Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

123N (od 2007)

Wagony 123N: 2154+2155; wiadukt mostu Poniatowskiego; lipiec 2011

W 2004 roku Tramwaje Warszawskie podjęły decyzję o zakupie 30 wagonów jednoczłonowych, które technicznie i gabarytowo odpowiadałyby posiadanym już pojazdom Konstal 105N2k/2000. Podstawowym celem zakupu tramwajów z wysoką podłogą była pilna potrzeba wymiany relatywnie niewielkim kosztem kolejnej partii 40-letnich wagonów 13N.

Po dwóch unieważnionych przetargach, w styczniu 2005 roku, udało się w końcu rozstrzygnąć trzeci z kolei. Z udziału w nim zrezygnował dotychczasowy dostawca wagonów jednoczłonowych – chorzowski Konstal, zatem wiadomo było, że tym razem do Warszawy nie trafią wagony typu 105N2k/2000. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Fabryka Pojazdów Szynowych „Cegielski”, która zaproponowała tramwaj typu 123N.

Dostawy tych pojazdów rozpoczęły się w styczniu 2007 roku i potrwały do października tego samego roku.

Wagony typu 123N są technicznie bardzo podobne do wagonów 105N2k/2000, co było jednym z warunków przetargu. Posiadają jednak pudła o innej, bardziej zintegrowanej stylistyce. Wszystkie szyby, łącznie z drzwiowymi, są wklejane. Lepiej rozwiązano także wentylację wnętrza, gdyż zastosowano okna przesuwne, a nie uchylne, a także większe klapy dachowe. W odróżnieniu od zakupionych wcześniej wagonów 105N2k/2000, wszystkie 123N posiadają kabinę motorniczego, dzieki czemu mogą jeździć w składach, jak i solo.

Dane techniczne:

długość 14300 mm
szerokość 2354 mm
wysokość 3340 mm
masa 18,2 t
liczba drzwi 3
liczba miejsc 97
liczba miejsc siedzących 20
wysokość podłogi 900 mm
układ rozruchu impulsowy (GTO)
rodzaj silników

prądu stałego

typ silnika LTd-220
liczba silników 4
moc godzinowa 4x41,5 kW
prędkość maksymalna 70 km/h
rozstaw wózków 6000 mm
typ wózków 14NN
liczba wózków 2
rozstaw osi w wózku 1900 mm

Dostawy wagonów:

rok liczba numery
2007 30 2136-2165

Wszystkie wagony serii 123N zgromadzone są w zajezdni Wola.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Jaki był 2018 rok w komunikacji miejskiej?

Jaki był 2018 rok w komunikacji miejskiej?

Koniec roku nastraja do refleksji i skłania do podsumowań. Mijających 12 miesięcy przyniosło wiele wydarzeń ważnych dla stołecznej komunikacji: Warszawski Transport Publiczny zyskał nowe logo, na ulice wyjechały nowoczesne autobusy o napędzie hybrydowym i gazowym, a pasażerowie mogą taniej podróżować po aglomeracji dzięki Biletom Metropolitalnym i zmianom w Karcie Warszawiaka. Działo się dużo, dlatego postanowiliśmy przypomnieć Państwu, jak mijał komunikacyjnie rok 2018. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską