Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Budowa tuneli metra na Woli

Budowa tuneli metra na Woli

Najpierw próbny rozruch i testy a potem start. Tarcza TBM rozpocznie budowę tunelu metra na Woli – ze stacji Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego.

9 lutego rozpoczął się rozruch maszyny do drążenia tuneli metra. W kolejnym tygodniu planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszego tunelu i do tego czasu wszystkie systemy tarczy muszą być sprawdzone i przetestowane.

- To bardzo ważny moment, lada dzień rozpocznie się drążenie tunelu. Chciałabym, żeby tarcza pobiła dotychczasowe rekordy - mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy

Tarcza TBM to długa niemal na 100 m maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Elementy tarczy są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole. Potem jest próbny rozruch i rozpoczyna się właściwe drążenie tunelu. Tarcza pod ziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej ma serwisowy postój) a po zakończeniu drążenia całego tunelu,  po zdemontowaniu jest wyjmowana na powierzchnię. Tarcze są dwie bo każda buduje tunel dla innego kierunku ruchu. W przyszłym tygodniu drążenie rozpocznie tarcza nazwana Krystyna a kilka tygodni po niej ruszy tarcza Maria. Obydwie mają do pokonania pod ziemią po ok. 3,4 km. Drążenie zakończą jesienią w specjalnie przygotowanym szybie wydobywczym za torami odstawczymi przy stacji Rondo Daszyńskiego.

Rozbudowa II linii metra na Woli rozpoczęła się jesienią 2016 r. W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,5 km trasy  Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”.

Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 550 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ponad 150 tys. pasażerów dziennie.

Budowany odcinek II linii metra na Woli to:

  • długość: 3,4 km,
  • trzy stacje: Płocka, Młynów, Księcia Janusza,
  • koszt budowy: 1,148 mld zł,
  • wykonawca: Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.,
  • zakończenie budowy: rok 2019,
  • czas przejazdu do stacji Świętokrzyska: 10-12 min.,
  • przewidywana częstotliwość kursowania: co 1,5 – 2 min.
Powiększ zdjęcie

opublikowano 9 lutego 2018r.

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Inwestycje: metro, innowacje, wygoda

Inwestycje: metro, innowacje, wygoda

Każdego roku Zarząd Transportu Miejskiego stawia przed sobą ambitne zadania inwestycyjne, których nadrzędnym celem jest poprawa komfortu podróżowania Warszawskim Transportem Publicznym. Co działo się w 2017 roku i jakie są nasze plany na najbliższe 12 miesięcy? Gdzie rozpoczniemy remonty, a gdzie zamierzamy zamontować nowe przystanki? Jakie prace zostaną wykonane na budowie metra? O tym wszystkim można przeczytać w najnowszym numerze miesięcznika "iZTM". więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską