Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Przyjacielu, ustąp miejsca niepełnosprawnym

Przyjacielu, ustąp miejsca niepełnosprawnym

Zachęcamy, aby pomocną dłoń wyciągnąć do niepełnosprawnych współpasażerów. Podróżując komunikacją dostrzegajmy ich, nie bądźmy obojętni. ZTM podpowiada, jak pomagać osobom z dysfunkcjami - nie tylko ustępując miejsca.

Według szacunków w Warszawie jest ponad 180 tysięcy osób niepełnosprawnych. Komunikacja miejska dla wielu z nich jest podstawowym sposobem poruszania się po mieście. Pomaga przełamywać bariery, umożliwia aktywność zawodową i uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta. Sprawmy, aby niepełnosprawni mogli ruszyć w podróż po Warszawie z przekonaniem, że nie są zdani tylko na siebie.

Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie podejmuje działania, aby publiczny transport był coraz bardziej dostępny i przyjazny dla niepełnosprawnych. Systematycznie wymieniany jest tabor. Przybywa nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów i tramwajów. Obecnie, w dni powszednie w godzinach szczytu, ponad 80 procent autobusów kursujących po stolicy to „niskopodłogowce”, poza szczytem – ponad 90 procent, a w dni świąteczne – wszystkie. Dzięki planowanej do końca roku dostawie 168 autobusów dla Miejskich Zakładów Autobusowych i kolejnym zakupom niebawem z ulic znikną niedostępne dla osób na wózkach ikarusy. 186 „Swingów”, z których już kilkadziesiąt kursuje po stolicy, pozwoli wymienić najstarszy tabor tramwajowy. Nowe pociągi wyposażone w udogodnienia dla niepełnosprawnych kupuje Szybka Kolej Miejska.

Rozwijany jest system informacji pasażerskiej. W coraz większej liczbie tramwajów i autobusów są montowane wewnętrzne wyświetlacze i emitowane głosowe zapowiedzi przystanków. Przyciski w nowych pojazdach, a także np. wejścia do Punktów Obsługi Pasażerów ZTM oznakowano alfabetem Braille’a.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę komunikacyjną wymagają czasu i nakładów finansowych. Empatia, życzliwość, wyciągnięcie pomocnej dłoni nie kosztują wiele wysiłku. Stać na nie każdego z nas. Ważne jest przy tym uświadomienie sobie, jak różne mogą być potrzeby osób dotkniętych różnymi rodzajami niepełnosprawności. Chcemy, aby efektem tej odsłony „Przyjacielu, ustąp miejsca” było rozwinięcie opracowanego podczas ubiegłorocznej edycji kampanii przewodnika, jak pomagać niepełnosprawnym. Liczymy na duży odzew ze strony pasażerów z dysfunkcjami, którzy wskażą bariery i sytuacje, które najbardziej utrudniają im życie w trakcie codziennych podróży.

Celem akcji jest także uczulenie prowadzących pojazdy, aby zawsze dostrzegali niepełnosprawnych pasażerów. „Przechylenie” autobusu, w celu zniwelowania różnicy pomiędzy progiem a krawężnikiem, czy rozłożenie specjalnego podestu umożliwiającego wjazd wózkiem – to zadania, które powinny być traktowane nie tylko jako służbowy obowiązek, ale także jako zwykły, ludzki odruch.

Problematyka pomocy i ustępowania miejsca wszystkim potrzebującym – starszym, niepełnosprawnym, kobietom w ciąży jest wpisana na stałe w działania edukacyjno-informacyjne ZTM. Chcemy, aby przesłanie kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” przebijało się na co dzień do świadomości pasażerów komunikacji publicznej, szczególnie do młodych ludzi. Pierwszy tegoroczny etap kampanii, poświęcony bezpieczeństwu kobiet w ciąży, został przeprowadzony w maju.

Aby pomagać niezbędne są nie tylko dobre chęci, ale także wiedza. Zachęcamy niepełnosprawnych pasażerów, aby za pośrednictwem ZTM podpowiedzieli wszystkim użytkownikom komunikacji, jak można ułatwić im podróżowanie. I jak należy zachować się w konkretnej sytuacji, widząc osobę z określonym rodzajem niepełnosprawności. Czekamy także na opinie (wszystkich warszawiaków), czy wzajemna życzliwość i pomaganie sobie w komunikacji miejskiej są zjawiskiem powszechnym. Swoje refleksje i spostrzeżenia można przesłać mailem na adres promocja@ztm.waw.pl lub zamieścić na profilu ZTM na facebooku (facebook.com/ztm.warszawa).

Plakaty „Przyjacielu, ustąp miejsca” pojawią się w środkach komunikacji miejskiej, na stacjach metra oraz we wiatach przystankowych. Komunikaty będą wyświetlane na monitorach w autobusach i tramwajach, a także na ekranach Cityinfo w wagonach metra oraz na Infoscreenach na stacjach podziemnej kolejki.

Patronami medialnymi drugiego etapu kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” są Radio dla Ciebie i portal kampaniespoleczne.pl. Partnerami są City Chanel, AMS i Ströer.

opublikowano 26 sierpnia 2011r.
ostatnia aktualizacja 5 września 2011r.

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Kobiety w komunikacji

Kobiety w komunikacji

Marcowy numer oddajemy kobietom, a konkretnie paniom związanym z komunikacją miejską w Warszawie. I myli się ten, kto myśli, że transport to dziedzina zarezerwowana dla mężczyzn. Nasze bohaterki potwierdzają – kobiety również spełniają się zawodowo pracując w komunikacji miejskiej. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską