanowią konduktorzy z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Na biletach jednorazowych przesiadkowych (75- i 90-minutowych) oraz czasowych (20-minutowych) konduktorzy umieszczają pieczątkę wraz z adnotacją o dacie i godzinie rozpoczęcia przejazdu. Przejazd na podstawie ważnego biletu okresowego (dobowego, 3-dniowego, weekendowego, 30-, 90-dniowego) możliwy jest po wcześniejszym jego skasowaniu (aktywowaniu karty) w innym pojeździe komunikacji miejskiej lub w bramce metra.

wagon typu 102N - fot. L. Peczyńskiwagon typu 105Na - fot. L. Peczyńskiwagon typu 13N - fot. L. Peczyński

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat linii lokalnych

Dziesięć lat temu na trasy w aglomeracji warszawskiej wyruszyły autobusy linii lokalnych. Chyba mało kto wtedy przypuszczał, jak wielki sukces odniosą. To było coś nowego, a jednocześnie oferta, której potrzebowali mieszkańcy podwarszawskich gmin. Nic dziwnego, że po Lesznowoli, która pierwsza włączyła się we współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego, dołączały kolejne samorządy i linie dowozowe powstają w dalszym ciągu – dziś jest ich 48. Tego jubileuszu nie byłoby bez dobrej współpracy ZTM z władzami podwarszawskich gmin. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską