Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Solbus SM12 (od 2011)

Solbus SM12 (10-metrowy); pętla Metro Wilanowska; listopad 2012Solbus SM12; pętla Plac Piłsudskiego; listopad 2012Solbus SM12; pętla Plac Piłsudskiego; listopad 2012

Powstała w 2001 roku Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, w początkowym okresie trudniła się produkcją autobusów międzymiastowych. Dopiero po kilku latach postanowiła wejść na rynek autobusów miejskich. W czerwcu 2008 roku zaprezentowano model Solbus SM12, przeznaczony do eksploatacji w transporcie miejskim. Autobus pokazano następnie we wrześniu na wystawie IAA w Hannowerze oraz na targach Transexpo w Kielcach. Pierwszym miastem, gdzie testowano solbusa, były Kielce. Pod koniec listopada solbus pojawił się na testy u jednego ze stołecznych przewoźników - w firmie Mobilis.

Autobus ten jest 12-metrową, w pełni niskopodłogową konstrukcją. Stylistykę nadwozia opracowała specjalistyczna firma projektowa. Dominującymi elementami ściany przedniej są finezyjne przetłoczenia, w których umieszczono soczewkowe reflektory. Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich. Drzwi rozmieszczono symetryczne w układzie 2-2-2. Silnik umiejscowiono w lewym tylnym narożniku w zabudowie wieżowej. Autobus napędza jednostka Cummins lub Iveco, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Napęd przenoszony jest na tylny most portalowy. Cechą odróżniającą solbusa od konkurencji jest niska masa własna, w zakresie 9400-9900 kg, wobec masy innych autobusów miejskich rzędu 10500-11000 kg. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu ceowników tam, gdzie było to możliwe oraz otworów w elementach nie przenoszących dużych obciążeń. Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej gatunku 1.4003. Ze stali nierdzewnej wykonano również dolne poszycia boczne. Jako materiał konstrukcyjny ściany przedniej i tylnej oraz dachu wykorzystano tworzywo sztuczne PWS.

Wnętrze autobusu prezentuje się dosyć przestronnie. Po lewej stronie od środkowych drzwi znalazły się liczne siedzenia dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Zbiornik paliwa umieszczony został w podeście w rejonie prawego przedniego nadkola. Zamontowano siedzenia pasażerskie firmy Ster oraz żółte poręcze. Ponadto w skład wyposażenia autobusu wchodzą: elektroniczna sieć CAN-BUS, służąca do diagnostyki i sterowania; ogrzewanie wodne, grzejniki konwektorowe, jedną nagrzewnicę i dodatkowe urządzenie grzewcze do rozruchu zimowego; przesuwne partie okien bocznych, dwie pokrywy dachowe i 3 wyciągi dachowe; fotel kierowcy na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją.

W ofercie producenta jest także Solbus SM12 w wersji 10-metrowej, oznaczany początkowo jako SM10. Pierwszy egzemplarz powstał w 2009 roku, wraz z trzema SM12 dla szwedzkiego odbiorcy. Pod koniec 2010 roku pierwsze egzemplarze wyprodukowano dla Jaworzna.

W ogłoszonym przez MZA w 2011 roku przetargu na nowe autobusy w kategorii autobusów 10-metrowych wygrała firma Solbus z modelem SM10. Dwadzieścia autobusów przybyło do zajezdni Woronicza na początku grudnia.

W kolejnym roku Solbus znów przedstawił najlepszą ofertę i wygrał przetarg na autobusy 12-metrowe. Pierwszy egzemplarz zaprezentowany został 12 października na targach Transexpo w Kielcach, by po trzech tygodniach, wraz z całą partią 25 pojazdów trafić do Warszawy. Autobusy przydzielone zostały do zajezdni Woronicza, gdzie zastąpiły ostatnie wysokopodłogowe krótkie ikarusy.

Dostawy autobusów:

rok liczba typ numery
2011 20 SM12 (SM10) 1020-1039
2012 25 SM12 1200-1224

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Odpocznij i baw się nad Wisłą

Odpocznij i baw się nad Wisłą

Wisła jest jednym z symboli miasta. Warto o tym pamiętać, szczególnie wtedy, kiedy obchodzimy Rok Wisły. Czy warszawiacy znają swoją rzekę, czy chcą i lubią po niej pływać? Letnie miesiące to znakomita okazja, żeby przywitać się z Wisłą i przy okazji zobaczyć stolicę Polski z innej perspektywy. To także doskonała okazja, by odpocząć i poczuć wiatr we włosach. W najnowszym numerze naszego Miesięcznika proponujemy wycieczkę po Wiśle. Sezon Warszawskich Linii Turystycznych się rozpoczął, więc prezentujemy pierwsze zdjęcia. Zaznaczamy, że to tylko niewielka część pięknych widoków, które czekają na pasażerów tramwaju wodnego. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską