Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Autosan Solina (od 2008)

Autosan Solina (PKS Grodzisk Maz.) z odmiennym układem drzwi; ul. Grochowska; kwiecień 2011Autosan Solina z 2008 roku; Jabłonna; wrzesień 2012Autosan Solina z 2008 roku; pętla PKP Rembertów; lipiec 2011

W lipcu 2007 roku ZTM ogłosił przetarg na świadczenie usług przewozowych 50 minibusami o długości 8 i 9 metrów. Do przetargu stanęły firmy: Dolnośląskie Linie Autobusowe (5,18 zł za 8 metrowe / 5,65 zł za 9 metrowe), PKS Grodzisk Maz. (4,07 zł / 4,58 zł), Veolia Transport (3,75 zł / 3,85 zł) i Mobilis (3,61 zł / 3,82 zł). Wybrana została najtańsza oferta firmy Mobilis, umowę podpisano zaś 9 listopada 2007 roku. Autobusy zakupiono z myślą o rejonach, które nie były dotąd obsługiwane komunikacją miejską, a także celem skierowania ich na linie o niskiej frekwencji. Wybranym przez Mobilis pojazdem o długości około 8 metrów został Autosan H7-20 Solina. Autosany H7 miały wyjechać na ulice aglomeracji warszawskiej w marcu. Z 50 autobusów małej pojemności, na które opiewało zamówienie ZTM, stanowiły one 20 sztuk. Przy okazji podpisania umowy, zaprezentowano na placu Bankowym dwa takie autosany oraz Jelcza M083C Libero.

Autosan H7 to konstrukcja powstała w 1999 roku w wyniku modernizacji i wydłużenia modelu H6. W 2001 roku zmodernizowano stylistykę nadwozia, zaś w 2005 roku wykonano H7 na podwoziu Mercedes-Benz, który rok później wszedł do produkcji seryjnej. Model ten sprzedawał się całkiem dobrze, stąd w połowie 2006 do produkcji oprócz wersji międzymiastowej wprowadzono również wersję miejską.

Autosan H7-20 jest 7,7-metrowym minibusem opartym na podwoziu dedykowanym dla samochodu dostawczego (O814D). Silnik Mercedes-Benz OM904 LA umieszczony jest z przodu pojazdu i napędza poprzez 5-biegową, manualną skrzynię biegów ZF S5-42 tylną oś pojazdu. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano zawieszenie pneumatyczne. Autobus jest w zasadzie wysokopodłogowy, jedynie na tylnym zwisie podłoga została obniżona. Dostęp do wnętrza zapewniają 2 pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 0-2-2, w przednim wejściu pokonać należy 2 stopnie, drugie wejście jest zaś bezstopniowe dzięki obniżeniu podłogi na tylnym zwisie. Autobus posiada 40 miejsc, w tym 18 siedzących. Jedno z nich znajduje się w części autobusu wydzielonej dla kierowcy. Minibusy wyposażono w monitoring, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, przesuwane okna, miękkie siedzenia oraz w funkcję głosowego zapowiadania przystanków.

Ciekawostką jest, że cztery dni po podpisaniu umowy z Mobilisem, mały autosan pojawił się na linii ZTM. Był to pojazd należący do PKS Grodzisk Mazowiecki, który został przydzielony do obsługi uruchomionej wówczas linii 137, obsługującej odległe Osiedle Dudziarska. Autosan otrzymał numer A599 i zapewniał obsługę pierwszej linii mikrobusowej w Warszawie. Różnił się on od H7 dostarczonych później do Mobilisu układem drzwi (0-1-2), siedzeniami i stanowiskiem kierowcy. Na początku marca 2008 roku, w związku z przyszłymi dostawami kolejnych scanii dla PKS Grodzisk, jedyny autosan z PKS został przenumerowany na A649. Zaledwie tydzień później PKS Grodzisk dokonał zaskakującego manewru - zastąpił dotychczasową Solinę, obsługującą linię 137, swoją bliźniaczką, służącą do tej pory w Grodzisku Mazowieckim. Autobus również nosił numer A649. Oryginalny A649 po naprawie wrócił na 137 pod własnym numerem, a jego zmiennik stał się rezerwą i został przenumerowany na A648.

Tymczasem, 1 marca 2008 roku na ulicach Warszawy pojawiły się minibusy z Mobilisu rozpoczynające obsługę kontraktu uzyskanego przez tę firmę w 2007 roku. Mobilis rozpoczął autosanami obsługę m.in. linii 104, 202, 204 i 305. Pierwsza ich partia otrzymała numerację w zakresie A360-A370. 1 maja dotarła druga i ostatnia partia 10 autosanów. Otrzymały one numery od A371 do A380. Wadą autosanów okazał się irytująco głośny sygnał ostrzegawczy zamykania drzwi. Zaletami z punktu widzenia kierowców zostały zaś dobra dynamika i spora kabina kierowcy.

Obecnie (11.2012) małe autosany najczęściej można spotkać na liniach peryferyjnych, takich jak: 161, 164, 202, 203, 206, 213, 216, 220, 305, 725, 741. Od 1 stycznia 2012 r. linię 245 do Osiedla Dudziarska przejęły MZA i PKS Grodzisk Mazowiecki nie eksploatuje w sieci ZTM (z wyjątkiem linii typu 'L') tego typu pojazdów.

Dostawy autobusów:

rok liczba numery
2008 21 A360-A380

Dane techniczne:

długość 7700 mm
szerokość 2376 mm
wysokość 2823 mm
rozstaw osi 4250 mm
masa 8,2 t
liczba miejsc 40
liczba miejsc siedz. 18
liczba drzwi 2
silnik Mercedes OM904LA
moc silnika 150 KM
skrzynia biegów ZF S5-42 (mechaniczna)

 

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Komunikacja miejska oczami dzieci

Komunikacja miejska oczami dzieci

Jeżdżąc każdego dnia komunikacją miejską, nawet nie zastanawiamy się nad tym, jak skomplikowany i fascynujący jest to system. Pewne rzeczy są dla dorosłych oczywiste, jak to, że tramwaj jeździ po szynach, czy to, że trzeba kasować bilety. A gdyby tak spojrzeć na komunikację miejską oczami dzieci i zastanowić się, dlaczego nie wolno przewozić krowy metrem (bo niby właściwie, czemu)? Albo dlaczego jazda tramwajem w deszczu może być niebezpieczna? Albo czym zajmuje się kowboj i co może mieć wspólnego z Warszawą? więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską