Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdziecie państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

rowery

Veturilo

Veturilo to sieć wypożyczalni miejskich rowerów dostępnych dla każdego, kto chce poruszać się rowerem po mieście. W Warszawie do dyspozycji rowerzystów są 174 stacje i 2650 rowerów. Sezon Veturilo zaczyna się 1 marca i kończy 30 listopada. Pierwsze wypożyczalnie wystartowały w sierpniu 2012 r. W ciągu dwóch pierwszych sezonów z systemu skorzystało 150 tys. osób. Rowery były wypożyczane 3 mln razy.

Aby skorzystać z wypożyczalni należy zarejestrować się na stronie veturilo.waw.pl i wpłacić opłatę początkową: 10 zł. Aby wypożyczyć rower, należy podać w terminalu numer telefonu i PIN lub po prostu przyłożyć do niego kartę miejską. Pierwsze 20 minut jazdy jest za darmo, zaś przejazd krótszy niż godzina kosztuje złotówkę. Druga godzina jazdy kosztuje 3 zł, trzecia – 5 zł, a czwarta i każda kolejna – 7 zł.

Lista lokalizacji stacji ze współrzędnymi

 

Jak wypożyczyć i oddać rower?

Rowery są przypięte za pomocą elektrozamka - uniemożliwia to odpięcie jednośladu bez wcześniejszego zarejestrowania jego wypożyczenia w terminalu. Elektrozamki są zamontowane przy każdym słupku, na każdej stacji Veturilo. Każdy rower zaś jest wyposażony w znajdujący się na przednim „widelcu” element, na którym ta blokada się zamyka. Rower jest automatycznie zwalniany z elektrozamka po podaniu numeru telefonu, kodu PIN (lub po przyłożeniu zarejestrowanej wcześniej Warszawskiej Karty Miejskiej) oraz numeru roweru. W przypadku zwrotu, nie trzeba nawet podchodzić do terminala. Wystarczy, że ustawimy rower w stojaku tak, by elektrozamek zamknął się na elemencie mocującym przy rowerze. Zamknięcie blokady zostanie potwierdzone sygnałem dźwiękowym. System sam odnotuje zwrot pojazdu. Dla pewności, że proces zwrotu roweru przebiegł bez problemów zalecamy potwierdzenie tego faktu na terminalu, jednak nie jest to konieczne.

Rowery są też wyposażone w linki z zamkiem szyfrowym (czterocyfrowy kod zostanie wyświetlony na ekranie terminala w czasie wypożyczenia). Można z nich korzystać np. w czasie postoju poza stacją, kiedy osoba wypożyczająca chce wstąpić do sklepu czy kawiarni. Linki służą również do zwrotu roweru, kiedy nie ma wolnych miejsc na stacji.

 

O Veturilo

System Veturilo działa na podstawie umowy Zarządu Transportu Miejskiego z firmą Nextbike, która do końca 2016 r. świadczy usługę operowania systemem rowerów miejskich. Podstawowym założeniem systemu Veturilo było uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnym obszarze miasta. Dzięki dużej popularności i wsparciu finansowemu dzielnic system został rozszerzony poza centrum – dziś działa w 13 dzielnicach. Kolejne 20 stacji od sierpnia zostanie uruchomione na Mokotowie, Pradze Południe, w Ursusie i na Woli. Ponadto, dzielnica Bemowo zarządza osobnym systemem Bemowo Bike, który jest kompatybilny z Veturilo. System kompatybilny z warszawskim działa również od czerwca 2014 r. w Konstancinie-Jeziornie.

Zarząd Transportu Miejskiego nie przewiduje obecnie dalszego rozszerzania systemu Veturilo w ramach obowiązującej umowy. Nowe stacje mogą powstawać przy udziale środków prywatnych firm. Do tej pory w ten sposób uruchomiono kilka wypożyczalni, m.in. przy centrach handlowych czy kompleksach biurowych.

Reklamacje oraz uwagi na temat funkcjonowania systemu należy kierować do operatora na adres ck@veturilo.waw.pl lub na infolinię: 22 244 13 13 i 22 382 13 12. Propozycje zmian i skargi na operatora prosimy zgłaszać na adres veturilo@ztm.waw.pl.

veturilo__logo_320

zaplanuj podróż

kalandarz
Karta Warszawiaka i Karta Młodego Warszawiaka Katalog zniżek Karty Warszawiaka i Karty Młodego Warszawiaka

newsletter

Dzień w zajezdni Praga

Dzień w zajezdni Praga

Czy ktoś z nas, korzystających ze środków transportu miejskiego, zastanowił się, co dzieje się z tramwajami, kiedy zjeżdżają z trasy? Jak szykowane są przed ponownym wyjazdem? Gdzie? Kto to robi? W jakim czasie? W tym numerze postanowiliśmy poznać odpowiedzi na te wbrew pozorom ważne pytania. Tramwaje jak samochody potrzebują przecież schronienia przed złymi warunkami atmosferycznymi, stałej pielęgnacji, technicznego doglądu. Są przecież dobrem publicznym, maszynami bardzo drogimi, mającymi służyć mieszkańcom miasta przez długie lata, bezpiecznie ich przewozić. Wymagają więc wyjątkowej opieki. Zapewniają ją im zajezdnie. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską