Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

hobby

Solaris Alpino (2009-2016)

Solaris Alpino przed wprowadzeniem do eksploatacji; listopad 2009Solaris Alpino przed wprowadzeniem do eksploatacji; listopad 2009

W pierwszej połowie 2009 roku ZTM ogłosił przetarg na obsługę 30 brygad solowych i 20 minibusowych na okres 2009-2016, czyli 4 mln wozokilometrów rocznie. W ramach dogrywki na koniec przetargu przewidziano aukcję elektroniczną. Wygrał ją PKS Grodzisk Mazowiecki, ale zaoferowane ceny przekroczyły kwotę przewidzianą przez zamawiającego i przetarg powtórzono. W drugim podejściu zwycięzcą został Mobilis, z którym to ostatecznie podpisanio umowę 10 lipca 2009 r. Zgodnie z jej zapisami, pierwsze minibusy miały pojawić się na linii 1 grudnia 2009 r., wszystkie zaś – 1 stycznia 2010 r. W pierwszej połowie sierpnia firma Mobilis podała do informacji prasowej, iż do obsługi kontraktu zakupi 31 Solarisów Urbino 12 oraz 23 Solarisy Alpino.

Solaris Alpino (Urbino 8.6), jak wskazuje jego nazwa, został opracowany z myślą o krętych ulicach w alpejskich miasteczkach i wszystkich miejscach, gdzie manewrowanie autobusem jest utrudnione z racji na wąskie ulice i skrzyżowania. Autobus ten jest więc krótki (8,6 m) i węższy niż standardowy (2,4 m). Wraz z małym rozstawem osi (3,72 m wobec 5,90 m w SU12) daje to mały promień zawracania (15,8 m wobec 21,4 m dla SU12), a więc i ponadprzeciętną zwrotność. Silnik typowo dla Solarisa zabudowany został w pokaźnej wielkości wieży w lewym tylnym rogu autobusu. Napęd zapewnia 246-konna, stojąca jednostka Cummins ISB6.7EV 250B. W zestawieniu z małymi wymiarami autobusu i niską masą zapewnia on dobrą dynamikę. Normę Euro IV uzyskano z wykorzystaniem AdBlue. Alpino posiada nową skrzynię firmy ZF z rodziny Ecolife, która charakteryzuje się cichszą i płynniejszą pracą niż poprzednicy z serii Ecomat. Tylną oś autobusu stanowi portalowa ZF AV 132 S z szerokimi kołami typu supersingle. Przednia oś to ZF RL 75 EC z niezależnym zawieszeniem kół. Autobus posiada elektroniczne systemy, zwiększające bezpieczeństwo takie jak ABS, ASR, EBS, a także elektroniczne sterowanie zawieszenia ECAS II. W układzie napędowym zastosowano retarder – dodatkowy hamulec silnikowy, którego szum jest wyraźnie słyszany podczas zwalniania.

Alpino jest stylizowane zgodnie z całą rodziną pojazdów Urbino. Nadwozie wykonano ze stali nierdzewnej, zaś poszycia z tworzyw sztucznych, aluminium i stali. Z prawej strony rozmieszczono drzwi w układzie 1-2-0 otwierane do wewnątrz. Alpino posiada 60 miejsc, w tym 14 foteli z miękką wkładką (2 rozkładane) oraz jedno miejsce na wózek. Zewnętrzną informację pasażerską zapewniają 3 wyświetlacze – przedni, boczny oraz tylny. Wewnątrz znalazła się nowość roku 2009 – korale w formie wyświetlacza LCD. Na środku pod sufitem umieszczono dodatkowy monitor LCD z przewijającą się trasą.

Wnętrze wykonano zgodnie z typową dewizą Solarisa – czyli wszystkie siedzenia dostępne są po pokonaniu co najwyżej jednego stopnia. W rezultacie, fotele są upakowane dosyć gęsto, w środku większość powierzchni zajmują podesty, do tego połowa siedzeń skierowana jest tyłem do kierunku jazdy, a wnętrze ogólnie sprawia wrażenie mało pojemnego, w zestawieniu choćby z konkurencyjnym modelem Jelcz M083C Libero (obecny Autosan M09LE). Niemniej jednak zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wygląd wnętrza prezentują się nowocześnie i elegancko. Na efekt wizualny wnętrza wpływają m. in. siedzenia wyłożone czerwoną tapicerką z wzorem z kolumną Zygmunta.

Pierwszy Alpino zadebiutował na linii 201 już 30 listopada 2009 r. W kolejne dni autobusy kursowały już na liniach 202 i 205, zaś 1 grudnia zgodnie z wymogami umowy autobusy w ilości 10 sztuk wyruszyły na linie 204, 208 i 211. Na chwilę obecną (11.2012) minibusy Solarisa można spotkać najczęściej na liniach: 149, 204, 205, 208, 210, 211 i 311. Pojawiają się też one incydentalnie na innych liniach, zamiennie z solinami i libero z poprzedniego kontraktu.

Dostawy autobusów:

rok liczba numery
2009 23 A060-A082

Dane techniczne:

długość 8600 mm
szerokość 2400 mm
wysokość 3035 mm
rozstaw osi 3720 mm
masa 9,0 t
liczba miejsc 50
liczba miejsc siedz. 14+2
liczba drzwi 2
wysokość podłogi 350 mm
silnik Cummins ISB6.7EV 250B
moc silnika 246 KM
skrzynia biegów ZF Ecolife

 

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Bilety dostępne niemal wszędzie

Bilety dostępne niemal wszędzie

Obecnie kupić bilety kartonikowe lub doładować Warszawską Kartą Miejską można niemal na każdym kroku. Na stołecznych ulicach stoi coraz więcej automatów biletowych, w bardzo wielu pojazdach komunikacji miejskiej można spotkać biletomaty mobilne, a tradycjonaliści w dalszym ciągu mogą wybrać się do saloniku prasowego lub jednego z Punktów Obsługi Pasażerów. Najnowszy numer iZTM poświęcamy sieci sprzedaży biletów.  więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską