Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Tramwaje tworzą miasto

Tramwaje tworzą miasto

Systemy tramwajowe są coraz popularniejsze na całym świecie. Przeżywają one swój renesans. Podobnie jest w państwach europejskich, zwłaszcza w Polsce - największym beneficjencie środków unijnych. Polskie miasta stawiają na rozwój infrastruktury tramwajowej. Czyni to zwłaszcza Warszawa, która od wielu lat inwestuje w rozwój komunikacji szynowej.

Systemy tramwajowe były zawsze szczególnie dobrze rozwinięte w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Z tego względu miasta z tych krajów zazwyczaj posiadają mocno rozbudowaną infrastrukturę tramwajową. Ich mieszkańcy przyzwyczajeni są do korzystania z tego środka transportu. Co więcej, miastotwórcze znaczenie tramwajów, kolei aglomeracyjnej czy metra są powszechnie znane. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej możliwe stało się wspieranie rozwoju transportu publicznego ze środków UE. Dotyczy to zwłaszcza jego najbardziej ekologicznych rodzajów - w tym także rozbudowy systemów tramwajowych. Inwestycje w tej sferze to jeden z głównych sposobów na zwiększanie popularności komunikacji miejskiej w Warszawie. Stolica Polski posiada bardzo ambitne plany rozwoju w tej sferze.

Warszawa jest jednym z europejskich liderów w pozyskiwaniu nowych tramwajów. Pod względem wielkości, kontrakty podpisywane przez miasto w ostatnich latach na zakup tych pojazdów były unikatowe dla całego rynku produkcji taboru szynowego w Europie. Mowa tutaj przede wszystkim o tzw. „kontrakcie stulecia” – umowie zawartej w 2009 r. z firmą Pesa na dostawę 186 tramwajów typu 120Na Swing za kwotę blisko 1,5 mld zł. Przedsięwzięcie to zrealizowano w latach 2010-2013 i miało ono ogromne znaczenie dla wymiany znaczącej części taboru jeżdżącego po warszawskich trasach tramwajowych. Wycofano wówczas bowiem najstarsze pojazdy.

W najbliższej przyszłości przeprowadzona zostanie procedura związana z kolejnym ogromnym zamówieniem – zakładającym pozyskanie do 213 nowych tramwajów (123 w zamówieniu podstawowym i następnych 90 w opcji). Te ambitne plany są bezpośrednio związane z projektami rozbudowy infrastruktury mającej na celu m.in. poprawę komunikacji centrum miasta z gwałtownie rozwijającymi się dzielnicami peryferyjnymi.

W ostatnich 10 latach w Warszawie zbudowano łącznie 16,2 km nowych tras tramwajowych. Dzięki tym inwestycjom skomunikowano m.in. Bielany z Tarchominem (trasa przechodzi przez nowo wybudowany most Marii Skłodowskiej-Curie na Wiśle). Połączono także fragmenty sieci na Bemowie. W tym pierwszym przypadku trasa jest przedłużana - w lutym 2017 r. otwarto jej kolejny, 1,5-kilometrowy odcinek. Do końca 2019 r. powstanie następny, mierzący 0,8 km długości. Inwestycja ta ma ogromne znaczenie dla Białołęki - dzielnicy młodej, intensywnie rozbudowującej się na prawym brzegu Wisły. Dzięki budowie infrastruktury tramwajowej, jej mieszkańcy otrzymują wygodne połączenie z I linią metra. Czas przejazdu do centrum miasta zdecydowanie się więc skrócił.

Kolejne plany mówią o dalszej rozbudowie infrastruktury tramwajowej na Białołęce - 6 km trasy, 9 par przystanków z pętlą. Budowa ma zakończyć się w 2022 r., a na potrzeby obsługi tej linii będzie potrzebne 25 tramwajów niskopodłogowych.

Planowana jest też budowa trasy mającej połączyć Śródmieście Warszawy z prawobrzeżnymi, nadwiślańskimi osiedlami - Saską Kępą i Gocławiem (oba wchodzą w skład dzielnicy Praga-Południe). To również miejsca cechujące się dużymi potrzebami komunikacyjnymi, o szczególnie intensywnie zwiększającej się liczbie mieszkańców. Inwestycja ma zostać zakończona w 2021 r.

Nie da się nie wspomnieć o największym powojennym tramwajowym przedsięwzięciu infrastrukturalnym w Warszawie - trasie mającej połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Trzy pierwsze z nich to dzielnice posiadające już odpowiednią infrastrukturę. Wilanów jest natomiast miejscem szczególnie szybko się rozwijającym, zamieszkałym w większości przez ludzi młodych, pracujących w centrum Warszawy. Często wykorzystują oni własne samochody do dojazdu do pracy. W ramach tej inwestycji, sześć odcinków trasy ma łącznie mierzyć prawie 20 km długości wraz z tunelem pod Dworcem Zachodnim. W tym miejscu powstanie multimodalny węzeł przesiadkowy. Trasa będzie przebiegać też w okolicy stacji I linii metra (Metro Pole Mokotowskie). Oznacza to ścisłe powiązanie inwestycji tramwajowej z innymi rodzajami transportu szynowego. Z pewnością będzie to miało wpływ na dalszy wzrost jego popularności w stolicy. Jej budowa zostanie zrealizowana w latach 2019-2021.

W kolejnych latach prowadzone będą również dalsze prace modernizacyjne. W ostatnich dziesięcioleciu wyremontowano najważniejsze trasy tramwajowe w stolicy Polski, przechodzące przez najbardziej istotne arterie komunikacyjne miasta (Aleje Jerozolimskie, Trasa W-Z, Aleje Jana Pawła II, ul. Marszałkowska). Łącznie w okresie 2007-2017 remontom poddano 58,5 km tras.

Pod koniec 2020 r. powstanie również nowoczesna zajezdnia na osiedlu Annopol – ma ona umożliwić obsługę i naprawę 150 wieloczłonowych tramwajów o długości 33 metrów. Obiekt ma mieć ok. 11,76 ha powierzchni oraz 55 torów o łącznej długości 14,25 km. Przy jego budowie zostaną wykorzystane najnowocześniejsze, proekologiczne technologie (pompy ciepła, instalacja fotowoltaiczna, zamknięty obieg wody w myjniach, czy ekrany akustyczne odgradzające okolicznych mieszkańców od ruchu taboru i generowanego przez to hałasu).

Od 2007 do 2017 r. na wszystkie inwestycje tramwajowe Warszawa wydała ponad 2,5 mld zł. Kolejne przedsięwzięcia będą realizowane ze wsparciem środków z funduszy Unii Europejskiej. Ich zakończenie ma doprowadzić nie tylko do zwiększenia udziału komunikacji tramwajowej w transporcie publicznym w Warszawie, ale i spadku popularności motoryzacji indywidualnej. Ok. 24 proc. przejazdów wykonywanych w stolicy Polski przy użyciu środków transportu publicznego stanowi wykorzystanie komunikacji tramwajowej. To bardzo dobry wynik, w porównaniu z innymi dużymi europejskimi miastami. Z pewnością w przyszłości będzie on jeszcze lepszy.

Tekst pierwotnie ukazał się na stronie internetowej Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA)

opublikowano 30 stycznia 2018r.
ostatnia aktualizacja 30 stycznia 2018r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Metro zmienia Warszawę

Metro zmienia Warszawę

Metro ma „właściwości miastotwórcze”. Dzielnice Warszawy, do których dociera, rozwijają się szybciej, przyciągają biznes i nowych mieszkańców. Tak było na Ursynowie i Bielanach, to samo dzieje się na Woli oraz Pradze, dlatego naszym Czytelnikom postanowiliśmy przybliżyć, co zmieniło się w stolicy po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską