Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Scania OmniCity (od 2007)

Scania OmniCity z 2007 roku podczas prezentacji; maj 2007Scania OmniCity z 2007 roku; ul. Karowa; czerwiec 2010Scania OmniCity z 2008 roku; ul. Sokola; czerwiec 2011Scania OmniCity z 2007 roku; stanowisko kierowcy; maj 2007

W październiku 2006 roku ZTM ogłosił przetarg na świadczenie usług przewozowych w latach 2007-2016. Składał on się z 2 części, z których jedna obejmowała strefę północną miasta, zaś druga - południową. Każda część obejmowała 50 brygad dla niskopodłogowych pojazdów o długości 12 m. W grudniu 2006 r. po dokonaniu wyboru ofert, grupę północną otrzymał Mobilis, a południową - PKS Grodzisk Mazowiecki. Pierwotnie obaj przewoźnicy pozostawili sobie szeroki wybór pojazdów, którymi będą świadczyli usługi przewozowe. Zaskakująco, wybór PKS padł na Scanię Omnicity. Umowa między przewoźnikiem a producentem opiewała na dostarczenie 53 autobusów, podzespołów i części, dostarczenie wyposażenia dla zaplecza diagnostycznego i serwisowego oraz objęcie autobusów autoryzowanym serwisem na okres 10 lat czyli końca świadczenia umowy. Autobusy wyprodukowano w fabryce Scanii w Słupsku.

Omnicity jest modelem, którego przód stylizowano tak, aby linie nadwozia nabierały kształtu uśmiechu. Producent zachwalał to działanie marketingowo jako tzw. smiling bus i z biegiem czasu kolejni producenci nadawali podobne cechy swoim wyrobom. Autobus wykonano ze skręcanych profili ze stopów aluminium. Technologia ta umożliwia skonstruowanie nadwozia z łatwo wymiennych, odpornych na korozję elementów. Zastosowanie aluminium podwyższa wprawdzie cenę pojazdu, za to zwiększa jego żywotność i cenę przy odsprzedaży. Silnik umieszczono w zabudowie na tyle pojazdu. Do ostatniego, wysoko umieszczonego rzędu siedzeń prowadzą stopnie. 5-cylindrowy silnik DC9 17 napędza poprzez automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów portalowy most napędowy. Co nietypowe, normę czystości spalin Euro IV uzyskano w tym wypadku bez wykorzystania wtrysku płynu AdBlue w katalizatorze. Autobus posiada oś tylną produkcji ZF i przednią konstrukcji własnej Scanii. Wymianę pasażerów umożliwiają dwuskrzydłowe, sterowane pneumatycznie drzwi o szerokości 1250 mm. W pełni niskopodłogową scanię wyposażono w klimatyzację, monitoring oraz system radiowej łączności z dyspozytorem. Wnętrze wykonane zostało bardzo starannie, jest ono stosunkowo przestronne, poza wąskim przejściem między drugimi a trzecimi drzwiami. Zastosowano fotele pasażerskie firmy Ster. Scanie posiadają audiowizualny system informacji pasażerskiej firmy Pixel Bydgoszcz.

Parametry techniczne silnika DC9 zastosowanego w scaniach przedstawiono w tabeli poniżej.

Silnik DC 9 17
Norma emisji Euro IV
Pojemność skokowa 8,9 l
Moc maksymalna 198 kW (270 KM) przy 1800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1250 Nm w zakresie 1100-1450 obr/min
Średnica cylindra 127 mm
Skok tłoka 140 mm
Stopień sprężania 17:1
Układ zasilania Pompowtryskiwacze - Scania PDE
Technika oczyszczania spalin Recyrkulacja spalin - EGR

Uroczystość przekazania pierwszych 10 autobusów do eksploatacji nastąpiła 30 maja 2007 w obecności prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Hanny Gronkiewicz-Waltz. Autobusy wprowadzano do eksploatacji po 10 sztuk miesięcznie od czerwca 2007. W lipcu 2007 PKS obsługiwał już 30 brygad, zaś docelowe uruchomienie osiągnięto już 31 sierpnia. Scanie zagościły od tej pory na liniach: 135, 142, 191, 198 i 717.

13 lipca 2007 r. ogłoszono kolejne dwa przetargi na świadczenie usług przewozowych. Jeden z nich obejmował midibusy w ilości 50 sztuk, drugi zaś standardowe, 12-metrowe autobusy w identycznej ilości. 28 sierpnia otwarto oferty w drugim zamówieniu. Do przetargu rzystąpiło 7 przewoźników, którzy zaproponowali następujące stawki za wozokilometr: MPK Łódź - 7,70 zł, ITS Michalczewski - 6,09 zł, Dolnośląskie Linie Autobusowe - 5,85 zł, MZA - 5,30 zł, Veolia - 4,98 zł, Mobilis - 4,89 zł, PKS Grodzisk Maz. - 4,80 zł. PKS Grodzisk Mazowiecki testował tymczasem w sierpniu MANa Lion's City #073 z MPK Siedlce i demonstracyjnego egzemplarza Mercedesa Conecto LF. 16 października 2007 podpisano umowę pomiędzy ZTM i PKS, wybór padł zaś ponownie na scanie.

Scanie z drugiej serii tylko nieznacznie różniły się od poprzednich. Tak jak poprzednia seria, posiadają one klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i miękkie fotele. W połowie autobusów zainstalowano system umożliwiający liczenie pasażerów. Autobusy najłatwiej odróżnić po zmienionym logo PKSu i małym, przesuwanym oknie przy tylnym lewnym narożniku. Zmienione zostało również wejście do kabiny kierowcy - układ rurek i szybek zamieniono na szare drzwiczki z tworzywa, wyposażone w opuszczaną szybę. Scanie z drugiej dostawy mają również system głosowego zapowiadania przystanków.

25 lutego 2008 r. w bazie PKS pojawiły się pierwsze z 52 zamówionych Scanii. Autobusy skierowano do obsługi głównie prawobrzeżnej części Warszawy (linie 120, 160, 176 i 199). Debiut liniowy miał miejsce 1 marca. Co miesiąc dostarczane były kolejne autobusy, aż do ostatnich 10 egzemplarzy na początku września 2008 r. Scanie zajęły tym samym przedział numeracji A501-A606, z luką w numerze A599.

Wszystkie autobusy są leasingowane przez BRE Bank. Oprócz 106 pojazdów w eksploatacji znajdują się też scanie nr A608 (egz. zastępczy) oraz A609 (w zastępstwie rozbitego w maju 2011 r. autobusu nr A510).

Dostawy autobusów:

rok liczba numery
2007 54 A501-A554
2008 52 A555-A598, A600-A607
2011 1 A608
2011 1 A609 (zastępczy)

Dane techniczne:

długość 11985 mm
szerokość 2550 mm
wysokość 2950 mm
rozstaw osi 6000 mm
masa 10,3 t
liczba miejsc 82
liczba miejsc siedz. 28
liczba drzwi 3
wysokość podłogi 320/340/340
silnik Scania DC9 17
moc silnika 270 KM
skrzynia biegów ZF 6 HP592CN

 

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Bilety dostępne niemal wszędzie

Bilety dostępne niemal wszędzie

Obecnie kupić bilety kartonikowe lub doładować Warszawską Kartą Miejską można niemal na każdym kroku. Na stołecznych ulicach stoi coraz więcej automatów biletowych, w bardzo wielu pojazdach komunikacji miejskiej można spotkać biletomaty mobilne, a tradycjonaliści w dalszym ciągu mogą wybrać się do saloniku prasowego lub jednego z Punktów Obsługi Pasażerów. Najnowszy numer iZTM poświęcamy sieci sprzedaży biletów.  więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską