Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Podsumowanie 2010 r.

Bilet kupisz wszędzie

Bilet kupisz wszędzie

Miejska karta płatnicza, możliwość zakupu biletów przez Internet, montaż biletomatów w pojazdach i strona internetowa w wersji na telefony komórkowe to najważniejsze innowacje wprowadzone przez Zarząd Transportu Miejskiego w 2010 roku. Dzięki nowym rozwiązaniom zakup biletów komunikacji miejskiej w Warszawie jest szybszy i prostszy. Poprawił się także dostęp do informacji pasażerskiej – ZTM wprowadził testowo na  stronie nową wyszukiwarkę połączeń. Na przystankach autobusowych pojawiły się nowe rozkłady jazdy a wewnątrz pojazdów dynamiczne wyświetlacze prezentujące trasę przejazdu.  

Bilet ZTM można już kupić nie wychodząc z domu,  o dowolnej porze dnia, korzystając z tzw. szybkich przelewów lub płatności kartą płatniczą.  Stało się to możliwe po uruchomieniu  usługi e-WKM, czyli sprzedaży biletów przez Internet. Szybka i wygodna forma zakupu biletów poprzez specjalną witrynę internetową ztm.waw.pl/ewkm jest dostępna od czerwca. Z nowej usługi e-WKM mogą korzystać właściciele spersonalizowanych Warszawskich Kart Miejskich lub Elektronicznych Legitymacji Studenckich. Sprzedaż jest doskonale zabezpieczona, zgodnie z obowiązującymi certyfikatami THAWTE i SSL. Na etapie pilotażowym usługi bilety zakupione za pośrednictwem Internetu można kodować w 50 specjalnych urządzeniach zwanych „kodomatami” zainstalowanymi  na każdej stacji metra (na bocznej ścianie automatów biletowych) oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM. Pasażer musi pamiętać o aktywacji biletu przed pierwszym przejazdem – w bramce metra lub kasowniku. Do połowy grudnia przez Internet kupiono już ponad 2,5 tysiąca biletów.

W lipcu ZTM zakończył trwająca od marca 2009 roku akcję wymiany miejskich kart na nośniki spersonalizowane. Tym samym, zgodnie z uchwałą Rady m.st. Warszawy, imienne bilety długookresowe (30- i 90-dniowe oraz bilet seniora) można obecnie kodować wyłącznie na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskie bądź na Elektronicznej Legitymacji Studenckiej. Kampania informacyjna ZTM przyniosła spodziewane efekty – pod koniec czerwca br. spersonalizowane WKM miała już większość pasażerów (ponad 740 tysięcy). „Spóźnialscy”, którzy zwlekali z wymianą, w ostatnich dniach obowiązywania okresu przejściowego nie mieli większych problemów z wyrobieniem osobistej karty w POP-ach.

Kolejną nowością było wprowadzenie do obiegu pierwszej w Polsce Miejskiej Karty Płatniczej, czyli uruchomienie na początku października możliwości kodowania imiennych biletów długookresowych na karcie płatniczej wydawanej przez bank Citi Handlowy. Dzięki wprowadzeniu tej usługi zwiększyła się znacznie  liczba punktów, w których można wyrobić od ręki spersonalizowany nośnik biletów komunikacji miejskiej – obecnie oprócz 7 Punktów Obsługi Pasażerów ZTM kartę można uzyskać także w 26 oddziałach banku.

Miejska Karta Płatnicza jest spersonalizowana - obok imienia i nazwiska umieszczono na niej zdjęcie właściciela (fotografię można wykonać na miejscu - w placówkach Citi Handlowego).

Wyrobienie karty umożliwia klientom banku uzyskanie rabatu na bilety komunikacji miejskiej w Warszawie. Ofertą objęto imienne długookresowe bilety ZTM – 30- i 90-dniowe, ulgowe i normalne, na jedną lub na wszystkie linie, ważne w pierwszej lub pierwszej i drugiej strefie biletowej.

Posiadacze Miejskiej Karty Debetowej lub Miejskiej Karty Kredytowej Citibanku przy zakupie okresowych biletów ZTM mogą zaoszczędzić 10 proc. ich ceny,  co w przypadku biletów miejskich 30-dniowych, normalnych pozostawia w portfelu 94 zł rocznie. Warszawiacy, którzy korzystają z obu typów karty płatniczej otrzymują zwrot 20 proc. kwoty wydanej na zakup biletu, co pozwala na zaoszczędzenie 188 zł rocznie. Zniżkę uzyskują także pasażerowie, kupujący bilety poprzez Internet.

Pasażerowie skorzystali także na rozszerzeniu funkcjonalności biletomatów firmy ASEC o możliwość zasilania konta telefonu komórkowego, co jest bardzo przydatne przy opłacaniu przejazdów przy pomocy „komórki”. W ofercie dostępne są doładowania kont różnych operatorów.  Zapłacić można gotówką, kartą płatniczą bądź zbliżeniową.

Bilety przez "komórkę", dzięki którym można opłacić przejazd - z dowolnego miejsca i o każdej porze przez siedem dni w tygodniu cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Warszawiacy przekonali się do  mobilnych rozwiązań i z miesiąca na miesiąc kupują coraz więcej e-biletów. W grudniu 2008 r., po uruchomieniu usługi odnotowano 4,6 tys. transakcji, miesiąc później sprzedano prawie dwa razy więcej biletów (ponad 8 tys.). Kolejny „próg”:10 tys. transakcji miesięcznie po raz pierwszy został przekroczony we wrześniu 2009 roku, kiedy sprzedano 12,6 tys. e-biletów, a poziom 15 tys. sztuk – w październiku. Na początku 2010 roku w ten sposób sprzedawano miesięcznie 17 tys. biletów, w marcu po raz pierwszy przekroczono granicę 20 tysięcy sprzedanych biletów miesięcznie a w październiku – 23 tysiące.

Z oferty mogą korzystać abonenci wszystkich sieci komórkowych, a taryfa obejmuje bilety 20-, 40-, 60- i 90-minutowe oraz dobowe, 3- i 7-dniowe. Bilety kupione przez telefon są honorowane nie tylko w pojazdach komunikacji miejskiej, ale również w pociągach Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (od biletu dobowego wzwyż).

Zakup biletu komunikacji miejskiej stał się prostszy również dzięki montażowi biletomatów w pojazdach – autobusach, tramwajach i SKM. Automaty biletowe wyposażone w dotykowe wyświetlacze są wyjątkowo wygodne i proste w obsłudze. Można w nich kupić wszystkie bilety kartonikowe – jednorazowe, czasowe (20-, 40-, 60- i 90-minutowe) oraz krótkookresowe (dobowe, 3- i 7-dniowe). Urządzenia przyjmują bilon i wydają resztę.

Automaty biletowe w pojazdach stają się nieodłącznym elementem wyposażenia stołecznego taboru, ponieważ ich montaż jest jednym z warunków stawianych w przetargach na obsługę komunikacyjną. Po ulicach Warszawy jeździ już 50 autobusów Mobilisu wyposażonych w biletomaty. 22 urządzenia pasażerowie mają do dyspozycji w pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych. Będą montowane w kolejnych kupowanych przez spółkę wozach (do 2013 roku na ulice Warszawy ma wyjechać 400 nowych wozów MZA).

Biletomaty pojawią się także w 13 nowych  pociągach SKM zakupionych do obsługi linii z Portu Lotniczego im. Chopina na Okęciu oraz we wszystkich 186 Swingach zamówionych przez Tramwaje Warszawskie.

Będą także standardowym elementem wyposażenia autobusów kupowanych przez MZA.  Obecnie w biletomaty są w 22 autobusach tego przewoźnika.

Stale rośnie liczba biletomatów stacjonarnych. W Warszawie działa już ponad 230 takich urządzeń. Najwięcej znajduje się na stacjach metra oraz dworcach kolejowych. Biletomaty pojawiły się także na głównych węzłach przesiadkowych oraz skrzyżowaniach. Urządzenia są montowane również w gminach podwarszawskich, co znacznie ułatwia pasażerom z tych miejscowości zakup biletów. Pod koniec roku na terenie objętym Wspólnym Biletem działało sześć urządzeń: trzy firmy ASEC – na przystankach PKP w Legionowie, Piasecznie i Pruszkowie oraz trzy Mennicy Polskiej – na przystankach w Otwocku, Piastowie i Sulejówku.

W planach ZTM jest  montaż biletomatów na kolejnych stacjach PKP – Legionowo Przystanek, Sulejówek Miłosna i Ząbki oraz przystankach WKD w Michałowicach i Opaczy. Biletomaty pojawią się również na ul. Polnej w Konstancinie, rondzie Poniatowskiego w Legionowie, ul. Rejtana w Markach, przy zespole przystanków Szkolna w Piasecznie, ul. Traugutta w Piastowie, ul. Sportowej w Raszynie i na rynku w Starych Babicach.

ZTM zadbał o bardziej precyzyjną informację dla pasażerów, którzy dzięki nowym rozkładom (umieszczonym na przystankach autobusowych) mogą łatwiej i szybciej ocenić orientacyjny czas podróży. W nowym projekcie, nawiązującym do rozkładów tramwajowych, w pierwszej kolumnie umieszczono czas przejazdu (w minutach) z danego przystanku do kolejnych na trasie oraz informacje o czasie dojazdu do danego przystanku z przystanków wcześniejszych, począwszy od pętli. Ponadto zrezygnowano z oznaczania ramką kursów realizowanych przez pojazdy niskopodłogowe.

Standardowym elementem wyposażenia nowych autobusów komunikacji miejskiej stały się elektroniczne wyświetlacze wewnątrz pojazdu. Jeden duży dynamiczny wyświetlacz przy środkowych drzwiach, zastąpił „sklejkowe” tablice ze schematem trasy w postaci tzw. „koralików”. Na ekranie prezentowana jest tylko aktualna trasa, zgodnie z kierunkiem, w którym porusza się pojazd. Przebyty odcinek drogi wyświetla się w kolorze szarym, co ułatwia pasażerom orientację odnośnie punktu trasy, w którym znajdują. Przy każdym kolejnym przystanku podawany jest rozkładowy czas przejazdu licząc od aktualnego przystanku. Większe możliwości mają również wyświetlacze znajdujące się na zewnątrz pojazdów. Na tylnym można teraz przeczytać dodatkowe informacje o pętli docelowej, zjeździe do zajezdni czy trasie zmienionej, a na bocznym – informacje o pętli docelowej i ulicach, którymi prowadzi trasa linii.

Od 29 czerwca na stronie ZTM można testować nową wyszukiwarkę, wprowadzoną dzięki udziałowi stołecznego organizatora transportu w unijnym projekcie CAPRICE (współfinansowanemu w ramach programu INTERREG IVC). Nowy planer znacznie ułatwia podróżowanie po aglomeracji warszawskiej i znacznej części Europy. Wyszukiwarka będzie rozwijana. Pasażerowie mogą przez rok od jej uruchomienia przekazywać swoje uwagi, przesyłając je na adres: wyszukiwarka@ztm.waw.pl. Pozwoli to dopasować narzędzie do potrzeb i oczekiwań użytkowników oraz wyeliminować ewentualne usterki. Ostateczna decyzja o wdrożeniu produktu zapadnie w przyszłym roku.

ZTM uruchomił również „odchudzoną” wersję  serwisu internetowego, dostosowaną do urządzeń mobilnych. Serwis został pozbawiony zbędnej grafiki, która obciąża i spowalnia połączenie z Internetem. Pierwsza strona ma tylko kilka kilobajtów danych, dzięki czemu ładuje się błyskawicznie, nie obciążając kieszeni pasażerów. Mobilny serwis umożliwia sprawdzenie informacji o rozkładzie w ciągu kilkunastu sekund. Dostępne są także wyszukiwarki - ZTM i „jakdojade.pl”.

 

opublikowano 17 grudnia 2010r.
ostatnia aktualizacja 5 września 2011r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Jaki był 2018 rok w komunikacji miejskiej?

Jaki był 2018 rok w komunikacji miejskiej?

Koniec roku nastraja do refleksji i skłania do podsumowań. Mijających 12 miesięcy przyniosło wiele wydarzeń ważnych dla stołecznej komunikacji: Warszawski Transport Publiczny zyskał nowe logo, na ulice wyjechały nowoczesne autobusy o napędzie hybrydowym i gazowym, a pasażerowie mogą taniej podróżować po aglomeracji dzięki Biletom Metropolitalnym i zmianom w Karcie Warszawiaka. Działo się dużo, dlatego postanowiliśmy przypomnieć Państwu, jak mijał komunikacyjnie rok 2018. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską