Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Scania OmniCity (od 2007)

Scania OmniCity z 2007 roku podczas prezentacji; maj 2007Scania OmniCity z 2007 roku; ul. Karowa; czerwiec 2010Scania OmniCity z 2008 roku; ul. Sokola; czerwiec 2011Scania OmniCity z 2007 roku; stanowisko kierowcy; maj 2007

W październiku 2006 roku ZTM ogłosił przetarg na świadczenie usług przewozowych w latach 2007-2016. Składał on się z 2 części, z których jedna obejmowała strefę północną miasta, zaś druga - południową. Każda część obejmowała 50 brygad dla niskopodłogowych pojazdów o długości 12 m. W grudniu 2006 r. po dokonaniu wyboru ofert, grupę północną otrzymał Mobilis, a południową - PKS Grodzisk Mazowiecki. Pierwotnie obaj przewoźnicy pozostawili sobie szeroki wybór pojazdów, którymi będą świadczyli usługi przewozowe. Zaskakująco, wybór PKS padł na Scanię Omnicity. Umowa między przewoźnikiem a producentem opiewała na dostarczenie 53 autobusów, podzespołów i części, dostarczenie wyposażenia dla zaplecza diagnostycznego i serwisowego oraz objęcie autobusów autoryzowanym serwisem na okres 10 lat czyli końca świadczenia umowy. Autobusy wyprodukowano w fabryce Scanii w Słupsku.

Omnicity jest modelem, którego przód stylizowano tak, aby linie nadwozia nabierały kształtu uśmiechu. Producent zachwalał to działanie marketingowo jako tzw. smiling bus i z biegiem czasu kolejni producenci nadawali podobne cechy swoim wyrobom. Autobus wykonano ze skręcanych profili ze stopów aluminium. Technologia ta umożliwia skonstruowanie nadwozia z łatwo wymiennych, odpornych na korozję elementów. Zastosowanie aluminium podwyższa wprawdzie cenę pojazdu, za to zwiększa jego żywotność i cenę przy odsprzedaży. Silnik umieszczono w zabudowie na tyle pojazdu. Do ostatniego, wysoko umieszczonego rzędu siedzeń prowadzą stopnie. 5-cylindrowy silnik DC9 17 napędza poprzez automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów portalowy most napędowy. Co nietypowe, normę czystości spalin Euro IV uzyskano w tym wypadku bez wykorzystania wtrysku płynu AdBlue w katalizatorze. Autobus posiada oś tylną produkcji ZF i przednią konstrukcji własnej Scanii. Wymianę pasażerów umożliwiają dwuskrzydłowe, sterowane pneumatycznie drzwi o szerokości 1250 mm. W pełni niskopodłogową scanię wyposażono w klimatyzację, monitoring oraz system radiowej łączności z dyspozytorem. Wnętrze wykonane zostało bardzo starannie, jest ono stosunkowo przestronne, poza wąskim przejściem między drugimi a trzecimi drzwiami. Zastosowano fotele pasażerskie firmy Ster. Scanie posiadają audiowizualny system informacji pasażerskiej firmy Pixel Bydgoszcz.

Parametry techniczne silnika DC9 zastosowanego w scaniach przedstawiono w tabeli poniżej.

Silnik DC 9 17
Norma emisji Euro IV
Pojemność skokowa 8,9 l
Moc maksymalna 198 kW (270 KM) przy 1800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1250 Nm w zakresie 1100-1450 obr/min
Średnica cylindra 127 mm
Skok tłoka 140 mm
Stopień sprężania 17:1
Układ zasilania Pompowtryskiwacze - Scania PDE
Technika oczyszczania spalin Recyrkulacja spalin - EGR

Uroczystość przekazania pierwszych 10 autobusów do eksploatacji nastąpiła 30 maja 2007 w obecności prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Hanny Gronkiewicz-Waltz. Autobusy wprowadzano do eksploatacji po 10 sztuk miesięcznie od czerwca 2007. W lipcu 2007 PKS obsługiwał już 30 brygad, zaś docelowe uruchomienie osiągnięto już 31 sierpnia. Scanie zagościły od tej pory na liniach: 135, 142, 191, 198 i 717.

13 lipca 2007 r. ogłoszono kolejne dwa przetargi na świadczenie usług przewozowych. Jeden z nich obejmował midibusy w ilości 50 sztuk, drugi zaś standardowe, 12-metrowe autobusy w identycznej ilości. 28 sierpnia otwarto oferty w drugim zamówieniu. Do przetargu rzystąpiło 7 przewoźników, którzy zaproponowali następujące stawki za wozokilometr: MPK Łódź - 7,70 zł, ITS Michalczewski - 6,09 zł, Dolnośląskie Linie Autobusowe - 5,85 zł, MZA - 5,30 zł, Veolia - 4,98 zł, Mobilis - 4,89 zł, PKS Grodzisk Maz. - 4,80 zł. PKS Grodzisk Mazowiecki testował tymczasem w sierpniu MANa Lion's City #073 z MPK Siedlce i demonstracyjnego egzemplarza Mercedesa Conecto LF. 16 października 2007 podpisano umowę pomiędzy ZTM i PKS, wybór padł zaś ponownie na scanie.

Scanie z drugiej serii tylko nieznacznie różniły się od poprzednich. Tak jak poprzednia seria, posiadają one klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i miękkie fotele. W połowie autobusów zainstalowano system umożliwiający liczenie pasażerów. Autobusy najłatwiej odróżnić po zmienionym logo PKSu i małym, przesuwanym oknie przy tylnym lewnym narożniku. Zmienione zostało również wejście do kabiny kierowcy - układ rurek i szybek zamieniono na szare drzwiczki z tworzywa, wyposażone w opuszczaną szybę. Scanie z drugiej dostawy mają również system głosowego zapowiadania przystanków.

25 lutego 2008 r. w bazie PKS pojawiły się pierwsze z 52 zamówionych Scanii. Autobusy skierowano do obsługi głównie prawobrzeżnej części Warszawy (linie 120, 160, 176 i 199). Debiut liniowy miał miejsce 1 marca. Co miesiąc dostarczane były kolejne autobusy, aż do ostatnich 10 egzemplarzy na początku września 2008 r. Scanie zajęły tym samym przedział numeracji A501-A606, z luką w numerze A599.

Wszystkie autobusy są leasingowane przez BRE Bank. Oprócz 106 pojazdów w eksploatacji znajdują się też scanie nr A608 (egz. zastępczy) oraz A609 (w zastępstwie rozbitego w maju 2011 r. autobusu nr A510).

Dostawy autobusów:

rok liczba numery
2007 54 A501-A554
2008 52 A555-A598, A600-A607
2011 1 A608
2011 1 A609 (zastępczy)

Dane techniczne:

długość 11985 mm
szerokość 2550 mm
wysokość 2950 mm
rozstaw osi 6000 mm
masa 10,3 t
liczba miejsc 82
liczba miejsc siedz. 28
liczba drzwi 3
wysokość podłogi 320/340/340
silnik Scania DC9 17
moc silnika 270 KM
skrzynia biegów ZF 6 HP592CN

 

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Zielona Warszawa - ekologiczna komunikacja

Zielona Warszawa - ekologiczna komunikacja

Nigdy dość rozmawiania o ekologii - środowisko naturalne bardzo łatwo zniszczyć, a bardzo trudno odbudować jego równowagę. Mieszkańcy Warszawy mają to szczęście, że ich miasto jest bardzo zielone i nawet niedaleko centrum można znaleźć piękne parki, a nawet lasy. Nie trzeba też wyjeżdżać daleko poza stolicę, żeby znaleźć piękne przyrodniczo miejsca, w których zachowała się dzika przyroda. Najlepiej tam dotrzeć komunikacją miejską - to bardzo proekologiczny sposób podróżowania. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego przygotował Zieloną Mapę, która przedstawia atrakcje ekologiczne Warszawy i zawiera wskazówki, jak do nich dojechać. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską