Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Jelcz Libero (2008-2016)

Jelcz Libero tuż przed wprowadzeniem do eksploatacji; marzec 2008Jelcz Libero tuż przed wprowadzeniem do eksploatacji; marzec 2008Jelcz Libero na linii 201; ul. Obozowa; listopad 2010

Na początku lat dwutysięcznych Autosan postanowił wkroczyć w segment autobusów miejskich, opracowując dwa modele - niskopodłogowy, 12-metrowy A844MN oraz midibus A613MN. Drugi z modeli został skonstruowany na podwoziu Csepel 613.04. Była to konstrukcja dwudrzwiowa, w układzie 1-2-0, z niską podłogą do tylnej krawędzi drugich drzwi. Do tylnej części wnętrza prowadziły dwa stopnie poprzeczne. W 2002 roku zbudowano kolejne dwa autobusy, tym razem jednak na podwoziu własnej konstrukcji, oznaczając model A0808MN. W tym czasie pojawiła się jednak idea rozdzielenia produkcji autobusów miejskich i międzymiastowych między dwie fabryki spółki Polskie Autobusy. Autosan miał skoncentrować się na autokarach, zaś Jelcz na konstrukcjach przeznaczonych do transportu miejskiego. W 2006 roku do ZS Jelcz przeniesiono produkcję modelu A0808MN, oznaczając go jako M083. Nadwozie wydłużono o 50 cm i zmodyfikowano nieco stylistykę nadwozia, pozbawiając go listew bocznych. W opracowaniu zmienionej stylizacji nadwozia brali udział artyści z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autobus zaprezentowano w 2007 roku na targach Transexpo w Kielcach.

W ogłoszonym w lipcu 2007 roku przetargu ZTM na obsługę linii autobusami niskiej pojemności wygrał Mobilis, oferujący najniższą stawkę - 3,82 zł za autobusy 9-metrowe. Więcej informacji na temat przebiegu przetargu znalazło się w opisie kupionych równocześnie Autosanów H7-20. W sierpniu 2007 r. Jelcz M083 był testowany w PKS Grodzisk Mazowiecki i Mobilisie, zaś decyzja o zakupie jelczy zapadła w Mobilisie w listopadzie 2007. Autobusy te planowano skierować do obsługi linii dowozowych ze słabo obsługiwanych do tej pory osiedli, a także linii o niskiej frekwencji.

Jelcz M083C Libero to midibus o konstrukcji niskowejściowej. Silnik znajduje się w tylnej części pojazdu, za drugą osią, pod podłogą. Jest to jednostka produkcji Cummins, osiągająca normę czystości spalin Euro IV z wykorzystaniem systemu SCR i płynu AdBlue. Szkielet kratownicy wykonano ze spawanych profili stalowych ze stali nierdzewnej. Przednią oś dostarczyła firma LAF, most napędowy - Meritor. Zastosowano automatyczną skrzynię biegów Allison T280R. Do wykonania poszyć bocznych wykorzystano stal nierdzewną, zaś ściany przednia i tylna są wykonane z tworzyw sztucznych. We wnętrzu znalazło się 16 foteli pasażerskich, autobus maksymalnie zabiera 60 pasażerów. Co nietypowe, w autobusie nie ma miejsc siedzących na przedniej stronie nadkoli nad pierwszą osią. Pojazd wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, elektroniczne wyświetlacze i głosowe zapowiadanie przystanków. W porównaniu do Autosana H7-20, Jelcz M083 jest autobusem lepiej dostosowanym do warunków ruchu miejskiego, dzięki większemu udziałowi niskiej podłogi oraz lepszemu przeszkleniu nadwozia.

Dostawy Jelczy M083C rozpoczęły się w marcu 2008 r. i od 1 kwietnia objęły one pierwsze 10 brygad na liniach 163, 201 i 204. Następne objęcia brygad nastąpiły w czerwcu i w lipcu. Co ciekawe, dostaw autobusów nie zakłóciła znacząco upadłość zakładów w Jelczu w grudniu 2007 r. i wejście do zakładu syndyka. Największą wadą autobusu jest jak dotąd złe wyrównoważenie układu napędowego, przez co całe nadwozie wibruje w trakcie postoju.

Ze względu na mniejszą od zakładanej sprawność pojazdów we wrześniu 2011 r. do ruchu wprowadzono 34. autobus, będący pojazdem zastępczym producenta (wcześniej demonstracyjnym).

Obecnie (11.2012) Jelcze Libero najczęściej można spotkać na liniach 104, 134, 149, 163, 201, 204, 207, 209, 213, 215, 225.

Dostawy autobusów:

rok liczba numery
2008 33 A160-A192
2011 1 A193

Dane techniczne:

długość 8550 mm
szerokość 2420 mm
wysokość 2630 mm
rozstaw osi 4000 mm
masa 8,2 t
liczba miejsc 60
liczba miejsc siedz. 16
liczba drzwi 2
wysokość podłogi 320/340
silnik Cummins ISBe4 160B
moc silnika 160 KM
skrzynia biegów Allison T280R

 

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Zielona Warszawa - ekologiczna komunikacja

Zielona Warszawa - ekologiczna komunikacja

Nigdy dość rozmawiania o ekologii - środowisko naturalne bardzo łatwo zniszczyć, a bardzo trudno odbudować jego równowagę. Mieszkańcy Warszawy mają to szczęście, że ich miasto jest bardzo zielone i nawet niedaleko centrum można znaleźć piękne parki, a nawet lasy. Nie trzeba też wyjeżdżać daleko poza stolicę, żeby znaleźć piękne przyrodniczo miejsca, w których zachowała się dzika przyroda. Najlepiej tam dotrzeć komunikacją miejską - to bardzo proekologiczny sposób podróżowania. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego przygotował Zieloną Mapę, która przedstawia atrakcje ekologiczne Warszawy i zawiera wskazówki, jak do nich dojechać. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską